Verze Toyota Prius GT ukazuje výkonnostní potenciál hybridního pohonu (4. pokračování)

Zrychlení na 100 km/h za 8,7 sekund, spotřeba paliva se v běžných rychlostech nezvýšila.

Toyota Prius GT je výkonnější verzí standardního modelu Prius, která má ukázat další potenciál jeho hybridní technologie. Jedná se výhradně o koncepční vůz, u nějž se neuvažuje o sériové výrobě. Byl vyvinut s cílem předvedení víceúčelovosti hybridní technologie, která nemá výhody pouze v otázkách nízkých emisí a ochrany životního prostředí. Ukazuje, že hybridní technologie může být také zdrojem rychlosti a jízdního potěšení.


Verze Toyota Prius GT ukazuje výkonnostní potenciál hybridního pohonu (4. pokračování)
Verze Toyota Prius GT ukazuje výkonnostní potenciál hybridního pohonu (4. pokračování)
Verze Toyota Prius GT ukazuje výkonnostní potenciál hybridního pohonu (4. pokračování)

Hybridní systém pohonu modelu Prius byl specificky upraven tak, aby dodával výkon sportovních vozů. Zatímco standardní Prius je vybaven zážehovým motorem s Atkinsonovým cyklem, verze GT je klasické konstrukce postavené na patentech Nikolause Otta, který produkuje o 29 % větší výkon (99 oproti 77 k).

Současně s tím byla posílena i elektrická část pohonného ústrojí modelu Prius. Vysokonapěťový systém nyní pracuje až s 550 V, což je o 50 V více než ve standardu. Tato změna umožnila instalaci výkonnějšího elektromotoru, jenž má výkon 82 k – obdobný výkon jako u zážehového motoru 1,4 l.


Zesíleny tudíž musely být i akumulátory, které mají příkon 34 kW neboli 46 k (o 9 kW, resp. o 12 k více). Současně s tím byly zvýšeny otáčky generátoru z 10 000 na 12 000 min-1. Charakter elektrického pohonu byl uzpůsoben rychlejším reakcím kladeným na sportovní automobil.


1,5litrový benzinový motor spolu s elektromotorem (ten může být považován za jakousi formu „přeplňování“) dodávají výkon 145 k, což je hodnota, které v současnosti nedosahuje žádný z motorů o objemu 1,5 l na trhu. Značí to litrový výkon 100 k/l objemu. Změny k dosažení vyššího výkonu však lze považovat za malé, protože po mechanické stránce jsou motor, elektromotor, generátor i akumulátor stejné jako ve standardním modelu Prius.


Výkonnější pohonné ústrojí si vyžádalo úpravy podvozku. Kvůli rychlejším reakcím a trakci byly vyměněny tlumiče, pružiny a stabilizátory. U verze GT byly posunuty akumulátory až za zadní nápravu, čímž se dosáhlo téměř optimálního rozložení hmotnosti vozu mezi nápravy v poměru 1:1. O mimořádnou úroveň trakce se starají stejné pneumatiky, které používá sportovní Toyota Celica.


Přední spoiler, stejně tak jako nástavce prahů zvyšují nejen přítlak ve vyšších rychlostech, ale působí též mnohem agresivnějším dojmem. Kvůli dalšímu zvýraznění sportovního charakteru modelu Prius GT bylo interiéru odlehčeno vyjmutím některých tlumicích materiálů, stejně tak jako instalací sportovních sedadel a bezpečnostní ochrannou klecí.


Výsledkem všech úprav je úspora hmotnosti o 180 kg ve srovnání s výchozím modelem. Pohotovostní hmotnost Priusu GT činí jen 1120 kg.


Více výkonu a méně hmotnosti přináší vylepšení dynamiky. Ta je prezentována například zrychlením z 0-100 km/h za 8,7 s. Určitým překvapením může být fakt, že pakliže se Prius GT pohybuje běžnými rychlostmi, je stejně úsporný a má stejně nízké emise jako standardní model. Výkonnější spalovací motor totiž znamená vyšší účinnost elektrického pohonu a snížení pohotovostní hmotnosti.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.

Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.

 

Kontakt:
CAR MOTORS MB
Praha 3, Koněvova 143
+420 737 209 090
prodej@carmotorsmb.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota Hilux v novém: 9. generace bude mild-hybridní, čistě elektrická i vodíková

Toyota Hilux v novém: 9. generace bude...

To, že Toyota uvede na trh zcela nový Hilux deváté generace, s tím se počítalo. Ale že posune legendární pick-up do nové éry elektrifikovaných pohonů i s vodíkovým palivovým článkem, to je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Předprodej hybridní Toyoty Aygo X začíná. Jaké jsou české ceny?

Předprodej hybridní Toyoty Aygo X...

Toyota Aygo X prošla proměnou, dostala modernější tvář, ale také pohon – poprvé je k dostání jako hybrid. A právě teď startuje dlouho očekávaná možnost zarezervovat si svůj nový vůz...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má české ceny

Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má...

Toyota zahájila předprodej nové sportovní verze modelu GR Yaris pro rok 2026 pod označením Aero Performance. Cena vozu inspirovaného účastí Toyoty ve světovém šampionátu rallye WRC začíná na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“? Toyota chystá mini elektromobil do 45 km/h

Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“?...

Toyota zkoumá, jak bude vypadat městská doprava zítřka – malá, tichá a elektrická. Konsorcium vedené Toyota Manufacturing UK získalo od britské vlády podporu na studii proveditelnosti lehkého...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota testuje, jestli její auta správně voní/hqdefault.jpg">

Toyota testuje, jestli její auta...

Automobilka Toyota je známa svou precizností a důrazem na kvalitu. Své vozy podrobuje různým testům, které mají ověřit jejich bezpečnost, spolehlivost nebo uživatelský komfort, přesto asi...