Na podzim roku 1995 uvedla společnost Automobiles Peugeot na trh v kategorii vozů do 900 kg svůj první užitkový vůz s názvem Expert. V letošním roce představuje jeho inovovanou verzi, nabízející ve svém segmentu výjimečný jízdní komfort, snadnou ovladatelnost vozu a velký nákladový prostor při zachování kompaktních rozměrů.
Především užitné kvality zajistily modelu Expert obchodní úspěch v rostoucím segmentu lehkých užitkových vozů, který byl již v době uvedení tohoto modelu na trh velmi silně konkurenčně obsazen. Od počátku svého uvedení do konce roku 2003 bylo ve společném výrobním závodu značek Peugeot, Citroën a Fiat v Sevelnordu vyrobeno 230 300 vozů Peugeot Expert. Verze Furgon je jednoznačně nejžádanější karosářskou variantou a představuje podíl celých 85,1% z celkové produkce, verze Combi (s podílem 14,2%) a valník s kabinou (s podílem 0,7%) doplňují nabídku modelové řady. Z pohledu pohonu upřednostňují zákazníci modelu Expert dieselové agregáty (87%) před benzinovými motory (13%).
S neustálým vývojem konkurenčního prostředí a na základě nejnovějších úprav evropských norem byl pro rok 2004 model Expert modernizován v oblasti exteriéru, interiéru i bezpečnosti: hlavní rysy vnějšího stylu zůstávají zachovány, mění se však přední část, která má nyní robustnější vzhled a světlomety s čirou optikou, zvyšuje se vnitřní komfort mimo jiné i díky novým sedadlům, významný podíl na zútulnění interiéru mají nové potahy sedadel a čalounění, všechna místa ve voze jsou vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy, bezpečnostní výbava je obohacena o boční airbagy (výbava na přání), variabilní posilovač řízení pozitivně ovlivňuje ovladatelnost vozu, výrazně se zlepšily akustické parametry vozu.
Modelová řada Expert bude v České republice obohacena o osobní verzi Combi pro přepravu až 9 cestujících. K dispozici tak budou celkem tři typy karoserií:
- verze Furgon pro přepravu zboží s nabídkou 2 nebo 3 míst,
- verze Polo Combi pro kombinovanou přepravu osob a nákladu s nabídkou 5 nebo 6 míst,
- verze Combi pro přepravu osob s nabídkou 8 nebo 9 míst.
Uvedené verze modelové řady sdílí následující technické parametry: rozvor 2,82 m a tři hodnoty celkové hmotnosti vozu: 2,2 tuny, 2,3 tuny a 2,5 tuny v závislosti na verzi a zvoleném motoru. Model Expert, užitkový vůz původně odvozený z osobního modelu 806, je nyní modifikován ve stylu novinek značky Peugeot. Výsledkem je moderní vzhled zvýrazněný novým tvarem světlometů s čirou optikou s integrovanými směrovými světly. Robustnost přední části je umocněna žebrováním masky a novým tvarem předního nárazníku, který je uzpůsoben k zabudování inovovaných mlhových světlometů s čirou optikou, které jsou součástí výbavy na přání. U osobní verze Combi je nárazník v barvě karoserie (u užitkových na přání) s ochrannou nárazovou zónou v černé barvě.
Karoserie vozu je v celé délce na bocích a na zadních výklopných dveřích chráněna lištami a model Expert se tak z pohledu drobných karosářských poškození řadí k nejlépe chráněným vozům ve své kategorii. Škála odstínů karoserie je obohacena o pět nových barev: žlutá Carioca, modrá Line a metalické červená Lucifer, šedá Fer a modrá Chine.
Nově navržená sedadla řidiče a spolujezdce významně přispívají ke zvýšení pohodlí. Sedák je prodloužen v rozmezí 10 – 50 mm v závislosti na typu sedadla, opěradlo sedadla je zvýšeno o 58 – 95 mm rovněž podle typu a u všech sedadel je zvýrazněno boční vedení. Sedadlo řidiče je výškově nastavitelné s výškovým rozpětím 45 mm. Optimální polohu při řízení si může řidič zvolit i nastavením výšky volantu a seřízením sklonu opěradla. Podélný posun sedadla je možný až o 220 mm. Samostatné sedadlo spolujezdce je sériově nastavitelné podélně s regulací sklonu opěradla. Oddělená samostatná sedadla řidiče a spolujezdce mohou být v rámci výbavy na přání vybavena bočními airbagy, které zajišťují ochranu hlavy a hrudníku.
Dvoumístná lavice pro spolujezdce je opatřena tříbodovými bezpečnostními pásy a při sklopení opěradla středového sedadla lze jeho zadní stranu využít jako praktický stolek. Sedadla ve druhé a třetí řadě jsou u verze Combi stejného typu a provedení jako sedadla v první řadě.
Součástí základní výbavy modelu Expert je řada prvků usnadňujících každodenní používání vozu :
- variabilní posilovač řízení (nový prvek sériové výbavy),
- odkládací stropní schránka,
- výškově nastavitelné sedadlo řidiče,
- řadící páka na přístrojové desce,
- prosklená přepážka (u verze furgon),
- variabilní posuvná přepážka (u verze Polo Combi),
- ABS u verze Combi (nový prvek sériové výbavy),
- tónovaná skla.
Model Expert je ve všech konfiguracích sériově vybaven airbagem řidiče a přední místa jsou opatřena pyrotechnickými předpínači bezpečnostních pásů s omezovačem přítlaku (600 daN bezpečnostní pás u řidiče, 450 daN u spolujezdce). Oddělená samostatná sedadla řidiče a spolujezdce u verze Furgon, Polo Combi a Combi mohou být v rámci výbavy na přání doplněna o boční airbagy určenými k ochraně hlavy a hrudníku. Objem vaku bočního airbagu je 18 litrů. Sedadla uprostřed první, druhé i třetí řady jsou vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy, které budou povinným prvkem výbavy od května 2004. U verzí Combi lavice v poslední řadě plně vyhovuje požadovaným kritériím odolnosti proti případným nárazům vzadu uložených zavazadel.
Nový Peugeot Expert kopíruje poslední trendy v oblasti bezpečnosti – ochranná zóna spodní části konstrukce vozu byla zpevněna prvky převzatými z modelu 807, zcela nové nebo upravené jsou i další součásti a díly skeletu a karoserie.
S novým Expertem jsou ve výrobním závodě Sevelnord, vedeným koncernem PSA Peugeot Citroën, zavedeny i nové technologické postupy, za cíl zlepšení akustických charakteristik vozu Expert, v prvé řadě se jedná o:
- postřik podlahy nákladového prostoru a podběhů zadních kol vrstvou « PVC »,
- úpravy snižující úroveň hluku způsobeného prouděním zvuku do nákladového prostoru (u verze Furgon),
- vyplnění středních a zadních sloupků speciálními výplněmi, které zabraňují pronikání hluku ze spodních částí vozu,
- nové těsnění prahu zadních dveří.
Výsledkem těchto úprav je snížení hlučnosti u verze Furgon o 5 dB při 120 km/h ve srovnání s předcházejícím modelem.
Model Expert může být poháněn dieselovým atmosferickým motorem s maximálním výkonem 51 kW při 4 600 1/min a největším točivým momentem 125 Nm dosahovaným při 2 500 1/min. V rozmezí od 1 500 1/min do 4 300 1/min se točivý moment pohybuje stále nad hodnotou 110 Nm a poskytuje řidiči pružnost a komfort v každé jízdní situaci. První verze turbodieselového HDI motoru má výkon 65 kW při 4000 ot/min a druhá 80 kW při 4000 ot/min. Točivý moment dosahuje při 1750 ot/min první motor 215 Nm a druhý 250 Nm.
Brzdová soustava nového modelu Expert je tvořena kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením na předních kolech. Zadní bubnové brzdy zůstávají beze změny. V nabídce elektronických systémů je nově zařazen systém ABS Bosch nové generace 5,3 se čtyřmi snímači otáčení kol a elektronickým rozdělovačem brzdných sil (pro verzi Combi ve standardní výbavě, pro verze Furgon a Polo Combi za příplatek).
Všechny verze modelu Expert jsou sériově vybaveny posilovačem řízení, který zaručuje optimální účinek ve všech jízdních situacích – při parkování i jízdě po dálnici.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií