Třídveřové provedení vozu pro volný čas Honda HR-V osloví především mladé a stylově vyhraněné zákazníky. Ti nejlépe ocení přirozenou osobitost automobilu a množství prvků, jež vykrystalizovaly do ideální kombinace funkčnosti a zábavy. Na českém trhu se bude „há-er-véčko“ poháněné zážehovým čtyřválcem 1,6l/77 kW nabízet v provedení s pohonem předních kol nebo se samočinně přiřaditelným pohonem zadních kol systémem Real Time 4WD. Zákazník má k dispozici pětistupňovou přímo řazenou převodovku, od podzimu 1999 bude nabídka obohacena o provedení s pohonem předních kol v kombinaci s manuální převodovkou a 4WD bude k dispozici navíc, a poprvé (!), v kombinaci se samočinnou převodovkou CVT s plynulou změnou převodu.
Model HR-V má kompaktní rozměry – délkou jen nepatrně přesahuje čtyři metry a jeho rozvor náprav činí 2350 mm. Opticky však „há-er-véčko“ dominuje svojí výškou 1700 mm v provedení s mohutným střešním spoilerem. Vnější tvary modelu HR-V jsou efektní a vyzývavé, přitom však stylisticky čisté a estetické. Přídi vozu dominují sešikmené světlomety, zádi vévodí svislé skupinové svítilny, které jsou namontovány v celém rozsahu zadních sloupků karoserie. Honda svůj nový model charakterizuje jako „joy machine“, tedy vůz pro radost. A nutno podotknout, že oprávněně. Exteriér automobilu HR-V působí svěže a neotřele, to samé lze říci o interiéru. Pestré materiály čalounění v kombinaci s atraktivními křivkami přístrojové desky a modře podbarvenými přístroji dávají tušit, že „joy machine“ je určena především pro řidiče-individualisty, kteří se chtějí odlišit, nebo pro mladé páry, jež si život vychutnávají plnými doušky. Snad i proto je přístup k předním anatomicky tvarovaným sedadlům s trojúhelníkovými opěrkami hlavy a dobrým bočním vedením, které cestující ocení při svižnější jízdě, doslova královský. Rovněž vzadu se mohou pohodlně uvelebit dvě osoby, což by při rozměrech vozidla čekal málokdo. Vyvýšený posaz a bohaté prosklení navíc poskytují řidiči skvělý výhled a přehled o dění před a kolem automobilu. Vynikající prostorové řešení vozu HR-V přitom pamatovalo i na zavazadelník, ten má úctyhodný základní objem 0,285 m3 a lze jej dále výrazně zvětšit sklopením symetricky dělených zadních sedadel. Cestující mohou užívat dostatek odkládacích prostorů, hned dvě přihrádky před spolujezdcem či síťku na bocích sedadel, kam je možné odložit například mobilní telefon. Zajímavostí je popelník ve tvaru dózy, který lze ve voze libovolně přemísťovat. Sportovní tříramenný volant padne skvěle do ruky, nechybí ani standardně dodávaný airbag pro řidiče a spolujezdce. Součástí základní výbavy jsou též elektricky ovládaná boční okna, mechanicky řízená klimatizace a elektricky ovládaná okna, mechanicky řízená klimatizace a elektricky ovládaná a sklápěcí vnější zpětná zrcátka. Tento unikátní prvek ocení řidič při průjezdu zúženými místy.
Pod svažitou kapotou testovaného vozu se skrývá zážehový čtyřválec o objemu 1,6 l disponující největším výkonem 77 kW dosahovaným při 6200 otáčkách za minutu. Devízou motoru pracujícího se čtyřventilovým rozvodem SOHC a opatřeného přímým elektronicky řízeným vstřikováním paliva PGM-FI je plochá křivka točivého momentu s maximem 135 N.m vrcholícím při 3400/min. Jakkoli se uvedené hodnoty zdají nepříliš velké, v praxi pohonná jednotka udivuje pružností, tichostí běhu a chutí k životu. Jak jsem se již zmínili, „há-er-véčko“ si lze pořídit buď s mechanickou pětistupňovou převodovkou, nebo samočinným ústrojím CVT s plynulou změnou převodu. Prvně jmenovaný agregát má rozumně krátké převody, o čemž svědčí skutečnost, že při rychlosti 90 km/h motor točí přibližně 3000/min. Verze HR-V 1.6i 4WD s ním vyvine největší rychlost 162 km/h a „stovkou“ sprintuje za rovných 12 s. Na stokilometrové trati tento vůz spálí podle továrních údajů výrobce v kombinovaném režimu příznivých 8,6 l bezolovnatého benzinu. Příjemnou volbou je bezestupňová převodovka CVT, s níž vůz zrychlí na shodnou rychlost jen o 1,1 s pomaleji. Přitom spotřebuje pouze o 0,1 l paliva více. Zmíněná převodovka pracuje na principu plynulé změny průměru řemenic a s tím související změny převodového poměru. Tlačítkem umístěným na volantu si lze volit sportovnější režim jízdy. Navíc je zde ještě „inteligentní“ systém Grade Logic, který do paměti nepřetržitě ukládá momentální styl jízdy řidiče a porovnává jej s přednastavenými charakteristikami. Dokáže tak například v kopcovitém terénu zvolit takový převodový poměr, který dovoluje lepší akceleraci.
Honda HR-V využívá samočinně připojitelný pohon zadních kol systémem Real Time 4WD, známý již z modelu CR-V. Ten v okamžiku, kdy se přední kola na nezpevněném povrchu začnou protáčet, připojí bleskurychle pomocí hydraulicky ovládané vícelamelové spojky kloubový hřídel zadní nápravy. Přední kola „há-er-véčka“ jsou zavěšena na vzpěrách McPherson, vzadu jsou použity moderní pětiprvkové závěsy s panhardskou tyčí. Pérování zajišťují teleskopické tlumiče a vinuté pružiny, na obou nápravách je též příčný zkrutný stabilizátor. Díky použití pryžových pouzder vlečených ramen zadních závěsů s přesně vymezenou poddajností dochází při přejezdu nerovností k omezenému „samořiditelnému efektu“. Zadní kola tak pomáhají zvyšovat stabilitu vozu. Tato schopnost se projeví nejlépe v zatáčkovitém terénu, kdy se Honda HR-V chová klidně a přísně neutrálně. Při jízdě lehčím terénem řidič ocení velmi dobrou světlou výšku vozu 190 mm, jakož i příznivý přední a zadní nájezdový úhel 29o či úhel průchodnosti 21o. Brzdy, vpředu kotoučové s vnitřním chlazením a vzadu bubnové, jsou dobře dimenzované a mají patřičně rychlý nástup. Jejich účinnost dále zvyšuje standardně montovaný protiblokovací systém ABS kombinovaný se systémem EBD.
Zdvihový objem: | 1590 cm3 |
Maximální výkon: | 77 kW při 6200/min |
Největší točivý moment: | 135 N.m při 3400/min |
Maximální rychlost: | 162 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 12,0 s |
Spotřeba 93/116 EEC: | 10,4/7,6/8,6 l na 100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1179 kg |
Délka: | 4010 mm |
Šířka: | 1695 mm |
Výška: | 1590 mm, 1700 mm se střešním spoilerem |
Objem zavazadlového prostoru: | 0,285 m3 |
Převzato z Honda magazínu 2/99
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií