Z celkem 3 706 012 ks v ČR registrovaných osobních automobilů je stále více než 35 % starších než 15 let (to je roku výroby 1988 a nižším). Jedná se bezmála o 1 300 000 ks osobních automobilů, jejichž průměrné stáří přesahuje 23 let.
Oproti konci roku 2002 se počet více než 15-ti letých vozidel zvýšil k 31. 12. 2003 o 5 741 ks na 1 299 508 vozů. Zatím co počet vozů během roku 2003 značky Škoda klesl o 19 867 automobilů na 703 424 a vozů východního bloku o 18 805 ks na 219 420 ks, vzrostl počet ve skupině „ostatní zahraniční“ o 44 872 na 368 004 os. automobilů. Osobní vozy zahraniční výroby se tedy na vozovém parku starším než 15 let podílejí nyní již 45 % a domácí výrobci 55 %. Občasná účelová tvrzení, že vysoký průměrný věk vozového parku je zapříčiněn „starými škodovkami“, jsou tedy jen zhruba z poloviny pravdivá.
Počet osobních automobilů v ČR starších 15 let podle značek k 31. 12. 2003 byl následující:
- Škoda – 703 424
- VAZ – 100 620
- Fiat – 80 225
- Trabant – 46 430
- Ford – 45 595
- VW – 39 758
- Peugeot – 33 686
- Opel – 32 359
- Wartburg – 30 352
- Renault – 30 105
- Mercedes – 14 484
- Moskvič – 14 056
- Audi – 11 415
- BMW – 10 438
- Citroen – 9 776
- Dacia – 9 528
- Mazda – 8 625
- Nissan – 7 429
- Mitsubishi – 6 989
- Olcit – 5 752
- Toyota – 5 611
- Volha – 5 086
- Honda – 3 701
- Simca – 3 429
- 20 dalších modelů různých značek méně jak po 2 000 ks
Zatímco počet registrovaných vozidel zn. Škoda vyrobených do roku 1987 se za dva roky (v letech 2002 a 2003) snížil o více než 150 000 ks (o téměř 20 %) a u automobilů z „východního bloku“ o více než 46 000 ks (to je zhruba o 18 %), pak ve skupině „ostatních zahraničních“ (rovněž do r. výroby 1987) se snížil pouze o cca 34 000 ks (to je pouze o 10 %). Vyřazování vozidel této skupiny z provozu je tedy zhruba poloviční, což spolu s výše uvedeným nasvědčuje jejich udržování v provozu dovozem ojetých vozidel „na náhradní díly“.
Je možná jen náhodnou shodou, že v letech 2002 a 2003 bylo na tuzemském trhu prodáno 145 258 nových osobních automobilů zn. Škoda, tedy počet zhruba odpovídající počtu vozidel starších než 15 let vyřazených z provozu. Celkový počet registrací osobních automobilů zn. Škoda se přitom v letech 2002 a 2003 snížil o 18 000 ks. Tato čísla ukazují s určitou mírou spekulace na to, že počet z provozu vyřazených vozidel zn. Škoda byl z téměř 90 % nahrazen nákupem nových vozidel téže značky, tedy na poměrně vysokou „věrnost ke značce“.
Zpracováno podle údajů Svazu automobilového průmyslu ČR.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií