S vývojem nového Avensise nás na tiskové konferenci seznámil velmi podrobně jeho šéfkonstruktér Suguya Fukusato, který zdůraznil, že nový Avensis vytvořený pro Evropský trh vyráběný v závodě Toyoty v Anglii, bude prvním modelem Toyoty, který bude exportován z Evropy na japonský trh. Dá se předpokládat, že Avensis se stane oblíbeným vozem jak pro podnikatele tak pro rodinné využití.
Při prvním pohledu na všechny tři provedení Avensisu – sedan, liftback i kombi – mě zaujaly jejich zaoblené elegantní linie nadčasového designu s vysokou přídí a masivními boky, s krátkými převisy karoserie, s vystouplými lemy blatníků a s vystouplým zadním nárazníkem.. To vše spolu s jeho výrazným nízkým těžištěm dodává Avensisu dynamický charakter a záruku stability přes jeho robustnost, která ukazuje na jeho pevnost a bezpečnost a současně velký vnitřní prostor. To ostatně plně potvrzuje, když usednete jak na jeho přední tak na jeho zadní sedadla. Interiér vozu přes svou velikost působí útulným dojmem. Elegantní palubní deska a umístění všech ovládačů a sdělovačů je podle všech ergonomických zásad.
Dynamiku Toyoty Avensis příznivě ovlivňují benzinové motory objemu 1,6 , 1,8 a 2 litru s inteligentním systémem proměnného časování ventilů VVT-i, který maximalizuje účinnost motoru a současně snižuje spotřebu a emise výfukových plynů.
Motor objemu 1,6 dosahuje výkon 81 kW (110 k) při 6000 ot/min a nejvyšší hodnoty točivého momentu 150 Nm již při 3800 ot/min. Podle údajů výrobce dosahuje sedan s tímto motorem nejvyšší rychlost 190 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 12 sekund a má kombinovanou spotřebu pouze 7,2 l/100km.
Benzinový motor objemu 1,8 dosahuje výkon 95 kW (129 k) při 6000 ot/min a nejvyšší hodnoty točivého momentu 170 Nm již při 4200 ot/min. Podle údajů výrobce dosahuje sedan s tímto motorem nejvyšší rychlost 200 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,3 sekundy a má kombinovanou spotřebu stejnou jako motor 1,6, tj.pouze 7,2 l/100km.
Benzinový motor 2,0 má moderní systém přímého vstřiku, který mu umožňuje dosáhnou výkonu 108 kW (147 k) při 5700 ot/min a nejvyšší hodnoty točivého momentu 196 Nm již při 4000 ot/min. Podle údajů výrobce dosahuje sedan s tímto motorem nejvyšší rychlost 205 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy a má kombinovanou spotřebu 8,1 l/100km.
Naftový motor objemu 2,0 D-40 s proměnnou geometrií lopatek turbodmychadla má moderní systém přímého vstřiku common-rail, který mu umožňuje dosáhnou výkonu 85 kW (116 k) při 3600 ot/min a nejvyšší hodnoty točivého momentu 280 Nm již v rozmezí 2000 do 2200 ot/min. Podle údajů výrobce dosahuje sedan s tímto naftovým motorem nejvyšší rychlost 195 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,2 sekundy a má kombinovanou spotřebu pouze 5,6 l/100km.
Výše uvedené hodnoty platí jak pro provedení sedan tak pro liftback. Pro kombik jsou nepatrně vyšší.
Motory jsou dodávány ve spojení s pětirychlostní mechanickou převodovkou. S benzinovými motory 1,8 a 2,0 je možné zvolit i automatickou čtyřrychlostní převodovku. S automatickou převodovkou jsou hodnoty výše uvedené o něco vyšší. Vybrané modely nové řady Toyota Avensis budou navíc k disposici i s automatickou převodovkou umožňující i manuální sekvenční řazení.
‚Za zmínku stojí i velmi příznivé aerodynamické vlastnosti Avensisu a to u všech uváděných verzí, které bylo docíleno mimo jiné promyšleným zakrytím spodku vozu. Vysokou péči věnovali konstruktéři odhlučnění motoru i podvozku, takže v interiéru vozu je mimořádně nízká hladina hluku. Toho bylo docíleno mimo jiné použitím nových tlumicích materiálů a péčí konstruktérů o každý detail, který by zvyšoval hladinu hluku v interiéru vozu.
Již tradiční bezpečnost byla dále zvýšena mimo jiné i ve standardní výbavě obsaženém kolenním airbagu, kterým je Avensis vybaven jako první vůz ve své třídě. Avensis podle předběžných zpráv obstál v mezinárodně uznávaných bezpečnostních nárazových testech s nejlepším hodnocením – pěti hvězdičkami.
Toyota Avensis je dodáván ve třech stupních výbavy (v závislosti na zvolený motor a převodovku): Terra, Sol Technical a Sol Elegant.
Ceny Toyoty Sedanu podle druhu zvoleného motoru, převodovky a stupně výbavy jsou od 619 900 do 894 900 Kč. V provedení Liftback jsou vyšší o 20 000 Kč a v provedení Kombik jsou vyšší o 40 000 Kč. Je nutné též uvést, že záruka na Avensise je tříletá, proti prorezivění pak dvanáctiletá.
Při porovnávání cen s jinými značkami je třeba vzít v úvahu, že Avensis i v nejnižším stupni výbavy obsahuje řadu položek, které u jiných značek této třídy jsou za příplatek jako ku příkladu boční airbagy a kolenní airbag, ABS a EBD, audi systém s CD přehrávačem, kazetovým přehrávačem a 8 reproduktory s ovládáním na volantu. Samozřejmě čím vyšší stupeň výbavy tím širší výbava v základní ceně obsažená.
Po zapůjčení nového Avensise k redakčním testům vás budeme podrobně informovat o jeho jízdních a provozních vlastnostech.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií