Citroën Total má už při desátém dějství sezony mistrovství světa World Touring Car v Šanghaji šanci získat svůj druhý světový titul.
Víkendový závodní program nabízí pro davy fanoušků
– celkem 11 závodů složených ze 7 kategorií Touring Car a GT. Vozy FIA WTCC se poprvé na dráze objeví v pátek v 12.20. V sobotu mají na programu dva volné tréninky od 8.30 a 11.10 hod., kvalifikace se pojede v 14.20. Dva závody se pojedou v neděli v 14.45 a 15.55 hod. na 14 kol.
Pouhé dva týdny po japonské zastávce mistrovství světa WTCC
– míří peloton do Šanghaje, kde se odehraje jeden z nejdůležitějších podniků celé sezony. Čína totiž představuje pro Citroën více než čtvrtinu celosvětových prodejů a je prémiovým trhem dokonce i před Francií. V roce 2014 vzrostly prodeje Citroënu v Číně o 14 procent a předčily tak obecný růst čínského trhu (10 procent) s rekordními 320 000 prodanými vozy. O tento dynamický růst se nemalým podílem zasloužil segment C. Citroën C-Elysée se v prvním úplném roce na čínském trhu stal bestsellerem s více než 100 000 prodanými vozy. Tento výsledek byl navíc ještě podtržen v roce 2015, kdy čísla dál stoupají.
Účast vozů Citroën C-Elysée WTCC je významnou událostí pro společnost Donfeng Citroën
– pro kterou je image motoristického sportu celoročním benefitem. Stejně jako v loňském roce přijíždí Citroën v ideální výchozí pozici pro vítězství v mistrovství světa – Poháru konstruktérů právě v Šanghaji. Piloti Citroënu na C-Elysée WTCC až dosud vyhráli 15 z 18 závodů seriálu, nastřádali 787 bodů, zatímco druhý tým v pořadí jen 560 bodů. Bez ohledu na výkony soupeřů – Citroënu stačí v Šanghaji získat alespoň 58 bodů a zajistí si titul. Až dosud měli piloti Citroënu průměrný bodový zisk na jeden závodní víkend 87 bodů.
„Vyhrát náš druhý titul po sobě v Šanghaji, to by byl ideální scénář,“ přiznal Yves Matton, stájový šéf Citroën Racing Teamu. „Ale nikdy není nic předem jisté, a tak definitivně uvidíme až v cíli. Rádi bychom ukázali něco podobného jako v minulém roce, kdy jsme tu obsadili první čtyři místa v jednom závodě FIA WTCC jako vůbec první.“
Ma Qing Hua na domácí půdě
Jeden z pilotů Citroënu je ještě více namotivovaný než ostatní. Jedná se samozřejmě o místního borce Ma Qing Huu! Osmadvacetiletý pilot je jednou z vycházejících hvězd soutěže. Na posledních třech zastávkách šampionátu (Paul Ricard, Vila Real a Motegi) byl druhým nejvíce bodovaným pilotem za Lópezem, ale před Micheliszem, Loebem a Mullerem.
Ma Qing Hua byl v roce 2014 druhý v kvalifikaci na závod číslo 1 a nyní netají své ambice vystoupat na nejvyšší stupen: „Loni jsem nebyl tak zkušený. Byl to můj teprve čtvrtý závod, ale dařilo se mi držet krok s Pechitem. Od té doby jsme měli dost času na analýzu dat s mými inženýry a nyní přesně víme, kde jsem na něho ztrácel nejvíc času. Letos se na start postavím s větším sebevědomím díky mým nedávným výsledkům. Přesně víme, za čím míříme a tak doufám, že to bude opravdu dobrý víkend. Právě tohle je závod, který bych chtěl vyhrát víc než jiné.“
Okruh v Šanghaji byl postaven v roce 2004 pro závody F1 a je mezi piloty velmi populární
Ma Qing Hua v tom není žádnou výjimkou, byť on sám tvrdí, že na okruh 5451 km dlouhý není žádným expertem. „Je hodně okruhů v Evropě, které znám lépe. Ale v Šanghaji už jsem pilotoval hodně odlišných aut – FR 2.0, GP2, F1, CTCC… Ve většině případů to ale byly jednorázové zkušenosti, a tak jsem rád, že jsem zpátky právě za volantem Citroënu C-Elysée WTCC. Není to ovšem nikterak lehká trať, obzvlášť pro auta s předním pohonem, která máme. Při hledání optimálního nastavení vozu musíte najít kompromis mezi nejvyšší rychlostí, protože nás čeká jedna ze dvou tří nejdelších rovinek celé sezony, a stabilitou pro rychlé zatáčky. Podobně jako většina pilotů, i já mám rád pomalou kombinaci zatáček 1 až 3. Právě tady hledá každý pilot svou linii.“
Mistr světa řídí Citroën
Ještě před závody v japonském Motegi mělo šanci na titul mistra světa 7 pilotů. Teď se okruh kandidátů zúžil na pouhé tři. A všichni usedají za volant Citroënu C-Elysée WTCC! Nejreálnější šanci ale má José María López. Argentinec nyní vede o 74 bodů před Yvanem Mullerem.
„Už to není příliš napínavé. I kdyby Pechito odjížděl ze Šanghaje bez jediného bodu, pořád má před sebou ještě čtyři závody,“ připomíná čtyřnásobný světový šampion. „I když člověk nikdy neví, co se můře přihodit, podle mě už je rozhodnuto. Pro mě to znamená užít si sezonu až do konce a pokusit se vyhrát.“
Yvan Muller je zatím před Sébastienem Loebem o 17 bodů a to znamená, že boj o celkově druhé místo může být ještě hodně těsný až do posledních závodů. „Pokud člověk nevyhraje, není rozhodující, zda je druhý nebo třetí. Ale být druhý, je přece lepší, než být třetí,“ filozofuje nejúspěšnější jezdech historie rally. „Nechystám se na to se soustředit, ale chci podávat ty nejlepší výkony.“
„Své plány neměním – při každém startu chci zajet co nejlepší výsledek,“ říká José María López. „V Motegi jsme mohli vidět, co může způsobit jediná zatáčka. Nemůžu mít ve své moci úplně všechno. K tomu, abych vyhrál závody a tituly, potřebuji mít i trochu štěstí. Jsem rád, že jsem zase v Šanghaji, na okruhu, na kterém se mi loni vedlo velice dobře a se kterým se pojí naše skvělé vzpomínky. Vždyť jsme tu vyhráli titul v Poháru konstruktérů. Věřím, že se nám to stejně podaří i letos. Máme na to, abychom to dokázali.“
Více na:
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”