Design nové pětky v sobě integruje dynamiku a sportovní švih se suverenitou a reprezentativností.
Přední část vozu v sobě zosobňuje základ inovativního designu nové řady 5. Jeho nepřehlédnutelným atributem jsou oba dvojité světlomety, které svým tvarovým řešením propůjčují nové pětce osobitý charakter. Podtrhují ho také větší charakteristické ledvinky a integrovaný přední spoiler, s mohutnými vstupními otvory pro přívod vzduchu, umocňující dojem síly a dynamiky. Pohled z boku podtrhuje z každého úhlu dynamický charakter třístupňové karoserie. Vypuklé a vyduté plochy propůjčují tvarování nové pětky nevšední pocity ze hry světla a stínů. Splývající řešení sloupku „C“ navíc působí dojmem kupé a krátké převisy, spolu s velkými širokými koly a větším rozchodem, ještě víc umocňují celkovou dynamiku vozu. Záď nové pětky působí opticky jako širší, suverénní a velkorysá. Uspřádání koncových svítilen navazuje na tvarové řešení předních světlometů. Jejich briliantová optika, spolu s na pohled menšími zpětnými světlomety zlepšuje při stejné svítivosti celkový harmonický dojem.
Harmonický dojem z interiéru je důsledkem jeho čistých linií a rytmického uspořádání ploch. Uspořádání prostoru pro řidiče sleduje v důležitých prvcích novou designovou filozofii interiéru, uplatněnou už na vozech BMW řady 7. Ta vychází z ergonomického umístění ovládacích prvků orientovaných na vlastní jízdu do jedné skupiny v oblasti u volantu nebo přímo na něm a prvků ovládajících komfortní funkce do joysticku v prostoru středového panelu, na který navazuje informační monitor. Komfortní prvky může tedy snadno obsluhovat také spolujezdec. V interiéru jsou použity výrazné materiály, perfektně sladěné ve čtyřech barevných kombinacích. Vedle klasické černé jsou v nabídce také béžová, šedá a nově také hnědá. Interiér tak působí nejen decentně, ale dynamicky, se sportovním akcentem. Potahy sedadel jsou u základních verzí látkové, s lesklými vlákny a novým jednoduchým, ale elegantním vzorem. Na přání lze objednat sportovně elegantní kombinaci látky a kůže, popř. celokožené provedení interiéru.
Výkonné, plné síly a kultivované, ostré a úsporné, to jsou čtyři základní vlastnosti, které charakterizují motory nového BMW řady 5. Jsou to vlastnosti, které vycházejí nejen z vysokých technických standardů jednotlivých komponent, ale přesvědčivě dokumentují jejich celkovou kvalitu. Zákazník z nich profituje příznivější spotřebou paliva a současně i nižšími emisemi.
Nové vozy BMW řady 5, které se objeví na evropských trzích v červenci 2003, budou nejdříve nabízeny se třemi variantami řadových šestiválcových motorů. 520i, 530i – oba tyto benzinové motory jsou poprvé ve světové produkci opatřeny jedinečným systémem plynule proměnného ovládání zdvihu ventilů Bi-VANOS, který zaručuje hedvábně měkký běh. Čtyřventilová technika, adaptivní senzory klepání, sání s proměnnou délkou, či zapalovací cívky pro každý válec, jsou prvky, které už dříve patřily ke standardu šestiválcových motorů BMW. Třetí pohonnou jednotkou je motor diesel 530d; s vysokotlakým vstřikováním Common Rail druhé generace. Vyznačuje se příkladnou kombinací vysokého výkonu a mohutného točivého momentu s nízkou spotřebou a neobvyklým klidném běhu. S velkou rezervou plní emisní normu EU3. Motor 520i objemu 2,2 l má výkon 125 kW při 6 100 ot/min a dosahuje nejvyšší točivý moment 210 Nm při 3 500 ot/min, výrobce udává nejvyšší rychlost 230 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 sekund a průměrnou kombinovanou spotřebu 9 l/100 km. Motor 530i objemu 3 l má výkon 170 kW při 5 900 ot/min a dosahuje nejvyšší točivý moment 300 Nm při 3 500 ot/min, výrobce udává nejvyšší rychlost 250 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 sekund a průměrnou kombinovanou spotřebu 9,5 l/100 km. Motor 530d objemu 3 l má výkon 160 kW při 4 000 ot/min a dosahuje nejvyšší točivý moment 500 Nm při 2 000 ot/min, výrobce udává nejvyšší rychlost 245 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,1 sekund a průměrnou kombinovanou spotřebu 6,9 l/100 km.
Všechny tři varianty jsou sériově vybaveny novými, výrazně odlehčenými, šestistupňovými manuálně řazenými převodovkami, na přání samočinnými. Dokonalé sladění pohonu je dosaženo také díky spojovacímu hřídeli z lehkého kovu, na který navazuje ke každé motorizaci individuálně přizpůsobený stálý převod a odlehčené hnací hřídele.
Od podzimu 2003 bude následovat model 520iA, 525i se zdvihovým objemem 2,5 litru a výkonem 141 kW a 245 Nm, a 545i s motorem V8 – 4,4 l, výkonem 245 kW a 450 Nm a vylepšeným systémem VALVETRONIC.
Již od svého debutu v roce 1972 jsou dynamika, bezpečnost a komfort určujícími atributy jízdních vlastností a celkového chování vozů BMW řady 5. Nejnovější sedan této řady nabízí ještě vyšší úroveň všech uvedených vlastností, což dokázali konstruktéři BMW přizpůsobením celohliníkového podvozku z nové řady 7, včetně technicky vylepšeného stabilizačního systému Dynamic Drive a zavedením světově unikátního aktivního řízení, které představuje novou etapu systémů řízení budoucnosti. Do výčtu jedinečných prvků podvozku patří rovněž vylepšený systém regulace jízdní stability DSC s DTC, signalizace poruchy pneumatik a rozsáhlá nabídka kol a pneumatik v kombinaci s Runflat technologií.
Jako první výrobce na světě nabízí BMW u nové řady 5, spolu s na přání dodávaným systémem aktivního řízení, elektronicky ovládaný variabilní posilovač s proměnným převodem řízení. Nové, velmi lehce pracující hřebenové řízení přináší převratné změny díky možnosti kombinace elektronického přenosu bez mechanické vazby a reaguje na každou jízdní situaci optimálním převodem řízení. Řidič může např. v ostrých zatáčkách či při manévrování reagovat jen menším natáčením volantu. Na přání je v nabídce také řízení Servotronic, u kterého působí posilovač v závislosti na rychlosti jízdy a mění účinek tak, že při velmi rychlé jízdě je zapotřebí větší síly na volant. Naopak při parkovacím manévrování a pomalé jízdě s potřebou rychlého natáčení kol přispívá posilovač k velmi komfortnímu ovládání.
Aktivní řízení umožňuje reagovat na jízdní situace doplňujícím, nebo redukovaným natáčením volantu. Při pomalé jízdě pracuje posilový motor ve stejném smyslu jako natočený volant. Tím jsou přední kola víc natáčena a síla vynakládaná na řízení je menší. Místo asi tří otáček volantu, odpovídajícím konvenčnímu řízení, postačí u aktivního řízení k plnému přetočení z rejdu do rejdu jen asi dvě otáčky volantem. Od střední rychlosti je převod řízení mnohem bezprostřednější. Řidič tak potřebuje vynaložit výrazně méně síly při parkování v úzké mezeře nebo při ostrém odbočování. Při vysokých rychlostech pracuje posilový motor v opačného smyslu k natáčení volantu. Zde je převod od volantu na přední kola redukovaný a umožňuje řidiči vynakládat pro nekompromisní dynamickou jízdu optimální sílu, což přispívá k suverénní jízdě i v nejvyšších rychlostech.
Podvozek nového BMW řady 5 využívá, odvozeně od řady 7, v maximální míře hliníkové materiály, což přispívá k výraznému snížení neodpružených hmot. Současně spolu s výrazně zvětšeným rozchodem na 1558 mm (o 46 mm víc než předcházející řada 5) u předních a o 56 mm víc (1582 mm) u zadních kol, došlo při rozvoru delším o 62 mm (na současných 2 890 mm) k ideálnímu rozdělení zatížení na obě nápravy v poměru cca 50/50. Tyto inovace přispěly k dalšímu zlepšení dynamických a jízdních vlastností. Ramena pružicí vzpěry a mnoho dalších prvků přední nápravy je až na několik málo vysoce namáhaných dílů, jakými jsou spojovací tyče řízení, ložiska kol nebo kulové čepy, vyrobeno výhradně z hliníkových materiálů. Rovněž pro zadní nápravu Integral IV bylo převzato, ale konstrukčně zlepšeno, řešení použité na BMW řady 7, včetně bohatého využití hliníkových prvků. To vše, spolu s uložením, odpružením a tlumením přispívá k dosažení minimálního přenosu hluku a tím i vynikajícího jízdního komfortu. Všechna čtyři kola jsou opatřena bohatě dimenzovanými ventilovanými kotoučovými brzdami 16“, s plovoucími třmeny, zaručujícími vysokou účinnost i při extrémním zatížení. Brzdové třmeny jsou rovněž hliníkové slitiny, což přispívá ke snížení neodpružených hmot a současně k maximální úrovni bezpečnosti a komfortu jízdy.
BMW řady 5 disponuje také jedinečným systémem, diagnostikujícím opotřebení brzdového obložení. Prostřednictvím elektronické sítě systém DSC dokonce prognostikuje předpokládanou zbytkovou životnost obložení a informuje Condition Based servis (CBS) o blížícím se termínu nezbytné servisní prohlídky.
Všechny modely – 520i, 530i a 530d – jsou sériově opatřeny koly z lehkých slitin o rozměrech 7J x 16“ a pneumatikami 225/55 R 16“. Na přání jsou k dispozici mimo to také kola 7,5J x 17“, 8J x 18“ jakož i 8J/9J x 18“ pro pneumatiky 225/50 a 245/45 R17“, 245/40 R18“ i kombinované obutí 245/40 R 18“ pro přední a 275/35 R18“ pro zadní kola. Tyto pneumatiky jsou dodávány výhradně v technologii Runflat a není zapotřebí mít náhradní kolo. S pneumatikou Runflat lze, díky zesíleným bokům a směsi odolné vyšším teplotám, ujet dál s plným zatížením i při úplné ztrátě tlaku, maximální rychlostí do 80 km/h, bez problémů i vzdálenost nejméně 150 km. Při menším zatížení nebo při neúplné ztrátě tlaku může být ujetá vzdálenost ještě větší. Přitom funkce ABS, ASC a DSC zůstávají i při úplné ztrátě tlaku vzduchu plně provozuschopné.
Na přání je jako zvláštní výbava dodáván také sportovní podvozek, který ještě víc umocňuje jízdní vlastnosti sedanu řady 5. Oproti standardnímu podvozku má tvrdší odpružení, tužší tlumiče a snížení o zhruba 15 milimetrů.
V novém BMW řady 5 je aplikován také technicky vylepšený aktivní podvozkový systém, potlačující mj. naklánění v zatáčkách, který je zatím zcela ojedinělý mezi vozy vyšší střední třídy. Působením aktivních stabilizátorů na přední i zadní nápravě demonstruje suverénní jízdní komfort se sportovní dynamikou a vysokou mírou bezpečnosti, zejména při ostrém projíždění zatáček.
Systém Dynamic Drive řeší také kompromis mezi ovládáním vozidla, jeho nakláněním a houpáním, když při dané účinnosti pružin a tlumičů nabízí vyšší cestovní komfort. Dynamic Drive se skládá ze dvou aktivních stabilizátorů, ventilem s integrovaným senzorem a tandemovým olejovým čerpadlem, snímačem příčného zrychlení, řídicí jednotky, jakož i z dalších obslužných komponent. Aktivní stabilizátory mění hydraulický tlak v točivý a přispívají tak k výraznému omezení nepříjemného naklánění a houpání vozidla.
Aktivní řízení disponuje také senzorem propojeným v síti s DSC (systém dynamické kontroly stability), který je schopný reagovat na úhel natáčení vozidla okolo svislé osy, ve vztahu k úhlu natočení volantu, resp. předních kol, DTC (systém dynamické kontroly trakce) a ASC (protiprokluzovým systémem). Včasným zásahem potlačuje aktivní řízení, ve spojení s DSC, DTC a ASC, zejména na vozovkách se sníženou adhezí, případnou nestabilitu korekcí úhlu řízení či omezením trakce popř. přibrzděním některého z kol.
Jako první výrobce automobilů na světě realizuje na karoserii BMW u nové řady 5, progresivní formu smíšené konstrukce z ocelových a hliníkových prvků. Přestože je nový pětkový sedan větší a prostornější, než předcházející model, je zároveň lehčí, podle jednotlivých modelů, až o 75 kg. Toho bylo mimo jiné dosaženo právě díky rozsáhlému použití hliníkových dílů a smíšené konstrukce z oceli a hliníku, zejména v přední části a na povrchových dílech. Smíšená konstrukce vyžaduje ovšem specifická výrobní opatření. Ocel a hliník mají např. rozdílný součinitel teplotní roztažnosti. Aby se předešlo stykové korozi, mezi částmi z hliníku a oceli jsou materiály legovány, popř. opatřeny speciálním povlakem. Ke spojení se používají lepidla, která vykazují o 30% vyšší pevnost než bodové svary, ale některé spoje se ještě v oblasti přechodových partií nýtují. Smíšená struktura karoserie nové pětky nabízí cestujícím při nižší hmotnosti vyšší míru bezpečnosti. Nová karoserie je také podstatně torzně tužší a poskytuje cestujícím více ochrany při všech druzích nárazů.
Nová pětka vychází vstříc požadavkům zákazníků a má, ve srovnání se svým předchůdcem, prodloužený rozvor o 62 mm, což se projevilo ve větším prostoru zejména v oblasti zadních sedadel. Délka se zvětšila o 66 mm, šířka o 48 mm a výška o 40mm.
Rovněž objem zavazadlového prostoru je ve srovnání s předchůdcem výrazně větší – o 60 l. Nabízí normovaných 520 l a dobrý přístup. Pokud použijeme pneumatiky Runflat, získáme dalších 35 l v prohlubni pro náhradní kolo.
Sluneční záření dokáže nepříjemně vytopit interiér vozidel. Na přání nabízí BMW pro novou pětku infračervené-nesnímatelné zasklení, které spolu s automatickou klimatizací dokáže přispět k výrazně příjemnějšímu klimatu. Ochranu před zloději poskytuje také na přání dodávaná bezpečnostní skla.
S integrací nové filozofie ovládání – iDrive přichází BMW nové řady 5 s průkopnickým počinem ve své třídě na poli ergonomie a ovládání. Ovládací funkce jsou zde rozděleny do dvou základních oblastí:
- Jízdní, jejíž ovládání je soustředěno v naprosté většině na multifunkční volant a do jeho bezprostředního okolí.
- Komfortní (sekundární), týkající se dopravy. Ovládání komfortních funkcí se děje prostřednictvím ovladače iDrive na středovém panelu.
Přímo navazujícím prvkem ovládání komfortních funkcí je 6,5“ monitor s brilantním obrazem (Control Display). Na něm se zobrazuje hlavní menu (např. vyhledávání čtyř základních funkcí – komunikace, navigace, zábava (rádio atd.), klimatizace a průběh jejich činnosti.
Multifunkční volant jako sériové vybavení. Nové vozy BMW řady 5 mají již jako součást sériové výbavy nově koncipovaný multifunkční volant se čtyřmi ovládacími tlačítky na jeho vodorovných ramenech.
Poprvé u BMW – programovatelný displej Head-Up zobrazuje na čelním skle informace o aktuální rychlosti, pokyny k navigaci a varovná hlášení CheckControl. Virtuální obrázek se „zdá být“ zhruba asi na konci kapoty.
Pro větší bezpečnost při nočním najíždění do zatáček je nová pětka vybavena bi-xenonovými světlomety ALC, které se natáčejí spolu s koly do zatáček.
Stejně jako u BMW řady 7, je možné při manévrování s vozidlem, sledovat na centrálním displeji vzdálenost od překážky (od 1,5 m vpředu a od 2 metrů vzadu), doplněnou ještě o akustický signál.
Zejména při rychlé jízdě na dálnicích se uplatní radarem podporovaná regulace rychlosti ACC, která vyhodnocuje odstup od předu jedoucího vozidla v závislosti na jízdní rychlosti a působí v rozmezí rychlosti od 30 do 180 km/h.
BMW nabízí v nové pětkové řadě jako alternativu k duálním mobilním telefonům, které jsou vybaveny podporou technologie Bluetooth, možnost komfortního a bezpečného využívání této funkce.
Jako zvláštní výbava pro nové BMW 5 sedan je dodáván operativnější navigační systém s podporou DVD, který využívá monitoru a jde kombinovat s autorádiem Professional. Systém DVD umožňuje sledovat a využívat rádiové dopravní informace, plánovat cesty a samozřejmě přehrávat běžné disky CD ROM. Na přání lze rozšířit tento systém také o CD a DVD měnič.
K základní výbavě nové pětky sedan patří vysoce kvalitní stereofonní soustava s rádiem Business a CD přehrávačem. Na přání jsou k dispozici také další HiFi systémy, zaručující excelentní zvukové zážitky. Autorádio Professional disponuje rovněž mechanikou pro přehrávání disků CD, ale i dalších nosičů, jako jsou např. MP3.
Pro USA je v nabídce na přání také speciální satelitní autorádio, umožňující přímý příjem signálů z družic.
Příplatková mechanika na přehrávání kompaktních disků, měnič DVD apod., které jdou obsluhovat ovládačem iDrive. HiFi-varianta s dvěma centrálními hlubokotónovými reproduktory, umístěnými pod předními sedadly a dalšími středo a vysokotónovými reproduktory, umístěnými už na obvyklých místech vozidla.
Pro cestující na zadním sedadle jsou v nabídce na přání dodávány dva zábavné programy, se kterými si mohou připravit vlastní zábavu. Základní verze Rear-Seat-Entertainments nabídne cestující vzadu poslech přes sluchátka. Výbava nového BMW řady 5 opět odráží i v detailech dynamické a komfortní zaměření, které je základem koncepce tohoto sedanu.
Zákazníci mohou volit z pěti variant výbav a čtyř barevných kombinací interiéru, které vhodně přispívají k celkově velmi příznivému dojmu nové pětky. V základní výbavě je na potahy sedadel a výplně dveří použita vysoce kvalitní tkaná látka s lesklými vlákny a novým jednoduchým, ale elegantním designem. Vedle klasické černé jsou v nabídce také béžová, šedá a nově také hnědá. Interiér tak působí nejen decentně, ale dynamicky a se sportovním akcentem. Na přání lze objednat sportovně elegantní kombinaci látky a kůže, popř. kůži „Dakota“, jemně perforovanou kůži „Nasca“ a luxusní kůži Walknappa „Exklusive“.
Žádná verze dosavadních BMW řady 5 nenabídla zákazníkům tolik druhů sedadel, poskytujících řidiči a cestujícím mimořádnou míru komfortu. V nabídce jsou čtyři varianty předních sedadel, dvě pro zadní sedadla a šest verzí zvláštních výbav, včetně sedadel klimatizovaných.
Multifunkční sedadlo s variabilním bočním vedením horní části těla a hlavy. Top variantou je multifunkční sedadlo s širokým rozsahem nastavování sedáku, opěradla i opěrky hlavy, včetně možnosti individuálního seřízení v oblasti ramen a bederní páteře.
BMW vyvinul pro novou pětku i novou automatickou, velmi výkonnou klimatizaci. Na přání je nabízena také „špičková“ varianta klimatizace s elektronickou regulací a možností individuálního nastavování pro obě strany interiéru, stejně jako jeho horní či dolní část. Provozní funkce jsou ovládány jediným „knoflíkem“ iDrive. Zvlášť příjemné je pro cestující u obou variant automatické klimatizace odpařovací zařízení, které může chladný a obvykle vlhký vzduch vysoušet.
Nový sedan BMW řady 5 disponuje všemi současným prvky pasivní bezpečnosti a splňuje z hlediska ochrany posádky všechny nejpřísnější mezinárodní předpisy, normy a zákony, stejně jako podmínky spotřebitelských testů v Evropě, USA a jiných zemích. Je vozem, který nabízí svojí koncepcí, technickými inovacemi a perspektivním řešením jednoznačně prvotřídní pasivní bezpečnost.
Základními atributy bezpečnostního designu jsou: efektivní minimalizace následků nehody pro cestující, vycházející z udržení maximálního prostoru pro přežití v případě nárazu. K tomu přispívá:
- maximálně pevná nosná konstrukce karoserie pro případ čelního, bočního a zadního nárazu, jakož i při převrácení
- optimálně proměnná tuhost a délka deformačních zón
- extrémní tuhá konstrukce prostor pro cestující
- kompatibilní uspořádání konstrukce čelní, při nárazu exponované části.
Sériová výroba lehkých karoserií, využívajících kombinace hliníkových komponent, se stala doslova výzvou. Při výrobě nové pětky tak vznikl proces inteligentního spojování dříve neslučitelných materiálů (CRAV), umocněný požadavkem minimálních spár mezi jednotlivými díly.
Při výrobě jsou průběžně sledovány všechny důležité parametry pro zajištění u BMW typické vysoké úrovně kvality. Ta je základním a nejdůležitějším faktorem spokojenosti zákazníků. Nový BMW řady 5 se vyrábí zhruba 100 km východně od Mnichova, v závodě Dingolfing. Na 23 000 zaměstnanců zhotovuje podle individuálních objednávek zákazníků denně 1250 kusů automobilů modelových řad „3“, „5“ a „7“.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas