
S kampaní na podporu prodeje nových vozů a tím snížení počtu starých automobilů se rozhodl reagovat Autosalon Brno na varující nepříznivou skutečnost, že Česká republika má oproti zemím Evropské unie přestárlý vozový park, což nepříznivě ovlivňuje bezpečnostní situace na našich silnicích.
Osvětová kampaň bude motoristy informovat o výhodách koupě nového osobního automobilu a upozorňovat spotřebitele na rizika spojená s nákupem ojetých vozů. „Naším cílem je podpořit prodej nových automobilů a přispět tím ke změně nevyhovujícího stáří vozového parku v ČR. Tu však nelze uskutečnit bez souběžného vyřazování starých aut z provozu. Proto je část kampaně zaměřena i na ekologickou likvidaci starých vozů a vraků,“ vysvětluje Jarmila Jelínková, manažerka PR a reklamy veletrhu Autosalon Brno.
Do projektu se zapojí zejména Svaz dovozců automobilů (SDA) a Sdružení automobilového průmyslu (AIA), Sdružení importérů součástí automobilů, servisní a garážové techniky (SISA), Svaz prodejců a opravářů motorových vozidel České republiky (SAČR), osloveny budou i další sdružení a organizace (Policie ČR, Ministerstvo dopravy, Ministerstvo životního prostředí, ÚAMK, BESIP). Kampaň se bude věnovat zejména tématům bezpečnosti, ekologie a finanční dostupnosti nových a starších vozů.
„Čeští motoristé si leckdy neuvědomují, jak mají k novému autu blízko. My jim chceme dokázat, že si nové auto zaslouží a že se jim vyplatí. Pokud vezmu v potaz ekologické argumenty, zejména z pohledu budoucnosti se vyplatí nová auta nám všem,“ říká ke strategii Autosalonu 2005 manažer veletrhu Jiří Čikl.
Podpora prodeje nových aut je skutečně žádoucí. V ČR se za rok obmění jen 4 % vozového parku, zatímco v zemích EU 8 %. Nedostatečná obměna vozového parku novými vozidly je způsobena tím, že se na naše silnice dostává obrovské množství ojetin ze zahraničí. V roce 2003 bylo takových aut dovezeno 145 233. Domácími výrobci a oficiálními dovozci bylo prodáno 149 535 nových automobilů. Zhruba na každý nový prodaný vůz tedy připadá jeden ojetý. To je poměr ve vyspělé Evropě ojedinělý. Průměrný věk osobních vozidel v České republice je neuvěřitelných 13 a půl roku. Průměrné stáří všech druhů registrovaných vozidel je dokonce 16 a půl roku.