Podobně jako u dalších zástupců nové řady motorů byl vývoj agregátu 8NR-FTS vyvrcholením práce konstruktérů Toyoty na hybridních i konvenčních pohonných jednotkách, včetně průkopnických inovací na poli technologií spalování a snižování ztrát.
Řadový zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1,2 litru
– s přímým vstřikováním paliva a kódovým označením 8NR-FTS se bude nabízet jako další možná motorizace pro nový Auris.
Motor používá jednokomorové turbodmychadlo a hlavu válců, do níž je začleněno sběrné výfukové potrubí chlazené vodou v zájmu optimální teploty výfukových plynů. Tímto způsobem lze podle potřeby upravovat chlazení na straně sání nezávisle na tepelném zatížení motoru. Výsledkem je akcelerace bez prodlevy a maximální točivý moment v širokém rozpětí otáček.
Toyota rovněž zlepšila rychlost spalování
– pomocí silnějšího rozvíření vzduchu uvnitř válců (tzv. „tumble“, kdy směs paliva se vzduchem proudí ve svislé spirále). Toto v kombinaci s vyspělou technologií D-4T Zkr. „Direct-injection 4 stroke gasoline engine with Turbo“ (tj. čtyřdobý přeplňovaný zážehový motor s přímým vstřikováním paliva) umožňuje produkovat ideální směs vzduchu a paliva. Dále díky permanentně proměnnému časování ventilů na straně sání VVT-iW Zkr. „Variable Valve Timing-intelligent Wide“ (tj. inteligentní proměnné časování ventilů v rozšířeném rozsahu) může motor využívat Atkinsonův cyklus (Cyklus spalování, při němž se tepelná účinnost zlepšuje díky vysokému expanznímu poměru, jenž je vyšší než kompresní poměr, čímž se v konečném důsledku snižuje spotřeba paliva tím, že upravuje časování ventilů podle momentálního zatížení.) Uvedená vylepšení společně napomohla dosáhnout maximální tepelné účinnosti 36 procent, což je v rámci sériově vyráběných zážehových motorů špičkovou hodnotou.
Toyota si i přes úspěchy hybridních jednotek uvědomuje
– že vozy s tradičním způsobem pohonu stále představují většinu trhu. Neustálým vylepšováním ekologických parametrů celé své modelové řady sleduje Toyota cíl nabízet ucelené portfolio ekologicky šetrných vozidel schopných naplňovat různorodé potřeby a představy zákazníků.
Motor 8NR-FTS: hlavní technické specifikace:
- Zdvihový objem: 1196 cm3
- Vrtání/zdvih: 71,5 × 74,5 mm
- Kompresní poměr: 10,0
- Nejvyšší výkon: 85 kW (116 k) při 5200 až 5600 ot/min
- Nejvyšší točivý moment: 185 Nm při 1500 až 4000 ot/min
Více informací:
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií