Praha se konečně zařadí po bok velkých západních metropolí, které nabízejí revoluční systém půjčování aut pro rychlý a pohodlný pohyb po městě. Fenomén jménem carsharing je tady a na naše otázky ohledně jeho možného využití nám odpověděl Pavel Louda, ředitel společnosti CAR4WAY.
Kde se poprvé objevil fenomén carsharingu?
Nepochybně v USA, kde carsharing funguje skvěle už několik desítek let. Postupem času se pak sdílení aut mezi obyvateli velkých měst rozšířilo do západní Evropy a nyní pokračuje své „tažení“ dál směrem do České republiky.
Komu se carsharing vyplatí, pro jakou skupinu lidí je vhodný?
Pro všechny, kteří chtějí využít svobody, kterou nabízí doprava autem, ale zároveň nechtějí vlastnit svoje auto, třeba proto, že jej nevyužijí tak často. S autem nejste vázáni na jízdní řády MHD a vlaků, nejste omezeni zastávkami a ani při delších vzdálenostech si nezruinujete peněženku. Auto si můžete samozřejmě koupit, ale ve chvíli, kdy si ho můžete kdykoliv půjčit a za rozumné peníze dojet tam, kam potřebuje, a pak se vrátit zpátky do města, tak vlastně není ani moc důvodů si auto pořizovat. Ve vyspělejších státech už lidé nemají takovou potřebu to auto vlastnit, protože všechny jeho výhody mohou mít i bez toho. Například v USA je jen cca 10 procent aut v přímém osobním vlastnictví – zbytek jsou auta v pronájmu, firemní auta nebo i auta využívaná přes carsharing.
V čem je carsharing lepší než taxi nebo autopůjčovna?
Největší výhodou je samozřejmě cena. Oproti taxi je bezkonkurenční, ale carsharing je i levnější než autopůjčovna. Další proti půjčovně je fakt, že si auto můžete půjčit třeba jen na hodinu, zatímco u autopůjčovny je to minimálně na den. Navíc je s tím i spousta administrativy, podepisování papírů a podobně. To u carsharingu neexistuje. Tam jsou prostě auta k dispozici přímo na ulici, na předem určených místech, která uživatelé vidí v reálném čase na webových stránkách.
Vaše služba CAR4WAY bude spuštěna už během několika týdnů. Jaká auta budou moci vaši uživatelé využít a kolik jich bude?
Budeme provozovat základní tři typy aut – Škoda Citygo, Rapid a Octavia Combi. V první fázi jich bude po Praze rozmístěno padesát, během příštího roku ale plánujeme počet aut zvýšit až na 200. Do budoucna plánujeme rozšíření i pro další typy aut, třeba i pro užitkové vozy. Nicméně předpokládáme, že CAR4WAY bude využívána především pro osobní dopravu.
Jak vlastně probíhá celý proces rezervace auta?
Každý nový uživatel se musí nejprve zaregistrovat na našich webových stránkách a na základě smlouvy o členství získá elektronickou kartu, kterou odemkne jakékoliv rezervované auto. Poté si už může kdykoliv auto zarezervovat, dostane potvrzení rezervace a pak, půl hodiny před jejím zahájením, i SMS, ve které mu ještě připomeneme GPS souřadnice auta, aby jej nemusel někde složitě hledat.
Jak dlouho dopředu je nutné rezervaci provést?
Bez problémů stačí dvě minuty před tím, než si jej chcete vzít. Takže rezervaci můžete provést třeba přes chytrý telefon ve chvíli, kdy auto někde vidíte stát. A do dvou minut si ho můžete čipovou kartou odemknout. Do budoucna plánujeme i aplikace pro Android i pro iOS.
Jak jsou určována místa, kde jsou auta k dispozici?
Místa jsou vybírána zpravidla v prostorech, kde se pohybuje nejvíc lidí. Takže v Praze to bude u železničních stanic, u náměstí, v červených a modrých parkovacích zónách. Prostě tam, kde by člověk své auto normálně nezaparkoval. Všechna auta budou mít samozřejmě zaplacenou parkovací kartu na dané území.
Můžete prozradit, jakým způsobem bude fungovat placení?
Je to velmi jednoduché. Základem je hodinová sazba, která začíná na 90 korunách za hodinu. Ta se dělí na noční a denní sazbu, přičemž ta noční je výhodnější. K tomu je ještě částka za ujetý kilometr, která se bude pohybovat kolem 5 korun a obsahuje v sobě všechny náklady na provoz auta, včetně pohonných hmot, dálniční známky a podobně. Pokud bude uživatel parkovat ve své modré parkovací zóně, neplatí ani parkovné.
Bude carsharing nějak podporovat i pražský magistrát?
Momentálně vedeme několik jednání s vedením města, hlavně o vyhrazených parkovacích místech. Carsharing je samozřejmě zajímavý i z hlediska ochrany životního prostředí a vylepšení dopravní situace v Praze.
A co rozšíření mimo Prahu? Uvažujete o něm?
Služba typu CAR4WAY má smysl ve městech s vysokou koncentrací obyvatel. Samozřejmě bychom chtěli naši nabídku rozšiřovat i do dalších větších měst. A nejde přitom jen o počet obyvatel – carsharing může být zajímavý i pro města, kde jsou třeba vysoké školy.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”