Nové BMW řady 7 má velmi zajímavé technické novinky (4)
Ve třech článcích jsme vás informovali o nových motorech pro BMW 735i a 745i, jeho řídícím systému iDrive a o aktivním podvozku Dynamic Drive, v dnešním pokračování o jeho vybavení radarem a senzory k zajištění plynulosti, bezpečné jízdy a pohodlném zaparkování.
Nové BMW řady 7: Radar a senzory.
|
---|
Nové BMW řady 7 svým přístupem k řízení vozu a novému konceptu ovládání jeho funkcí nejen značně přispívá k větší plynulosti provozu na silnicích, ale dává mnoha kloubům a svalům řidiče mnohem větší možnost odpočinku a relaxace. Využívá k tomu jedné z nejstarších pomocných funkcí, regulace rychlosti pomocí programu Cruise Control, ke které však přistupuje v rámci konceptu iDrive zcela novým způsobem za využití radaru a řady programovatelných předvoleb. Větší bezpečnosti při parkování a zároveň menšímu riziku poškození vozidla při tomto manévru také pomáhají ultrazvuková parkovací čidla.
Programovatelná regulace rychlosti nabízí kromě funkcí tradičního programu Cruise Control možnost uložit do paměti různé značky rychlostí, které budou v případě potřeby aktivovány. Řidič tedy může – a to i pokud vozidlo stojí – pomocí ovladače systému iDrive na středové konzoli pohybem kurzoru v kombinovaném zobrazení rychlosti nastavit nebo vymazat až osm požadovaných rychlostí. Často používané rychlosti jako 30, 50, 60, 100 lze pak rychle navolit stisknutím tlačítka, aniž byste museli před tím požadovanou rychlostí jet.
Ještě dokonalejším vylepšením klasické funkce je však aktivní regulace rychlosti Active Cruise Control, která podporuje řidiče při dodržování přiměřeného odstupu a zadaných rychlostí. V hustém provozu na dálnicích a silnicích, kdy se tvoří kolony vozidel, provede ACC například automatickou regulaci odstupu od vozidla před vámi. Rychlost vlastního vozidla přizpůsobí dopravnímu toku, řidič se zbaví monotónní jemné regulace.
Podstatným prvkem aktivní regulace rychlosti je radarové čidlo na přední části vozu. Toto čidlo dodává řidiči informace důležité pro posouzení dopravní situace, pomocí nichž lze určit vzdálenost, příčnou polohu a rozdíl oproti rychlosti vozidel před ním. Radarové čidlo eviduje objekty, které se nacházejí ve směru jízdy do vzdálenosti 150 m před vlastním vozidlem a v úhlu +/- 4° vlevo a vpravo. Pro sledování vpředu jedoucích vozidel počítač vyhodnocuje jenom rychlost a polohu automobilů jedoucí stejným směrem a dokáže je odlišit od protijedoucích a stojících vozidel.
Na volné trase reguluje systém ACC rychlost jízdy jako tradiční regulátor rychlosti na požadovanou hranici. Jakmile je vpředu v jízdním pruhu zjištěno vozidlo, začne ACC automaticky od vzdálenosti cca 120 metrů regulovat odstup od tohoto vozidla ubráním plynu nebo bržděním. Zpomalení je upraveno tak, aby odpovídalo komfortní jízdě v koloně, a činí maximálně cca dva metry za vteřinu, takže řidič není vystaven žádným náhlým razantním změnám rychlosti. Znamená to však, že řidič musí zasáhnout, pokud vozidlo před ním prudce zabrzdí a je nutné větší zpomalení. V takovém případě se ozve akustický signál a display iDrive zároveň řidiče upozorní, že musí aktivně zasáhnout. Systém ACC nabízený v nové BMW řady 7 zároveň umí rozlišovat, jestli se pomalejší vozidla pohybují ve stejném nebo sousedním jízdním pruhu. Kvůli tomu computer mimo jiné vypočítává průběh vozovky, a to jak z aktuálních údajů dynamiky jízdy vlastního vozidla, tak i ze zachycených pozic a změn směrů vpředu jedoucích vozidel. Systém také umí podle způsobu jízdy ostatních vozů odhadnout, zda se blíží zatáčka a rychlost podle toho upravit, a to dokonce i v případě, kdy automobil v zatáčce zcela zmizí.
Čidlo radaru a řídicí přístroj systému ACC jsou integrovány v jednom celku, který je namontován na přední straně vozidla pod nárazníkem. V továrně BMW, známé svou precizností, přitom mysleli i na vlivy počasí a proti zimnímu znečištění vymysleli jednoduchou obranu. Čočka trojpaprskového čidla radaru o frekvenci 77 GHz je v závislosti na venkovní teplotě vyhřívána, aby se zabránilo usazování sněhu a sněhové břečky.
Čidla určující vzdálenost může řidič využívat nejen při jízdě na dálnici, ale i při parkování s touto více než pět metrů dlouhou luxusní limuzínou. Parkovací systém PDC usnadňuje ultrazvukovým měřením vzdálenosti zaparkování a vyjetí z parkoviště. Hlásí řidiči akusticky a graficky vzdálenosti od překážek před a za vozidlem. Grafické zobrazení na displeji systému iDrive představuje vozidlo i všechny překážky v okolí při pohledu shora. Řidič tak může přesně a pohodlně lokalizovat překážku, jedním pohledem získá celkový přehled o všech překážkách okolo vozidla. Čidla zaznamenají také přibližující se překážky, jako například jedoucí vozidla. Tak lze kontrolovat prostor 1,5 metru před vozidlem a dva metry za vozidlem.
V úterý jsme vás informovali o nových motorech BMW řady 7, ve středu o řídícím systému iDrive, ve čtvrtek o aktivním podvozku Dynamic Drive,v pátek o využití radarů a senzorů a zítra vás budeme informovat o významném snižování hluku u nových modelů BMW řady 7.
16. listopadu 2001, Jan Hamza st.
Související články
|
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.