BMW Z07 se objevil v Tokiu a loniv lednu v Detroitu jako moderní nástupce legendárního roadsteru BMW 507 z padesátých let, který dodnes patří k nejobdivovanějším automobilům své doby. Dlouhá léta se totiž vedly dohady, jak by se asi BMW 507 vyvíjel, kdyby jeho produkce neskončila po pouhých 252 vozech už v roce 1959. Představil se na Frank-furtském autosalonu IAA 1955 spolu s konzervativnější variantou BMW 503, přičemž oba velké roadstery nesly designerský rukopis hraběte Albrechta von Goertze, naturalizovaného Ameri-čana německého původu. Tak jak to už v životě bývá, pro konzervativní vůz BMW 503 se během čtyř let rozhodlo 412 klientů a záhy upadla v zapomnění, zatímco dynamický model 507 vznikl jen v 252 exemplářích a dnes patřík nejcennějším veteránům. Roadster BMW 507 měl osmiválcový motor 3.2/150 k a největší rychlost 220 km/h.
Před časem představený BMW Z07 ale nezůstane jen vzpomínkou, i když při malosériové výrobě do 250 vozů ročně se jeho cena bude blížit 200 tisícům marek. Projekt nakonec dostal na sklonku loňského roku zelenoua dr.Wolfgang Reitzle, šéf technického vývoje BMW, oficiálně toto rozhodnutí potvrdil na tiskové konferenci u příležitosti Detroitského autosalonu 1999. Oznámil také, že nový roadster ponese označení BMW Z8.
Jak naznačuje Z07, jde o projektneobyčejně zajímavý. Lehkou a tuhou stavbu vozu zajišťuje bohaté využití hliníkových slitin, včetně prostorového rámu a nosných panelů karoserie. U předního a zadního nárazníku i vnějších panelů zádě vystřídaly hliníkové plechy ještě lehčí a pevnější panely z uhlíkových kompozitů. Typická příď se dvěma “ledvinami” BMW nese xenonové světlomety pod průhlednými aerodynamickými kryty. Variabilní záď po výměně panelů změní vůz z úhledného kupé na sportovní roadster s proudnicovým nástavcem za hlavou řidiče ve stylu závodních vozů minulosti. Boční mřížka přede dveřmi je dalším stylistickým prvkem padesátých let, úspěšně však aplikovaným i na roadsteru BMW Z3. Celkové proporce vozu připomínají nejen BMW 507, ale svou mohutností také sportovně závodní spidery italských značek Ferrari a Maserati padesátých let.
Pod dlouhou kapotou je ukryt moderní osmiválec BMW stejného typu, jaký má prestižní sedan M5 nové generace, tedy bezmála pětilitrový motor s výkonem přes 295 kW (400 k) a točivým momentem okolo 500 N.m! K dispozici je šestistupňová převodovka s postupným řazením a motor samozřejmě pohání zadní kola. Zavěšení kol konstruktéři převzaliz vyspělých systémů pro sedany řady 5 a 7. Díly zadní nápravy z velké řady 7 a upravené přední hliníkové závěsyz řady 5 jsou zárukou vynikajícíchjízdních vlastností. Hořčíkové ráfky kol nesou speciální nízkoprofilové pneumatiky Michelin, postaru jsouupevněny centrální maticí, zajištěnou závlačkou.
Volant s drátovými příčkami je také vzpomínkou na minulá léta, ale pro radost z jízdy je interiér co nejpřehlednější, s kontrolními přístroji soustředěnými do středu přístrojové desky. Automobilu nechybí ovšem vůbec nic z výbavy nejmodernějších vozů. Vůz má dva čelní airbagy, dva boční, posilovač řízení Servotronic s progresivním účinkem, adaptivní funkce tlumičů pérování, protiprokluzový systém DSC III apod. Předpokládá se zrychlení z 0 na 100 km/h okolo pěti sekund, největší rychlost je omezena na obvyklých250 km/h.
BMW Z8 bude ryzím sportovním automobilem pro největší příznivce modrobílé značky a bude se vyrábět ve velmi omezeném množství. To je vše, co zatím představitelé bavorské automobilky o novince prozradili.
převzato z Modrobílé revue jaro 1999
Modrobílá revue – čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií