Seicento v překladu do češtiny znamená 600. My starší si vybavíme poválečného Fiata600, který byl u nás tak oblíbeným malým vozem. Lze ho potkat na našich silnicích ještě v současné době – i když výjimečně. Fiat Seicento však s tímto poválečným modelem nemá nic společného, ba dokonce, když ho srovnáme s jeho předchůdcem Fiatem Cinquecento, vidíme, že Fiat Seicento je vůz zcela nový.
Třídveřový Fiat Seicento na mě zapůsobil svým ladným dojmem oblých tvarů a poměrně velkou zasklenou plochou. K líbivému designu nesporně přispívají šikmé prolisy přední kapoty a vzadu pak osobitá zadní světla.Vzhled a malé vnější rozměry Fiata Seicento ve mně vzbudily pocit, že je to takové malé štěňátko – a štěňátka jsou snad nám všem milá! Mimoto jsem si ihned uvědomil, že malé vnější rozměry mně umožní snadné zaparkování ve městě. Nemohl jsem si nevšimnout, že kola má umístěna v „rozích“ karoserie, cožnesporně kladně ovlivní dobré sezení v zatáčkách. Plně se mi tento můj poznatek pak potvrdil při zkušebních jízdách. Byl jsem rád, že mi dovozce předal Fiata se zbrusu novými zimními pneumatikami, protože zrovna začala, i když trochu předčasně, zima a zledovatělé silnice na mě s Fiátkem už čekaly.
Po usednutí za volant jsem zjistil, že na předních sedadlech je dost místa. U Seicenta Sporting jsou anatomická přední sedadla pohodlná a dobře se v nich při jízdě sedí. Vzadu však je místa pro dospělé poměrně málo a zejména pak pokud bychom využili obsazení zadních sedadeltřemi osobami, což by bylo vzhledem k otypování vozu pro 5 osob teoreticky možné. V oválné kapličce, vystupující z palubní desky, je umístěn ve středu rychloměr a po jeho stranách palivoměr a hodiny. V horním okraji kapličky jsou umístěna kontrolní světla. Přístroje i kontrolní světla jsou vhodně umístěny, jsou dobře čitelné i sledovatelné. Fiat Seicento Sporting je navíc vybaven otáčkoměrem, který vystupuje z palubní desky uprostřed. V nižších otáčkáchvšak nebyl otáčkoměr přesný. Testovaný Seicento Sporting měl volant i rukojeť řadicí páky potaženy kůží, byl vybaven elektrickým ovládáním oken, vpředu airbagy, centrálním zamykáním a elektronovými disky s pneumatikami EXTRA.
Zatím co Seicento model S (základní model) a SX (s automatickou spojkou) jsou vybaveny čtyřválcovým motorem o obsahu 0,9 l, pak motor modelu Sportingmá obsah 1,1 l s nejvyšším výkonem 54 k při 5 500 ot/min, při čemž nejvyšší kroutící moment Nm 86 dosahuje již při 3 250 ot/min. Zrychlení z 0 na 100 km/hod.dosáhne Sporting za 13,8 sekund. Uvedený motor mně umožnil se Sportingem svižnou až sportovní jízdu. Motor okamžitě reagoval na přidání plynu, ochotně se vytáčel a při tom všem měl příjemný kultivovaný zvuk. V některých propagačních materiálech o Fiatu Seicento je uvedeno, že je to vůz pro město – ano, jistě – ale doplnil bych i na dálnici, kde jsem bez problémů držel nejvyšší povolenou rychlost
(130 km/hod) a necítil jsem, že by to motoru škodilo. Motor tedy potěší řidiče svou svižností a k tomu ještě svou poměrně malou spotřebou. Docílil jsem průměrné spotřeby 5,7 l na 100 km/hod., při čemž jsem ve voze jezdil sám. Polovinu kilometrů jsem ujel po Praze a polovinu mimo město. Jezdil jsem svižně, ale zároveň jsem se snažil jezdit i hospodárně. Kdybych nebyl chtěl vyzkoušet nejvyšší rychlost na delším úseku dálnice, pak bych docílil jistě průměrnou spotřebu ještě nižší.
Konstrukčně dobře řešený podvozek mně umožňoval dobré vedení vozu i při ostřejším projíždění zatáček. Řízení je lehké, i na malém prostoru umožňuje zaparkování bez námahy. Brzdy s podtlakovým posilovačem jsou dostatečně účinné.
Základní cena Fiata Seicento Sporting je 249 900 Kč, modelu S se slabším motorem 209 900 Kč, modelu SX (s automatickou spojkou)228 900 Kč. Výbava na přání je u všech modelů velmi bohatá, od ABS až po elektricky skládanou textilní střechu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.