V pořadí už čtvrtý podnik seriálu mistrovství světa v rallye (WRC) je na programu ve dnech 14. – 18. dubna na Novém Zélandu. Na 34. ročníku Propecia Rallye s centrem v Aucklandu představí většina startujících značek nové verze soutěžních vozů s modelovým označením 2004.
Rallye ve zkratce:
34. ročník Rallye Nový Zéland měří 1398,38 km a zahrnuje 23 rychlostních zkoušek na 11 trasách s měřenými 395,5 km.
Rallye dostala přezdívku „1000 Pistes“, podle stejnojmenného francouzského podniku ze sezóny 1979/1980. Nový systém spočívá v tom, že úvodní pasáž seznamování se s tratí proběhne klasicky ve středu, tedy na Novém Zélandu 14. dubna (8 – 12 hod.) pro 6 rychlostních zkoušek první a druhé etapy, ve čtvrtek 15. dubna (8. 30 – 9. 50) pro tři RZ třetí etapy. Seznamování se s druhými úseky se uskuteční ráno před každou etapou, a to podle přání a volby závodníka a s vozem „ostrým“ nebo tréninkovým.
„Shakedown“ je na programu ve středu odpoledne (14 –16 hod.) na Komokoriki Hill Road nedaleko Aucklandu.
Start je ve čtvrtek 15. dubna v 19.10 hod. při Super Speciale de Manukau (jezdí se od roku 1998). Asistenční park je situován do Sky City nedaleko od dominanty Aucklandu Sky Tower (328 m vysoké).
První etapa – pátek, 16. dubna, startuje v 5.30 hod. Měří 549,82 km, z nichž 141,92 km je měřených. Druhá etapa – sobota 17. dubna, start je v 5.30 hod., délka je 524,21 km, z toho je 138,84 km měřených v 8 rychlostních zkouškách.
Třetí etapa – neděle 18. dubna, od 5 do 17 hod. Celková délka činí 324,33 km, z toho je 159,53 km měřených a 114,74 km připadá na opakující se trojici RZ.
Sébastien Loeb (startovní číslo 3)– poprvé startoval v roce 2002, loni 4. místo.
Carlos Sainz (číslo 4) má celkem 12 účastí: 1990 (1.), 1991 (1.), 1992 (1.), 1993 (4.), 1994 (vypadl), 1997 (2.), 1998 (1.), 1999 (6.), 2000 (3.), 2001 (4.), 2002 (4.), 2003 (12.).
Evoluce, ne revoluce
Nutnost splnit náročná homologační kritéria k 1. dubnu pořádně zaměstnala mj. také tým stáje Citroën Sport. O jaké změny se jedná? To přibližuje odpovědný technik týmu Citroën z Versaille-Satory Jean – Claude Vaucard: „Snažili jsme se maximálně využít možností, které dávají nové předpisy. Ty jsou poměrně liberální co do možnosti volby používaných materiálů zejména na karosérii a křídlech. Využíváme maximálně kompositních materiálů, což si díky některým novým elementům vyžádalo znovu pracovat na nastavení vozu a dalších záležitostech.“ Nové jsou ale také další prvky v motorovém prostoru, turbodmychadle a výfukovém potrubí.
Tyto novinky si ovšem vyžádaly několikaměsíční intenzívní práci všech členů týmu Citroën. Pilot Carlos Sainz je sice lapidárně shrnul pod rčení – Evoluce, ne revoluce – nicméně i on hovoří o nové Xsaře pro Nový Zéland.
Veliké úsilí v přípravě
Mezi novinky roku patří také inovovaný koncept jednotlivých podniků, tzv. formát „1000 pistes“, maximálně výstižně korespondující s celkovou délkou soutěží. Program je nově rozdělen do dvou samostatných pasáží a tomu je přizpůsobena i možnost seznamování se s tratí. Pozměněný přístup k soutěžím se v Citroënu snažili vyzkoušet předem, konkrétně pro novozélandský podnik se trénovalo ve Španělsku v oblasti Manresa. Už tam jezdci záměrně dostali každý šedesát kusů pneumatik, s nimiž musejí vystačil podle pravidel také na Novém Zélandu.
A jak vidí situaci piloti Citroënu? Zúročíme zkušenosti ?
Body Citroën potřebuje především k tomu, aby z druhého místa po Mexické rallye zaútočil na pozice Fordu na čele Poháru konstruktérů. Obhájce tohoto titulu z roku 2003 je zatím na 2. pozici před 3. Peugeotem. Mezi jednotlivci je na prvním místě pilot Citroënu Sébastien Loeb (spolujezdec Daniel Elena), který ale po dvou vítězných startech v roce 2004 nedokončil mexickou rallye. Na ní ale pro změnu bodoval Carlos Sainz, který své ambice na Novém Zélandu staví opět vysoko. A ne náhodou, vždyť se v dlouhodobých tabulkách jedná o absolutního rekordmana v počtu vítězství – Na Novém Zélandu vyhrál už čtyřikrát, přičemž na úvod své kariéry zaznamenal hattrick. „Mexická rallye byla nová pro všechny, protože se jednalo o podnik poprvé zařazený do mistrovství. I teď se jede jakoby poprvé, všichni máme nové vozy. Xsaře rozhodně prospěly některé nové materiály a doufám, že se to projeví i na výsledku,“ uvedl madridský pilot, v jehož kabině nebude samozřejmě chybět ani spolujezdec Marc Marti.
Druhý trumf Citroënu, Sébastien Loeb se vyznal, že Nový Zéland je jeho oblíbená soutěž. „Když jsem tu byl poprvé, zamiloval jsem si tu zemi. Loni jsem tu startoval s Colinem McRaem a Carlosem Sainzem a byli jsme perfektní tým. Moje čtvrté místo si cením hodně vysoko. Letos bych rád potvrdil, že Xsara i já už nevítězíme jen na asfaltu.“
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas