Když jsem přebíral od dovozce pětidveřovou červenou ladně působící Hondu Shuttle ES ke krátkodobému testu, zapůsobila na mě jako větší kombi. Vnitřní prostor však plně odpovídal velkoprostorovému osobnímu vozu. Ve třech řadách pohodlných anatomických spíše křesel než sedadel je dostatek místa pro sedm osob, z toho v prostřední řadě jsou tři místa. Velmi dobrý je přístup zadními sklopnými dveřmi do zavazadlového prostoru, který lze sklopením poslední řady sedadel jednoduchou a rychlou manipulací podstatně zvětšit, při čemž sedadla zapadnou do vyhloubeného prostoru v podlaze a vytvoří tak prostor s rovnou podlahou o objemu přes 0,7 m3. Vyjmutím prostřední řady sedadel se pak nákladový prostor zvětší téměř na 1,3 m3. Pro vaši představivost a srovnání uvádím, že přes velký vnitřní prostor je Honda Shuttle pouze o 25 cm delší než naše Škoda Octavie, širší pak jen o 6 cm a vyšší o 21 cm.
Podlaha vozu je níže položená, nastupování a vystupování je pohodlné. Vyšší sedadla umožňují z vozuvelmi dobrý výhled i větší přehled při řízení, a tím i vyšší pocit bezpečnosti. Palubní deska je vhodně ergonomicky uspořádaná, přístroje jsou dobře čitelné a ovládače snadno dosažitelné včetně ovládání tempomatu na volantu bez nutnosti měnit polohu pravé ruky při jeho ovládání řidičem. U ovládání automatické čtyřstupňové převodovky s elektronickou regulací, s kterou jsou u nás Hondy Shuttlestandardně dodávány, jsem uvítal světelnou signalizaci o zařazeném režimu jízdy. Ve standardní výbavě je seřiditelný volant, elektrické ovládání vnějších vyhřívaných zrcátek a stahování oken, dále
posilovač řízení a ABS. Sedadla jsou seřiditelná mechanicky, výškové nastavení pak elektronicky. Airbagy jsou vybaveny obě přední místa, řidiče i spolujezdce. Standardní výbava obsahuje mimo jiné tempomat, klimatizaci a elektricky ovládané střešní okno.
Po nastartování motoru mě překvapil jeho velmi tichý chod a příjemný zvuk. Výkonný čtyřválcový motor se 16 ventily 2,3i ES, který je od letošního roku do Hondy Shuttle montován, má výkon 150k při 5 700 ot/min. Nejvyššího točivého momentu 200 Nm dosahuje při 4 700 ot/min. Tento motor podle mého názoru plně uspokojí i řidiče sportovního stylu jízdy. Když jsem prudce sešlápl plyn, automatická převodovka samočinně podřadila, motor se lehce vytočil přes 5 000 otáček a prudkou akcelerací jsem mohl bezpečně předjíždět. Nebyl jsem dosud příznivcem automatické převodovky, můj postoj k ní trochu již nahlodal nedávno mnou testovaný Ford Explorer, ale po týdnu s Hondou Shuttle, bych se již nebránil „automatu“! Mám zato, že jízda se samočinnou převodovkou je bezpečnější, protože zejména v městském provozu se můžete více věnovat řízení. I k motoru je šetrnější, protože vylučuje jízdu v nevhodném režimu otáček. Především jsem uvítal, že po sžití s ní jsem mohl částečně ovlivnit citlivou manipulací plynu samočinné řazení jednotlivých stupňů rychlostí. Upozorňuji, že vzhledem k tichosti motoru a plynulému přechodu samočinného řazení jsou změny jednotlivých stupňů rychlostí těžko postřehnutelné. Jsou však velmi dobře vidět na otáčkoměru, který mě jasně a ihned informoval o uskutečněné změně automaticky řazené rychlosti.
Motor, který lze točit kolem 6 000 ot/min. má velmi dobrý točivý moment i v nižších otáčkách: Ve městě na rovině při povolené rychlosti 50 km/hod. otáčkoměr ukazuje okolo 1250 otáček, na dálnici při 130 km/hod. má motor pouze 3250 otáček, do maximálních otáček ještě tedy hodně daleko. Že s Hondou Shuttle jde jet sportovně, dokazuje skutečnost, že na 1.rychlost dosahuje maxima 60 km/hod., na 2. rychlost 108 kma na třetí 157 km/hod..Maximální rychlost je kolem 190 km/hod. Zrychlení z 0 na 100 km/hod. pak udává výrobce za 12 sec. V rámci testu jsem dosáhl průměrné spotřeby 10,1 l/100 km, při čemž Praha – Brno a zpět jsem se snažil, pokud to provoz dovoloval, jet nejvyšší povolenou rychlostí, tj. 130 km/hod. Z celkového počtu ujetých kilometrů jsem asi polovinu kilometrů ujel po Praze. I když jsme jezdili pouze ve dvou osobách, hodnotím spotřebu jako nízkou. Obsah palivové nádrže 65 litrů stačí tedy na cca 650 km.
Pérování vinutými pružinami velmi dobře vyrovnávalo nerovnosti vozovky, brzdy s ABS i při rasantním brzdění na zledovatělé vozovce byly účinné a nepřipustily vybočení Shuttle z dráhy. V zatáčkách se chovala Honda Shuttle neutrálně. Posilovač řízení usnadňoval zaparkování i na poměrně malém prostoru.
Jízda s Hondou Shuttle pro mě byla příjemným zážitkem. Hondu lze tedy podle mých poznatků zařadit mezi přední renomované výrobce velkoprostorových osobních vozů. Cena testovaného modelu v současné době je 899 000 Kč včetně DPH.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií