Podvody se stáčením tachometrů napojení na EUCARIS nevyřeší

Společnost Cebia na základě četných dotazů upřesňuje informace nedávno zveřejněné v médiích.

Zde se často dává připojení ČR k evropskému systému EUCARIS

– do přímé souvislosti s problematikou stáčení tachometrů. Český registr vozidel se propojí se systémem EUCARIS pravděpodobně do konce letošního roku, ale až po podpisu dalších dohod bude mít ČR přístup také k stavům tachometrů evidovaným v tomto systému. V každém případě však do systému EUCARIS budou mít přístup výhradně orgány statní správy a zákazník-fyzická osoba ani firma si nebude moct prověřit vozidlo ještě před tím, než si jej koupí nebo doveze do ČR.

Některé země již nyní zadávají stavy tachometrů do systému EUCARIS jako nepovinnou položku.

Počet takových záznamů je určen především způsobem sběru historických stavů tachometrů, kde jsou u jednotlivých zemí, které se účastní systému EUCARIS, značné odlišnosti. V některých zemích centrální sběr dat vůbec neexistuje, v některých se zaznamenává stav tachometru pouze při změně majitele vozidla a v některých jen v případě přeshraničního prodeje.

„Česko je pokládáno za „pračku automobilů“

– kde s novou identitou mizí automobily odcizené v celé Evropě. Přístup k evropskému systému EUCARIS je tedy z tohoto pohledu jistě krokem ke zlepšení situace. Tento systém však v praxi příliš nepomůže českým motoristům při výběru ojetého vozidla. Zákazník totiž nemá možnost získat informace ze systému EUCARIS v době výběru svého budoucího automobilu, tedy před jeho koupí. V momentě, když chce vozidlo zaregistrovat na odboru dopravy městského úřadu, je již majitelem vozidla a v případě zjištění závadného původu nebo historie jeho vozu mu nezbývá, než se domáhat svých práv u prodávajícího,“ řekl Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Administrativní kontrola vozidla v systému EUCARIS rovněž

– nevyřeší případy odcizených vozidel předělaných podle identifikátorů (VIN) havarovaného vozidla dovezeného ze zahraničí. Martin Pajer uvádí příklad: „Podvodník doveze nekvalitní levné vozidlo ze západní Evropy, které má však v pořádku doklady i identifikátory. V zahraničí takové vozidlo bylo řádně odhlášeno z registru, takže v rámci systému EUCARIS nebude zjištěn žádný problém. Po jeho bezproblémové registraci v ČR pak podvodník doklady a identifikátory přemístí na tuzemské odcizené vozidlo stejné značky a stejného provedení, ale perfektní kvality, které takto legalizuje a prodá. Podvodník tak docílí toho, že z levně pořízeného, většinou skoro zničeného vozidla ze zahraničí udělá v ČR perfektní ojeté vozidlo, které prodá s velkým ziskem. Takto předělané vozidlo je možné odhalit jen pomocí fyzické odborné kontroly jeho identifikátorů.“

Situaci ohledně stáčení tachometrů nezlepší ani uvažované zavedení evidence stavu najetých kilometrů při kontrolách na STK.

Nedávno totiž europarlament rozhodl, že intervaly technických kontrol zůstanou ve stávající podobě. Nové vozidlo tedy absolvuje STK po 4 letech a dále pak každé 2 roky. „Nejčastější stáří ojetého vozu prodávaného v ČR je 5 let. U takového vozu by byl v případě zavedení evidence ze všech STK k dispozici jen jeden historický stav tachometru. A to je z pohledu celé historie vozidla opravdu málo a zůstává tak spoustu prostoru pro nezákonnou manipulaci se stavem tachometru,“ doplnil informace Martin Pajer.

Cebia, spol. s r.o.

– je leader na trhu v prověřování původu a historie vozidel. Společnost dlouhodobě pomáhá motoristům s bezpečným nákupem ojetých vozidel. Cebia nabízí vedle komplexní služby AUTOTRACER, která je dostupná on-line na www.zkontrolujsiauto.cz (resp. www.skontrolujsiauto.sk), řadu dalších služeb pro prověřování původu a originality vozidel.

Cebia zajišťuje různé formy zabezpečení vozidel, mj. bezpečnostní značení oken OCIS a satelitní systémy Cebia SAT a UNIQA SafeLine. Společnost je výhradním představitelem Systému OCIS (Open Car Information System) v ČR a SR. Systém OCIS používají partneři Cebia po celém světě jako nástroj pro evidenci a výměnu dat o vozidlech.

Více na www.cebia.cz www.zkontrolujsiauto.cz

Sledujte nás na Facebooku

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...