Šestiválcový turbodiesel 2.5 DTI 24V disponuje výkonem 110 kW/150 k při 4000 ot/min. Maximální točivý moment 300 Nm je k dispozici už od 1750 ot/min a motor si tuto vysokou hodnotu točivého momentu drží až do 3000 ot/min. Díky této výborné charakteristice průběhu točivého momentu dokáže Omega 2.5 DTI 24V razantně akcelerovat a v každém režimu jízdy má ještě dostatečnou rezervu výkonu. Na pátý rychlostní stupeň zrychlí Omega 2.5 DTI 24V z rychlosti 80 km/h na 120 km/h během pouhých 12,5 s, což je asi o tři sekundy rychleji než v případě modelu poháněném předchozím turbodieselem stejného objemu.
Dynamika i hospodárnost
Ke sprintu z klidu na 100 km/h potřebuje Omega 2.5 DTI 24V s manuální pětistupňovou převodovkou jen 10,5 s, maximální rychlost tohoto modelu činí 208 km/h, příjemná je velmi nízká spotřeba: V průměru si motor 2.5 DTI 24V řekne jenom o 7,6 l nafty na 100 km jízdy (měřeno podle metodiky MVEG).
Nový vznětový šestiválec 2.5 DTI, který plní emisní limity normy Euro 3, bude – stejně jako v případě předchozího agregátu o objemu 2,5 l – dodávat rakouský závod BMW Motoren GmbH z města Steyr. Nová pětistupňová samočinná převodovka, kterou zase bude „na oplátku“ využívat pro své modely i automobilka BMW, je produktem závodu GM z francouzského Štrasburku.
Na vyváženém chodu nového motoru má velkou zásluhu poměrně nízký kompresní poměr 17,5:1, speciální výztuhy klikové skříně, tlumič torzních kmitů na klikovém hřídeli a – v případě modelů s manuálními převodovkami – dvoudílný skládaný setrvačník. Nepříjemné vibrace, které jsou obvyklým doprovodným jevem práce vznětových motorů v režimu volnoběžných otáček, jsou v případě šestiválce 2.5 DTI 24V velmi účinně redukovány sofistikovanými hydraulickými lůžky s proměnnou charakteristikou útlumu. Hydraulická pouzdra uložení motoru jsou při volnoběžných otáčkách relativně měkká, po překročení otáček 950 ot/min výrazně tuhnou.
Obě karosářské verze Omegy 2.5 DTI 24V, ať už jsou vybaveny manuální, nebo samočinnou převodovkou, plní emisní limity normy Euro 3. Na výborné čistotě spalin má velkou zásluhu propracované výfukové potrubí s primárním a hlavním katalyzátorem výfukových plynů.
Množství nebezpečných oxidů dusíku účinně eliminuje systém recirkulace výfukových plynů. U vozů Opel Omega Caravan 2.5 DTI 24V a limuzín se samočinnou převodovkou jsou i vracející se výfukové plyny chlazeny, což přispívá k vyšší účinnosti procesu jejich čištění.
Nový „automat“
V modelu Omega s novým motorem 2.5 DTI 24V Opel poprvé nabízí pětistupňovou samočinnou převodovku. Jejích pět rychlostních stupňů dovoluje optimálně využít výkonový potenciál silného turbodieselu. Pětistupňový „automat“ má elektronickou řídicí jednotku, která v závislosti na rychlosti jízdy, požadavcích řidiče (poloze pedálu plynu) a okamžitém zatížení motoru rozhodne o zařazení konkrétního rychlostního stupně. Vysoký výkon motoru 2.5 DTI 24V dovoluje tomuto automobilu dosažení maximální rychlosti až 208 km/h.
Nová samočinná převodovka je vybavena systémem, který umožňuje (na základě předem daného programu řídicí jednotky) samočinné zablokování měniče při jízdě na třetí, čtvrtý a pátý rychlostní stupeň. To se projevuje v nižší spotřebě paliva a menších vibracích pohonného agregátu. Přenos všech signálů a informací mezi nejrůznějšími řídicími systémy mají v modelu Omega na starosti vysoce kapacitní datové sběrnice CAN bus.
Nová samočinná převodovka dává řidiči možnost zvolit ekonomický, sportovní nebo zimní režim práce. Po každém spuštění motoru se automaticky nastaví ekonomický režim, jehož prioritou je docílení co nejnižší spotřeby paliva. Sportovní režim řadí vyšší rychlostní stupně o něco později a vytáčí tedy motor do vyšších otáček, což zlepšuje dynamiku jízdy. Na druhé straně zimní režim, během kterého převodovka úzce spolupracuje s protiprokluzovým zařízením, pomáhá snížit riziko protočení kol při rozjezdu a akceleraci na kluzkém povrchu. Omega 2.5 DTI 24V se proto měkce rozjíždí na třetí rychlostní stupeň. Zimní režim lze aktivovat v ekonomickém modu práce převodovky, a to při jízdě rychlostí až 50 km/h, samočinně se však vypíná, pokud rychlost jízdy překročí limit 80 km/h.
Spolehlivé funkce a bezpečné ovládání samočinné převodovky hlídá řada kontrolních systémů. Jeden z nich například zabraňuje nechtěnému přeřazení na nižší rychlostní stupeň v momentě, kdy je aktivováno protiprokluzové zařízení. Další ochranný okruh nedovolí přeřazení na nižší rychlostní stupeň při příliš vysokých otáčkách motoru, ke kterému by mohlo například dojít, pokud by se řidič pokoušel pákou voliče přeřadit na nižší rychlostní stupeň v příliš vysoké rychlosti. Třetí ochranný systém převodovky nedovolí zařadit zpětný chod, pokud se vůz pohybuje dopředu rychlostí vyšší než 8 km/h. Jiný elektro-mechanický systém zase zaručuje, že páku voliče lze z parkovací polohy přesunout do pozice pro jízdu pouze tehdy, je-li motor spuštěný a řidič drží sešlápnutý brzdový pedál. A klíček lze ze spínací skříňky vytáhnout pouze v případě, když je páka voliče v poloze pro parkování.
Výborná výbava
Opel Omega, oblíbený vůz manažerů, ale (zejména ve verzi kombi) i rodin proslul výbornou standardní výbavou, která myslí na bezpečnost i komfort cestování. Modely s novým motorem 2.5 DTI 24V se prodávají ve verzích Sport a Elegance. Ty mají standardně např. protiblokovací systém brzd ABS, čelní i boční airbagy, xenonové světlomety, palubní počítač, aktivní opěrky hlav na předních sedadlech, o dokonalou ochranu před nenechavci se stará citlivý alarm-systém a imobilizér. Všechna okna a zpětná zrcátka se ovládají elektricky, verze Elegance mají i elektrické vyhřívání předních sedadel. Dobrou atmosféru ve voze zaručuje automatická klimatizace a kvalitní autorádio s ovládáním na volantu.
Převzato se svolením vydavatele Opel C&S z magazínu Opel – zima 2001, časopisu pro příznivce značky Opel. (Předplatné: opelmag@ehrlich63.cz – 220 Kč za 4 čísla ročně.)
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií