Účastníci a organizátoři po skončení:
V krásném jarním počasí s kulisou blízkého hradu Žebrák byl 30. března 2004 na letišti v Hořovicích zahájen specializovaný test užitkových automobilů s názvem „Test 7 statečných“. Proč tento název? Před osmi lety se sešli Pavel Kolář z KOV Velim, Stano Cvengroš z časopisu Trucker, František Kučera z redakce AutoEXPERT se zástupci BVV Brno, kteří organizují veletrh užitkových a nákladních automobilů Autotec a dohodli se na spolupráci. V té době u nás chybělo srovnání užitkových vozů nabízených na našem trhu. Z tohoto setkání pak vznikla myšlenka uspořádat velký test užitkových vozidel. Tehdy se přihlásilo sedm výrobců nákladních automobilů a vzhledem k tomu, že šli všichni jak se říká do neznáma, bylo k tomu třeba i jistou dávku odvahy. Šťastnou shodou okolností se nabídlo srovnání se známým filmem a název byl na světě. Sedm automobilů – sedm statečných. V tehdejší době v Evropě neexistoval žádný podobný test a tyto testy, ihned po prvním ročníku, získaly velmi dobré jméno a nejen u nás.
Letošní ročník, který byl již sedmým v řadě, byl tedy tak trochu jubilejní. Odehrával se v ve vojenském prostoru Jince v katastru obce Felbabka. K jeho realizaci významně přispěl pan Antonín Kostka se svojí firmou Protect a pomohl i ing. Bína zastupující firmu Texaco, která byla výhradním dodavatelem paliva pro „Test 7 statečných“. Akce tohoto druhu nelze pořádat bez řádného zajištění a pojištění, a proto nad celým testem převzala záštitu pojišťovna Kooperativa jako důkaz toho, že lze za výhodných podmínek pojistit i vozy této kategorie.
Volba tentokrát padla na vozy kategorie N1 pick-up 4×4 se vznětovým motorem o zdvihovém objemu 2,5 litru a s dvojkabinou pro posádku. Je to kategorie vozidel, která u nás zaznamenává stoupající zájem, zejména proto, že se jedná převážně o vozy využívané jako užitkové v horských a podhorských oblastech a také pro přepravu malých nákladů do méně přístupných míst. Svoji roli zde hraje i určitý módní trend vlastnit automobil s vlastnostmi pravého off roadu a s možností se pohybovat v lehkém terénu stejně jako na silnici.
Základním principem testu je ověřovat praktické a provozní vlastnosti v podmínkách odpovídajících běžnému provozu. Hlavně z pohledu běžného uživatele. Na trati testu tvořené okruhem dlouhým 20 km lehkým terénem po lesních cestách a na silnicích třetí a druhé třídy jezdilo osm vozů. ARO, HONKER, LAND ROVER, MAZDA, MITSUBISHI, NISSAN, TOYOTA a mimo oficiální hodnocení i SUBARU a nová značka na našem trhu – SANTANA ze Španělska. Dvojčlenné testovací posádky byly složeny z odborných novinářů a známých osobností ze sportovního a společenského života. Za volanty testovaných vozů se tak vystřídali novináři ze Světa motorů, televize Prima, časopisu Off road, Auto Car, 4×4 magazín, Doprava a silnice, Doprava a cesty, Automobil revue, Trucker, AutoEXPERT, MF Dnes a Motožurnálu ČRo 1 a známé osobnosti jako závodníci Tomáš Tomeček, Jaromír Martinec, Pavel Valoušek, Libor Mejznar nebo zpěvák Jakub Smolík. Každá posádka absolvovala s každým testovaným vozidlem dva okruhy. V individuálním hodnocení pak podle předem stanoveného klíče hodnotili vlastnosti vozu.
Jedním ze základních myšlenek všech „Testů 7 statečných“ je nevytvářet a nevyhlašovat žádné pořadí, ale pouze ověřovat provozní vlastnosti vozidel. Proto výsledky jsou jen souborem poznatků testovacích posádek a přehledných tabulek technických parametrů jednotlivých vozů.
Součástí testu bylo i měření několika parametrů, které jsou pro tuto kategorii zajímavé a přesto nebývají v oficiálních dokumentech, jako jsou prospekty a reklamní materiály, uváděny. Tato měření předcházela vlastnímu testu a zjišťovalo se při nich například tzv. překřížení náprav, respektive poměr překřížení, stopový a obrysový průměr otáčení, vnější a vnitřní úroveň hluku.
„Test 7 statečných“ byl i velice náročnou prověrkou nových pneumatik Continental s dezénem Conti4x4Contact pro vozy off road, kterými Continental všechny testované vozy vybavil. Tyto pneumatiky jsou konstruovány tak, že plně vyhovují provozu na silnici i v lehkém terénu. Na trati testu, kde byly dva asi 1000 m úseky s ostrým hrubým štěrkem, dostaly doslova „zabrat“, ale na kvalitě a jízdních vlastnostech nic neztratily.
Z celkového hodnocení dvoudenního testovacího maratónu vyplynulo, že testovaných sedm vozů je možno rozdělit do dvou podskupin. Na plnohodnotné off roady a na komfortní osobní „pick upy“ s vlastnostmi off roadu. Do první skupiny patří Land Rover, ARO a Honker. Do druhé pak zbývajících čtyři: Mazda, Mitsubishi, Nissan a Toyota. Do této skupiny se již nevešel mimo test zařazený vůz Subaru Baja, který je vozem s výjimečnými jízdními vlastnostmi na běžných vozovkách za mokra, na blátě, náledí nebo i náledí, ale hodící se, díky malé světlosti vozu, jen na lepší polní nebo lesní cestu. Nebyl tedy s testovanými vozy srovnáván, ale prezentován jako jiná varianta vozů s karosérií pick up. Srovnatelný nebyl ani z důvodu vybavení zážehovým motorem. K první jmenované skupině rozhodně patří i mimo test hodnocený vůz Santana.
Spartánsky vybavené automobily ARO, Honker a Land Rover se představily jako neúnavní pracanti s velkou výdrží. Honker a Aro jsou představiteli velmi jednoduchých a cenově dostupných vozů off road s menším jízdním komfortem pro posádku, ale s velkou průchodností terénem a dobrými jízdními vlastnostmi. Land Rover je v komfortu také „spartánem“, ale zdobí ho letitá tradice se spolehlivostí a výbornými výkony, která je již dlouhá léta určitým etalonem v této kategorii.
Druhá, početnější skupina testovaných vozů patří konstrukčně mezi ty, které jsou vyváženým kompromisem mezi čistým „off roadem“a klasickou silniční dodávkou. Tyto vozy poskytují slušný komfort dobře vybaveného osobního vozu ve spojení s dobrými výkony i v těžším terénu. Mimo rámec testu projížděly i hluboký blátivý brod nebo zarostlými a nezpevněnými cestami bez sebemenší námahy. Najdou tedy zájemce jak mezi podnikateli a servisními organizacemi, tak i mezi movitějšími příznivci off roadů, kterým se provedení pick up líbí jako třetí vůz do rodiny.
Jako doplnění testovaných parametrů, sledovali pořadatelé i spotřebu pohonných hmot. Je zvláštní, že naměřené hodnoty byly velmi vyrovnané a téměř u všech vozů se téměř nelišily. Celková spotřeba u všech testovaných vozidel byla přibližně stejná. Vzhledem k charakteristice trati a rozdílnému způsobu jízdy jednotlivých řidičů, je to velmi dobrý výsledek.
Ve středisku „Testu 7 statečných“ zajišťoval kompletní servis servisní tým firmy Continental, který operativně řešil i několik proražených pneumatik na zmiňovaných úsecích trati s hrubým a ostrým štěrkem.
Pro početné návštěvníky z řad zákazníků jednotlivých značek a off roadových nadšenců byly k vyzkoušení připraveny předváděcí vozy, se kterými se mohli zájemci svézt na připraveném terénním okruhu kde převládaly automobily Land Rover a ARO všech provedení. Mnoho odvážlivců na sedadle spolujezdce svým uměním překvapil mistr Evropy v truck trialu Kabourek se svým soutěžním Unimogem.
Nejeden z těch, kteří s ním absolvovali předváděcí jízdu, prohlásil, že nevěří tomu, že existují nějaké fyzikální zákony.
Jak je již zvykem, každý „Test 7 statečných“ je ukončen na brněnském výstavišti. Všechny vozy, které se letošního testu zúčastnily, budou vystaveny na volné ploše A brněnského výstaviště na společné expozici „Test 7 statečných“po celou dobu konání veletrhu Autotec od 5. do 9. června 2004.
Závěrem lze konstatovat, že letošní „Test 7 statečných“ prokázal, že v kategorii vozů pick up 4×4 je na našem trhu z čeho vybírat. Vyberou si jak nároční zákazníci, kteří kladou větší důraz na jízdní komfort i na terénní vlastnosti. To platí i pro ty zájemce, kterým vyhovuje plně funkční off road, ale jednodušší vybavení interiéru a menší komfort pro posádku. Pochopitelně i za výrazně nižší cenu.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií