TÝM TOYOTA RACING SÁZÍ V ROCE 2014 OPĚT NA HYBRIDNÍ POHON

Závodní tým TOYOTA Racing odhaluje první podrobnosti ke své účasti v letošním světovém šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC), kde se chystá opět posunout hranice hybridních technologií na poli motorsportu.

Roll Out Test

Do sezóny šampionátu WEC roku 2014

1toyrac2014schema900

– včetně závodu 24 hodin Le Mans nasadí TOYOTA Racing dva vozy; kompletní sestavu vozů pro šampionát ještě potvrdí 13. února skupina Automobile Club de l’Ouest. Vozy TOYOTA Racing budou již třetím rokem v řadě pilotovat Alex Wurz, Nicolas Lapierre, Kazuki Nakajima, Anthony Davidson, Sébastien Buemi a Stéphane Sarrazin. Jako testovací a náhradní jezdec se k nim letos připojí ještě Mike Conway.

 Prototyp vozu TS040 HYBRID

– byl navržen v souladu s novými předpisy, jejichž cílem je aplikovat v rámci šampionátu WEC a závodu Le Mans nejnovější výsledky technického vývoje silničních vozů. Nový TS040 HYBRID se veřejnosti poprvé představí během oficiálního testování WEC ve dnech 28.-29. března, kde poprvé vyjede na trať společně s prototypy od Audi a Porsche. Tým TOYOTA Racing se svým předchozím modelem TS030 HYBRID etabloval coby průkopník hybridních pohonných jednotek ve světě motorsportu; následník TS040 HYBRID posouvá tuto technologii ještě o stupeň výše.

Po montáži motorgenerátoru

– od společnosti Aisin AW na přední nápravě v kombinaci s jednotkou firmy DENSO umístěnou vzadu je pohonné ústrojí TOYOTA HYBRID System – Racing nyní schopné dodávat výkon na všechna čtyři kola. Při zpomalování se o brzdnou sílu starají motorgenerátory v kombinaci s klasickými mechanickými brzdami, přičemž rekuperovaná energie se přenáší přes měnič DENSO do vysokokapacitního kondenzátoru od Nisshinbo. Naopak při akceleraci se funkce motorgenerátoru obrátí a tento se začne chovat jako elektromotor, jenž se postará o výrazné výkonové posílení.

Hybridní pohon všech čtyř kol

– je sladěn se zážehovým vidlicovým osmiválcem; v obou případech se o vývoj postarala divize Motor Sports Unit Development Division pod japonským technickým střediskem Higashifuji, kde se připravují i budoucí generace technologií TOYOTA pro běžná silniční vozidla. Tato úzká vazba mezi technologiemi motorsportu a budoucími silničními vozidly je pro tým TOYOTA Racing velmi důležitá, neboť TS040 HYBRID podobně jako jeho předchůdce slouží i k testování nejnovějších hybridních technologií TOYOTA za reálných podmínek. Od uvedení prvního modelu Prius v roce 1997 přesáhly úhrnné prodeje hybridních vozů TOYOTA hranici 6 milionů kusů.

 Konstrukci podvozku, vývoj, výrobu, montáž a provoz závodního vozu TS040 HYBRID

– zajišťuje společnost TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) z Kolína nad Rýnem. Díky pokrokovým aerodynamickým prvkům a lehké konstrukci přináší nová verze zásadní posun oproti předešlému vozu TS030 HYBRID. Na základě nových předpisů upravujících rozměry budou vozy kategorie LMP1 v sezóně 2014 o 10 cm užší; ke zvýšení bezpečnosti pak přispívají další opatření, jako např. zádržná lanka kol a deformační bloky v zadní části vozu. K odladění vozu TS040 HYBRID napomohly intenzivní simulace a výpočty v TMG, včetně využití technologie HIL (Hardware-In-the-Loop) k testování jednotlivých komponent na základě dat ze skutečných okruhů a výkonného výpočetního hardwaru k optimalizaci konstrukčního návrhu. Tyto špičkové metody jsou výrazně efektivnější než testování přímo na okruhu, neboť konstruktéři TMG mají možnost věnovat se optimalizaci všech parametrů a úprav podvozku TS040 HYBRID po delší dobu než konkurenti spoléhající se na tradiční přístupy.

 Vývoj vozu TS040 HYBRID

– byl dokončen společně s řadou dalších externích projektů zaměřených na motorsport a automobilové technologie, realizovaných souběžně v TMG pro třetí strany a společnost Toyota Motor Corporation. Vůz byl 21. ledna úspěšně představen na okruhu Paul Ricard s Alexem Wurzem a Anthonym Davidsonem za volantem. Další testování je naplánováno ještě před 6h závodem v britském Silverstonu (20. dubna), kterým bude zahájena letošní sezóna šampionátu FIA WEC.

 Další podrobnosti o vozu TS040 HYBRID

– včetně technických specifikací, budou zveřejněny bezprostředně před oficiálním testováním na šampionátu WEC ve dnech 28.-29. března 2014.

 Yoshiaki Kinoshita, prezident závodního týmu:

„Na novou sezónu s naším novým vozem TS040 HYBRID se již moc těšíme. Sezóna 2014 je pro tým TOYOTA Racing důležitá; během uplynulých dvou let jsme nasbírali hodně zkušeností a nyní po zavedení nových předpisů začínají všechny týmy s rovnými podmínkami. Znamená to pro nás atraktivní výzvu a jsme rozhodnuti se s ní úspěšně poprat. Tyto nové předpisy potvrzují, že světový šampionát vytrvalostních soutěží FIA je zkušebním polem pro pokrokové technologie silničních vozidel, což dokonale ladí s naším přístupem. Soutěžíme proto, abychom vyzkoušeli nejmodernější hybridní technologie za těch nejextrémnějších podmínek motorsportu a aplikovali zkušenosti v technologiích budoucích silničních vozidel. V letošním roce budeme čerpat z výhod hybridní soustavy s pohonem všech kol, využívající k ukládání energie náš osvědčený vysokokapacitní kondenzátor, což nám přinese velmi zásadní posílení výkonu při akceleraci. Bude úchvatné sledovat, jak si budou stát různá konkurenční řešení; osobně se již nemohu dočkat, až to začne.“

John Litjens, vedoucí projektu šasi:

„TS040 HYBRID je výsledkem více než ročního vývoje u TMG. První konstrukční studie jsme zahájili již v listopadu 2012 a postupně jsme u tohoto vozu navyšovali naše úsilí; vozu TS040 HYBRID jsme se plně začali věnovat krátce po závodu Le Mans v loňském roce. Máme štěstí, že TMG disponuje tak pokrokovým hardwarem pro výpočty a simulace, což nám umožnilo vyvinout vůz ve virtuálním světě. Díky tomu mohou konstruktéři věnovat více času čistému vývoji ještě před vlastním postavením vozu, což je zásadní zejména za situace, kdy se měly významně upravovat předpisy pro rok 2014. Vůz TS040 HYBRID je oproti svému předchůdci hodně zdokonalen, nicméně i původní vůz disponoval velmi dobrou aerodynamikou a mechanickým řešením; v náš nový vůz vkládáme velké naděje a na zahájení sezóny se již těšíme.“

Kompletní profil pilotů týmu TOYOTA Racing

– včetně popisu jejich dosavadní kariéry, najdete na: http://goo.gl/VeuLyS

 

Kalendář světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA 2014:

  • 20. dubna – 6h Silverstone (Velká Británie)
  • 3. května – 6h Spa-Francorchamps (Belgie)
  • 14. června – 24 hodin Le Mans (Francie)
  • 31. srpna – 6h Sao Paulu (Brazílie)
  • 20. září – 6h Circuit of the Americas (USA)
  • 12. října – 6h Fuji (Japonsko)
  • 2. listopadu – 6h Šanghaj (Čína)
  • 15. listopadu – 6h Bahrajn

 

O účasti týmu TOYOTA Racing ve světovém šampionátu vytrvalostních soutěží FIA:

Světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA se TOYOTA poprvé zúčastnila v roce 1983, kdy zahájila své dlouholeté aktivní angažmá ve vytrvalostních soutěžích. Vozy TOYOTA byly nasazeny již v 15 závodech 24 hodin Le Mans, přičemž nejlepším umístěním bylo druhé místo ve čtyřech různých ročnících (1992, 1994, 1999 a 2013). V roce 2012 vstoupila TOYOTA do obnoveného světového šampionátu vytrvalostních soutěží (WEC) s týmem TOYOTA Racing a svým prvním hybridním vozem kategorie LMP1, modelem TS030 HYBRID. Tento vůz úspěšně absolvoval dvě závodní sezóny, během nichž zvítězil v pěti závodech. Vůz navrhla a zkonstruovala společnost TOYOTA Motorsport GmbH (TMG), kde má závodní tým své sídlo. TMG je někdejší domovskou základnou továrních týmů TOYOTA světového rallyového šampionátu a Formule 1. V letech 1998-99 TMG rovněž zajišťovala konstrukci a provoz vozu TOYOTA TS020 Le Mans. TMG nyní kromě zajišťování zázemí továrního týmu v motoristických soutěžích působí jako poskytovatel „high-performance“ konstrukčních služeb třetím stranám, stejně tak jako pro vozy automobilky TOYOTA.

Více informací na:

www.toyotahybridracing.com

www.toyota-motorsport.com

www.facebook.com/toyotamotorsport

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Manfred Schöner
Jáchymovská 53, 360 04 - Karlovy Vary - Bohatice
355 329 821
autoschoner.ch@volny.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější...

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím...