Německá automobilka BMW předběhla se svým kabrioletem konkurenty. V testu EuroNCAP, který se uskutečnil v květnu letošního roku, dosáhl kabriolet BMW Z4 nejlepších výsledků mezi ostatními otevřenými vozy.
„BMW Z4 je stejně tak bezpečné jako vzrušující. Od doby, kdy jezdí po silnicích, je to nejlepší auto ve své třídě. A nyní se ukazuje také jako nejbezpečnější pro řidiče i spolujezdce,“ říká Martin Klanner, manažer projektu Z4 z BMW Group v Mnichově.
Do května letošního roku se po celém světě prodalo více než 19 000 těchto vozů, proto je Z4 nejúspěšnějším kabrioletem ve své třídě pro rok 2004. Tuto pozici si drží už od uvedení na trh v říjnu 2002.
BMW Z4 Cabrio nyní dokazuje, co bylo dříve nemožné: cestující se méně obávají v kabrioletu než v autech se střechou. Euro NCAP – evropský program, který posuzuje bezpečnost nových aut – hodnotí míru zranění řidiče a spolujezdců na šestnáctibodové stupnici. BMW Z4 dostal 15.64 bodů za čelní náraz a 16.00 bodů za náraz z boku. Toto jsou nejlepší výsledky které kdy byly v tomto testu zaznamenány.
Ačkoliv je Z4 kabrioletem, ohrožení pasažérů při nehodě je dokonce menší, než u většiny moderních aut s pevnou střechou. „Je to milník ve vývoji bezpečnosti vozidel, stejně tak působivá demonstrace síly inovace, kterou inženýři BMW prosazují,“ hodnotí Martin Klanner.
Na nejvyšších příčkách se BMW Z4 neocitlo jenom kvůli bezpečnosti. Zároveň jde o extrémně tuhý vůz, což znamená obrovský přínos pro sportovní výkony roadsteru BMW.
Tyto výborné výsledky testu potvrzují i virtuální crash testy, které BMW provádělo už při vývoji základní struktury vozu Z4. Roadster má vysokou úroveň stability díky nosníku ve tvaru Y v podvozku auta, který je propojen s rámovou konstrukcí v bočních částech. Nosníky se rozpínají od předních kol až do zadní části a jsou vyrobeny z vysoce pevné oceli. Dále jsou spojeny s bezpečnostní konstrukcí přes zábrany proti převrhnutí v A sloupku (rám předního okna), a přes podlahu, která optimálně pohlcuje tlaky při nárazu, až po integrovanou ochranu proti převržení umístěnou za sedadly.
Vůz BMW Z4 udává trendy, co se týče bezpečnosti v mnoha dalších ohledech. Sportovní, otevřený, dvousedadlový roadster se nabízí výlučně s pneumatikami run-flat. Povrch těchto pneumatik umožňuje mnohem lepší kontrolu nad vozidlem v případě náhlého defektu. Dokonce je možné pokračovat v jízdě až do vzdálenosti 150 kilometrů i při úplném úniku vzduchu z pneumatiky. Protože v 80 % případů dochází při defektu jen k pomalému poklesu tlaku, ukazatel poškození pneumatiky je součástí základní výbavy tohoto BMW. Řidič se tak včas dozví o jakémkoliv poklesu tlaku v pneumatice, čímž se předejde vážným nehodám.
Další novinkou BMW, která je dodávána do modelů Z4 v základní výbavě, jsou dvoustupňová brzdová světla. Při prudkém brždění se rozsvítí přídavné světla LED, která upozorní vzadu jedoucí auto na možné nebezpečí.
Pokročilá bezpečnostní elektronika Advanced Safety Electronic (ACE) se stará o mnoho dalších bezpečnostních prvků ve vozidle Z4. Má na starost aktivaci airbagů v odpovídajících okamžicích, samozřejmě jen těch, u kterých je to zapotřebí. Zároveň aktivuje mechanismus předpínačů bezpečnostních pásů. Dále rozpojí přívod k baterii, vypne alternátor a palivové čerpadlo, odemkne centrální zamykání, rozsvítí vnitřní osvětlení a výstražné blikače. Pokud je vůz vybaven telefonním systémem Professional nebo Business, které jsou součástí příplatkové výbavy, automaticky je vůz spojen s tísňovou linkou přes telematickou službu BMW Assist. Ve stejném okamžiku proběhne zaměření polohy vozidla a spustí se hlasové spojení s tísňovou linkou.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií