Toyota směřuje na okruh Circuit de la Sarthe s vidinou vítězství v závodu 24 hodin Le Mans, jenž je nejvýznamnější událostí letošního světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA.
Během posledních dvou účastí na Le Mans
– dosáhl tým Toyoty ohromného pokroku, jenž vyvrcholil loňským druhým místem, nicméně ještě více se na Le Mans očekává od modelu TS040 HYBRID s výkonem 1000 koní, jenž v letošní sezóně dokázal zvítězit v obou dosavadních podnicích šampionátu WEC. Díky těmto úspěchům v šestihodinových závodech na okruzích v Silverstonu a Spa-Francorchamps získal tým náskok 48 bodů ve světovém šampionátu, čítajícím letos osm podniků. Toyota Racing plánuje na Le Mans svoji pozici vůči silným konkurentům od Audi a Porsche ještě vylepšit.
Toyota nasadí do Le Mans opět dva vozy TS040 HYBRID
– které jsou ´výkladní skříní´ nejpokrokovějších hybridních technologií a oproti roku 2013 nabízejí vyšší výkon při současném poklesu spotřeby o plných 25 %. Celkové výkonové posílení 480 koní zajišťují elektromotory na obou nápravách, čerpající energii uloženou ve vysokokapacitním kondenzátoru. O dalších 520 koní přenášených na zadní kola se stará atmosférický zážehový motor 3,7 l upravený pro letošní sezónu.
Do vozu č. 7, jenž vloni dojel na čtvrtém místě
– usednou Alex Wurz, Stéphane Sarrazin a Kazuki Nakajima.
Do vozu č. 8, v roce 2013 druhý
– budou pilotovat Anthony Davidson, Nicolas Lapierre a Sébastien Buemi.
Všech šest pilotů si minulou neděli během oficiálního testování mělo možnost vyzkoušet okruh Circuit de la Sarthe o délce 13 629 m, jenž je zčásti tvořen vyhrazenou závodní tratí a zčásti veřejnými komunikacemi.
Le Mans je ryzí vytrvalostní soutěží
– která přesahuje rámec samotného zápolení po dobu 24 hodin. Celkově zahrnuje bezmála 35 hodin pilotování, počínaje středou 11. června čtyřhodinovým tréninkem v 16:00 a následnou dvouhodinovou kvalifikací, která začíná ve 22:00. Kvalifikace pokračuje ve čtvrtek dvěma dalšími dvouhodinovými jízdami (v 19:00 a 22:00). O pozici na startovním roštu rozhoduje absolutně nejrychlejší čas na okruh dosažený v některé z kvalifikačních jízd.
Během již tradiční spanilé jízdy pilotů v centru města, plánované na pátek odpoledne, mají fanoušci jedinečnou příležitost vidět piloty a případně se s nimi blíže seznámit. Následuje závodní víkend, jenž začíná zahřívací jízdou o délce 45 minut od 09:00. Samotný závod bude odstartován v sobotu v 15:00.
Tým TOYOTA Racing letos nasadí své vozy na Le Mans již potřetí
– nicméně vozy TOYOTA bylo možné v tomto legendárním závodu spatřit celkem již 16x. V průběhu celkem 15 ročníků, datovaných až do roku 1985, se tohoto podniku zúčastnilo na 40 různých vozů TOYOTA, přičemž nejlepším umístěním bylo druhé místo (v letech 1992, 1994, 1999 a 2013).
Yoshiaki Kinoshita, prezident závodního týmu:
„Naše cesta s vozem TS040 HYBRID započala již před rokem, po účasti na Le Mans 2013; od té chvíle investoval každý člen tým nesmírnou dávku svého úsilí. Celý tým skutečně tvrdě dřel, abychom byli v té nejlepší kondici; jsme přesvědčeni o tom, že jsme udělali vše, co bylo v našich silách, abychom byli na Le Mans maximálně připraveni. Jedeme tam s jediným cílem – dosáhnout vítězství. Některá hlediska nemůžeme nijak ovlivnit – výkon našich soupeřů, štěstí a počasí – ale své úkoly jsme splnili a nyní musíme v dobré práci pokračovat po celý závodní týden. Díky návratu Porsche bude vítězství na Le Mans ještě těžší než v minulosti; ale současně to znamená, že o to sladší může být.“
Hisatake Murata, generální manažer, divize Motor Sport Unit Development Division:
„Díky novým regulím platným pro letošní rok můžeme konečně ukázat všechny přednosti naší hybridní technologie, což znamená hybridní posílení výkonu přenášeného na všechna čtyři kola. Tento systém jsme vyvíjeli od samotného počátku, a tak jsme moc rádi, že jej letos budeme moci využít. Ve srovnání se Spa a Silverstone se Le Mans z pohledu rekuperace energie dosti liší. Hybridní soustava byla navržena tak, aby dosahovala nejvyšší účinnosti právě na Le Mans, a jak víme z předchozích let, v časech na kolo se to velmi výrazně projevuje. Při silném brzdění v šikanách u rovinky Mulsanne dokážeme zpětně získat plnou kapacitu 6 MJ, což je pro nás velkým přínosem. Spotřeba paliva je na Le Mans tradičně důležitou otázkou a my budeme s naší hybridní energií pracovat uvážlivě, abychom dosahovali dobré spotřeby a optimálního výkonu.“
Pascal Vasselon, technický ředitel:
„Jsme lépe připraveni než v letech 2012 a 2013. Do Le Mans se vypravujeme bez lítosti, ale z pochopitelných důvodů si nemůžeme být zase tolik sebejistí. Je zde řada faktorů, které nemůžeme nijak ovlivnit, nemluvě o rizicích nehody v průběhu 24 hodin, liší se i výkonnostní hlediska a musíme se postavit velmi silným konkurentům, kteří po závodu ve Spa také neztráceli čas. Le Mans se od ostatních podniků šampionátu liší a podle toho je nutné se připravit. Větší význam než jinde zde získává absolutní nejvyšší rychlost a my musíme velmi pečlivě analyzovat strategii spotřeby paliva i přezouvání, abychom dosáhli nejlepšího kompromisu mezi časem v boxech a našimi časy na kolo. Nicméně máme v kapse dvě vítězství z prvních dvou závodů sezóny, držíme si pozici, kterou chceme mít, a na závod se již moc těšíme.“
Alex Wurz (TS040 HYBRID, vůz č. 7):
„Na zahájení závodního týdne se již nemohu dočkat; čekali jsme na to celý rok. Le Mans je něco úplně jiného než ostatní závodní okruhy, protože se zde v průměru jezdí hodně rychle a nejsou zde žádné úseky, které vyloženě vynášejí, zvláště v části lesa a zatáčce Porsche. Očekávám, že to bude tvrdý souboj, jakým Le Mans vždy bývá, ale mám vysoká očekávání. Pokud se dostanu na bednu, chci být na tom nejvyšším stupínku. Nicméně Le Mans je vždy nepředvídatelný, takže nesmíme nikde udělat chybu a musíme stále bojovat.“
Sébastien Buemi (TS040 HYBRID, vůz č. 8):
„Máme před sebou největší událost roku, kde se může přihodit cokoli. Celý tým je pod ohromným tlakem. Samozřejmě usilujeme i o titul v šampionátu WEC, ale hlavní akcí sezóny je Le Mans a každý se na tento závod tvrdě připravuje. Je to obtížné, ale chcete-li dobrý výsledek, musíte se věnovat každé drobnosti. Cílem je samozřejmě na Le Mans zvítězit, ale nikdo nemůže předvídat, jak se bude závod vyvíjet. Je to dlouhý a tvrdý závod plný překvapení, takže budeme pracovat, jak nejlépe umíme a pak uvidíme, jak to nakonec dopadne. Budu se snažit o prostřední stupínek na bedně.“
Magazín: www.toyotalife.toyota.cz
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií