Rakušan Gerhard Berger (39) začal závodnickou kariéru ve Formuli Ford v roce 1979. Později závodil na Mistrovství Evropy cestovních vozů na BMW 645 CSi Coupé za BMW Team Schnitzer a dostal se až do Formule 1, kde při 210 startech získal 10 prvenství: pět z nich za volantem Ferrari, tři na McLarenu-Honda a po jednom u stájí Benetton BMW a Benetton Renault. Berger, který se závoděním skončil v roce 1997 a od července 1998 pracuje jako ředitel sekce motoristického sportu BMW, poskytl rozhovor Thomasi Hartmannovi, v němž vzpomíná na léta 1984 až 1986, kdy seděl v kokpitu závodních vozů Formule 1 s motory BMW.
Pane Bergere, v posledním ročníku Formule 1 jste po čtrnácti letech okusil, jaké to je být jen divákem. Nestýskalo se vám po závodění?
Ani ne. Ve skutečnosti je docela příjemné sedět v automobilu také na zadním sedadle. Díky své nové práci ředitele divize motoristického sportu BMW jsem na konci sezony neměl čas být u každého závodu a některé Velké ceny jsem musel sledovat v televizi.
Nepocítil jste ani nutkání sednout si do kokpitu Formule 1 a projet si alespoň několik kol?
Ano, měl jsem takový lechtivý pocit, jako když jsem se chystal na svůj první závod. Říkal jsem si – doufám, že ten odchod zvládneš a najednou si to nerozmyslíš. Když jsem se ocitl u dráhy, ucítil jsem tu známou vůni, uslyšel ten známý zvuk, vnímal celou tu atmosféru. Bylo to jako se vracet domů. Zatím jsem ale nepocítil žádnou nezvladatelnou touhu zasednout za volant závodního stroje. Ve skutečnosti bylo velmi zajímavé sledovat najednou všechno zvenčí.
Přinesla minulá sezona Formule 1 nějaké překvapení?
Zaujala mě celá řada věcí, kterých si normálně, když jste v plné práci se svým týmem, vůbec nevšimnete.
Můžete být konkrétní?
Třeba na kanadské Velké ceně, když Michael Schumacher předjel Giancarla Fisichella vnější stranou „šikany“, to jsem zůstal stát s otevřenými ústy. Fisichella se velmi cením, ale tenkrát jsem se divil, jestli si zdříml nebo jestli byl duchem na míle daleko. Ze strany Schumachera to byl bez debat brilantní manévr.
Jaký je váš názor na poslední sezonu Formule 1?
Byl jsem udiven, jakým způsobem ve Ferrari postupem času zvládli snížit svou dvou až třívteřinovou ztrátu na kolo na McLaren-Mercedes. McLaren se uprostřed sezony neuvěřitelně postavil na nohy. Michael Schumacher sbíral body znovu a znovu i přes horší vůz – byl prostě vynikající. Také mě zaujalo, jak chladnokrevně si Hakkinen zajistil celkové vítězství – v rozhodujících momentech jezdil naprosto bezchybně. Byla to úžasná sezona.
Tým Williams, který se v roce 2000 stane partnerem BMW, si v minulém roce nevedl tak dobře, jak bývalo zvykem v minulých sezonách.
Ano, tenhle příběh si prožila prakticky každá stáj Formule 1. Po vítězství přichází vždycky horší období. Po McLarenu, nejlepším týmu osmdesátých let, je to dnes Williams, kdo prochází přechodnou fází. Stáj Williams v posledních letech dominovala a nyní tvrdě pracují na tom, aby získali zpět své postavení.
V BMW se naplno pracuje na novém desetiválci. Jde všechno podle plánu?
Nerad bych to komentoval, dokud nezačnou zkoušky tohoto nového motoru. Jen pak budeme vědět, jak dobrá práce byla odvedena a jak dlouho bude trvat její dolaďování. Co se týče harmonogramu, Paul Rosche, který vůz navrhl, říká, že jsme na správné cestě. Naším cílem je začít testy na okruhu nejpozději začátkem dubna.
S motorem Paula Roscheho vyhrál Nelson Piquet Mistrovství světa. Vy Paula znáte od dob, kdy jste jezdil s monstrózním turbomotorem o výkonu 1 500 bhp (1 102 kWW). Jak se vám spolupracovalo s Roschem?
Paul Rosche je ze staré školy. Má spoustu zkušeností a znalostí z konstrukcí závodních motorů. Je to také velmi silný charakter a ví, jak jednat s lidmi. Zapadá do motoristického cirkusu velmi dobře – je prostě jedním z nás.
Co vás láká na konstrukci úplně nového vysoce výkonného motoru pro Formuli 1?
Je nesmírně obtížné sestavit fungující pracovní tým dvou set lidí v tak relativně krátké době. Stmelit ho, aby byl silný v mezilidských vztazích i na odborné úrovni a vyhověl nárokům Formule 1.
Jak se zdá, dosud jste nezaznamenali žádné technické problémy…
Ne, naučili jsme se jen řadu základních pravidel jako každý jiný výrobce, který konstruuje nový motor. Například věci ohledně vibrace, oscilace nebo pevnosti. Prožíváme stejné střídání úspěchů a neúspěchů jako každý jiný začátečník.
Jaké změny technických předpisů předpokládáte pro rok 2000, v němž se BMW vrátí do Formule 1?
Čím rychlejší tyto špičkové monoposty jsou, tím vyšší je riziko havárie. Technické předpisy jsou zde proto, aby rychlost vozů zůstala pod kontrolou. O možných změnách pro rok 2000 můžeme začít uvažovat jen v tom případě, ukáže-li probíhající sezona, že stroje Formule 1 jsou upravovány s cílem zvýšitúroveň jejich bezpečnosti.
Znamená to, že BMW připravuje nový desetiválec podle současných předpisů a možná bude muset reagovat na změny ve velmi krátkém čase během zimní přestávky?
Přesně tak, to k tomu prostě patří. Všechny týmy mají stejnou pozici.
Nový desetiválcový motor se bude vyrábět v nové továrně BMW v Mnichově nyní i po návratu BMW do Formule 1. To si samozřejmě vyžádá přesčasovou práci a mimořádné směny techniků, mechaniků a konstruktérů.
Nevýhodou Mnichova v porovnání s Anglií, kde BMW spolu s Williamsem vyvíjí a konstruuje ve městě Grove závodní vůz a podvozek, je, že zde platí velmi přísné předpisy ohledně pracovní doby. Mnichov má ale na druhou stranu pozitivum v tom, že zde můžeme velmi snadno využívat odborných znalostí BMW.
Tato sezona bude ve znamení debutu týmu BAR, což je britsko-americká závodní stáj. Podobně i Toyota a Renault naznačily svůj zájem o vstup do Formule 1 a Honda se chystá představit svůj vůz již v roce 2000.
Ano, Toyota by se ráda účastnila Formule 1 a Renault si zahrává s myšlenkou na svůj comeback. Ale je velký rozdíl mezi nezávazným prohlášením a skutečným vstupem do závodů. O tom v BMW něco víme, protože jsem strávili několik let uvažováním o návratu do Formule 1. Skutečností však zůstává, že se s vlastním vozem vrací Honda. To je odvážný krok.
V BMW jste po něčem podobném nezatoužili?
Věřím, že představenstvo jednalo správně, když se rozhodlo omezit vývoj jen na nový motor. Koneckonců BMW musí začínat od nuly – je to dvanáct let, co jsme opustili Formuli 1. Teď se mě určitě zeptáte, proč je Honda o tolik odvážnější. No, až do doby před několika lety byla Honda oficiální tovární tým. Poslední roky Japonci přečkali pod svou jordánskou pobočkou Mugen-Honda. Honda má teď víceméně hotový motor a může se soustředit na podvozek.
Jaké cíle má BMW Williams?
Prvních několik let se budeme jako novicové ve Formuli 1 učit. Chvíli půjde všechno dobře, chvíli zase špatně – toho jsou si doufám všichni vědomi. V krátkodobém plánu chceme být šampiony ve věcech jako je schopnost učení, rychlá reakce a motivace. Ve střednědobém plánu chce BMW Williams získat jedno dvě vítězství a v dlouhodobé perspektivě je naším cílem vítězství v Mistrovství světa.
Pomáhal jste nějak osobně jako testovací pilot Formule 1 Jörgovi Müllerovi?
Jörg nepotřebuje žádnou pomoc. Jeho úspěchy hovoří za vše: evropský mistr Formule 3000, mistr Německa ve Formuli 3, vítěz Velké ceny v Macau ve Formuli 3, testovací pilot týmů Formule 1 Arrows a Sauber. Co byste chtěl dalšího?
V současné době jsou piloty stáje Williams Ralf Schumacher a Alessandro Zanardi. Představují po týmového manažera Franka Williamse silné duo?
Ralf je přes svou nepřístupnost zlatý člověk, který by se pro Williams rozkrájel. Má přirozenou rychlost a velmi silnou osobnost. Mezi mladými jezdci je podle mě jeden z nejlepších, ne-li dokonce nejlepší. Zanardi, který vyhrál dvakrát titul v americké Car Series, je starší, mnohem vyzrálejší jezdec. Znám ho z dob, kdy jezdil ve Formuli 1 a velice si ho cením. Pokud půjde o rychlost, bude Ralf vůdcem, ale Zanardi přinese na dráhu větší zkušenost a bude schopen dát mechanikům přesné pokyny při dolaďování vozu.
To bývala vaše silná stránka. Další bylo to, že jste vždy odhadl vhodný okamžik, kdy změnit stáj. Dostal jste i jiné nabídky než od BMW?
Stejně jako Ferrari je i BMW jedna z těch společností, kde stále rád potkávám známé tváře a jejíchž výrobků si na silnici všimnu a líbí se mi. BMW mi navrhlo zajímavé místo, všechno dokonale vyhovovalo mým potřebám. Ale měl jsem i jiné nabídky.
Co je náplní vaší práce jako ředitele sekce motoristického sportu BMW?
Hlavním úkolem je vytvořit tým pro Formuli 1, protože v tom můžu využít svých kontaktů a zkušeností. Musím zajistit, abychom byli schopni co nejrychleji zareagovat na potřebné změny a aplikovat je. Má práce je podobná práci leteckého navigátora. Spoluzodpovídám za organizaci programu motoristického sportu společnosti BMW.
převzato z BMW magazínu 1/99
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií