Nové BMW řady 7 má velmi zajímavé technické novinky (3)
Ve dvou článcích jsme vás informovali o nových motorech pro BMW 735i a 745I revolučním řídícím systému iDrive a v dnešním pokračování o aktivním podvozku Dynamic Drive, který i při rychlé jízdě v zatáčkách zamezí naklánění vozu a pocitu vaší nejistoty.
Nové BMW řady 7: Aktivní podvozek Dynamic Drive
|
---|
Stejně jako si námořníci přejí klidné moře, bylo vždy snem všech řidičů vlastnit auto, které se nebude v každé zatáčce nepříjemně naklánět a v běžném provozu neustále pohupovat. Stejně tak pasažéři na zadních sedadlech, kteří často používají luxusní vozy jako mobilní kanceláře na cestách mezi schůzkami, by se rádi zbavili nepříjemných pocitů často hraničících až s mořskou nemocí. Proto se konstruktéři BMW zaměřili při vývoji nové Sedmičky na maximální stabilizaci kabiny vozu za všech okolností – jak v městském provozu, tak při jízdě na dálnici či v zatáčkách. Výsledkem je supermoderní aktivní podvozek Dynamic Drive, který přináší posádce vozu maximální pohodlí a klid na řízení, práci či odpočinek.
Dynamic Drive je aktivní regulace podvozku, která poprvé spojuje suverénní jízdní komfort vozidla BMW 7 se stejně suverénní dynamikou jízdy supersportovního roadsteru BMW Z8. Zatímco na rovné trati zůstávají řidič a cestující téměř nedotčeni nerovnostmi silnice, v zatáčkách systém potlačuje naklánění vozidla a zajišťuje tak vysokou živost a stabilitu v každém okamžiku jízdy. Bezpečnost jízdy se tak citelně zvyšuje. Auto je „lehkonohé!“, lépe drží směr. Manévrování s touto velkou limuzínou se stalo vzorem pro ostatní konstruktéry podvozků. Nejen řidiči, ale dokonce i cestující, kteří sedí vzadu, zažijí doposud nepoznaný klid a nárůst komfortu. Čtení nebo práce na zadních sedadlech vozidla se tím podstatně usnadní a zpříjemní.
Pomocí zařízení Dynamic Drive lze do značné míry odstranit konflikt v účinku mezi chováním vozidla za jízdy a komfortem pokud jde o vibrace, neboť pružiny a tlumiče lze primárně koordinovat s ohledem na pokud možno co největší odstranění vibrací. Celé zařízení bylo konstruováno tak, aby bylo minimalizováno nebo zcela odstraněno kolébání vozu v zatáčkách, a aby bylo dosaženo vysoké živosti nové BMW řady 7 a jejího snadného řízení v jakékoliv rychlosti. Značně se také zlepšilo chování vozidla při změně zatížení motoru a při vjezdu do zatáčky. Systém konstruktéři nastavili tak, že zařízení Dynamic Drive zřetelně snižuje kolébání vozidla jak v normálním provozu tak i ve větších zatáčkách.
Zařízení Dynamic Drive navíc oproti vozidlům s konvenčním podvozkem snižuje potřebu natočení volantu, takže je řízení citlivější. V největších zatáčkách zařízení Dynamic Drive začne řidiče informovat o nebezpečí příliš razantní jízdy a hrozí nezvladatelnosti vozu. Proto se automobil začne plynule naklápět, ale jen tak, aby řidiče neznejistil – jen ho upozorní na to, že ani tak technicky sofistikovaný automobil jako je nové BMW řady 7 nemůže zcela ignorovat fyzikální zákony.
Důležitým doplňkem jízdního komfortu je pak elektronická kontrola tlumičů EDC-K je zdokonalením elektronického nastavení tlumicí síly známého z dosavadní Sedmičky a Pětky. Zatímco doposud automobil za jízdy automaticky měnil tři druhy nastavení tlumičů, je u plynulého EDC-K k dispozici libovolný počet charakteristik nastavení tlumičů, a lze tedy dosáhnout optimálního poměru mezi jízdním komfortem a bezpečností jízdy. Umožňuje to plynule nastavitelný ventil uvnitř tlumiče.
Řidič může pomocí kontroléru systému iDrive a řídicího displeje na palubní desce zvolit v menu konfiguraci mezi komfortním a sportovním způsobem jízdy. Při sportovním režimu při tom automobil reaguje na nerovnosti silnice vyššími tlumivými silami než v komfortním režimu. Protože při tom dochází zároveň k omezení pohybů karoserie, je docíleno citelně vyšší svázanosti automobilu s vozovkou, vůz lépe sedí. Při jízdě do zatáčky, brždění a zrychlování se bezpečnost jízdy v obou režimech zvyšuje použitím vyšší úrovně tlumicí síly. Současně se přitom zlepší chování vozidla při klopení a vychylování karoserie. Dalšími výhodami zařízení EDC-K jsou konstantně dobré vibrační vlastnosti při každém nákladu a po celou dobu životnosti vozidla, dosažené díky automatickému seřizování tlumičů.
V úterý jsme vás informovali o nových motorech BMW řady 7, ve středu o řídícím systému iDrive, dnes o aktivním podvozku Dynamic Drive. V pátek vás budeme informovat o radarech a senzorech těchto nových modelů BMW.
15. listopadu 2001, Jan Hamza st.
Související články
|
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií