Dieslové motory Citroenu HDi soutěží s benzínovými
Dynamická, ale přitom i úsporná a tichá jízda? Ještě poměrně nedávno to v praxi znamenalo volit při koupi vozu jednoznačně model s benzínovým motorem. Dnes už to neplatí, zejména u motorů HDi.
Citroeny s dieslovými motory, zejména s turbodieslovými motory HDi s přímým vysokotlakým vstřikováním paliva dosahují nejen nižší spotřeby pohonných hmot, ale mají i vysoký výkon, vysoké hodnoty točivého momentu i při nižších otáčkách a jsou až překvapivě tiché. Citroen nabízí motory HDi nejmodernější konstrukce u všech svých modelů jak osobních tak užitkových mimo nejmenšího Saxa.
Citroen Xsara jak v pětidveřovém provedení tak v provedení Citroen Xsara break je dodáván s motorem HDi obsahu 2,0 litru buď s výkonem 66 kW (90 k) anebo 80 kW (110 k). Ceny obou uvedených modelů s motory HDi jsou v probíhající mimořádné listopadové akci zlevněny o 60 000 Kč. Oblíbený Citroen Xsara Picasso je dodáván s motorem HDi obsahu 2,0 litru s výkonem 66 kW (90 k). Jeho cena s motorem HDi je v probíhající mimořádné listopadové akci nižší o 60 000 Kč.
Nové modely Citroen C5 a Citroen C5 Break jsou dodávány s motory HDi obsahu 2,0 litry s výkonem 80 kW (110 k) anebo 2,2 litry s 16 ventily s výkonem 98 kW (133 k). Tyto modely nebyly zlevněny.
Citroen Berlingo s motorem HDi obsahu 2,0 litru a výkonu 66 kW (90 k) je v probíhající mimořádné letošní listopadové akci levnější o 50 000 Kč. Citroen Evasion s motorem HDi obsahu 2,0 litru s 16 ventily o výkonu 80 kW (110 k) je v probíhající mimořádné listopadové akci levnější o 100 000 Kč.
Cena devítimístného Citroenu Jumpy kombi s motorem HDi obsahu 2,0 litru byla v probíhající mimořádné listopadové akci snížena o 80 000 Kč. Citroen Jumper devitimístný combi club s motorem HDi obsahu 2,8 litru s výkonem 93,5 kW (130 k) je v probíhající mimořádné listopadové akci taktéž levnější o 100 000 Kč.
Turbodieslové motory Citroen HDi mají technologii přímého vysokotlakého vstřikování, známou pod názvem „Common Rail“. Mimoto dieslové motory mají plochou křivku průběhu točivého momentu, to znamená, že dosahují hodnotu nejvyššího točivého momentu podstatně dříve než motory benzinové a tuto hodnotu drží i při zvyšování otáček. Důsledkem toho je vyšší zrychlení již od nižších otáčkách motoru a snížení počtu řazení. Elektromechanicky řízené vysokotlaké vstřikování se vyznačuje u tohoto systému optimálním dávkováním směsi paliva a vzduchu, a to za všech provozních podmínek. Především proto mají motory HDi nízkou spotřebu paliva a i nižší množství škodlivých emisí. U škodlivin CO2 se konstruktérům podařilo předhonit dobu a už dnes se motor HDi pohybuje v normách Evropské unie roku 2008!
Nízká spotřeba paliva nejen snižuje výrazně provozní náklady, ale umožňuje podstatně delší dojezd, který se pohybuje okolo 1 000 km na jedno tankování. Další předností motorů HDi je startování motoru HDi i v zimě bez nutnosti žhavení!
S motory HDi se ovšem už brzy setkáme i u Citroenů s mnohem nižším objemem válců. Výsledkem spolupráce skupiny PSA Peugeot Citroën a Ford Motor Company je vpravdě revoluční „minidiesel“ 1.4 HDi. Malé vozy, zejména v příštím roce na našem trhu očekávaný model Citroen C 3, budou mít průměrnou spotřebu kolem 3,7 litrů na 100 km a vozy střední třídy budou mít průměrnou spotřebu kolem 4,5 l/100 km. Motory 1.4 HDi se budou vyrábět ve více variantách v rozsahu od 43 do 66 kW (60 až 92 k) s točivým momentem v rozmezí 150 až 200 Nm.
Tyto motory jsou konstruovány systémem Plug & Play, tedy s plnou adaptabilitou na různé typy vozů. Mají identické přívody vzduchu, vody, paliva, elektrické i mechanické přípojky s tím, že 60% dílů bude společných. Společné zůstávají i základní požadavky na motory kladené – snížení spotřeby paliva, zvýšení dynamiky, snížení hlučnosti a dosažení výjimečného potěšení z jízdy a z řízení vozu. Respektování nejpřísnějších emisních norem je samozřejmostí.
Kromě nízkoobjemových motorů však vývoj společných dieselů nekončí. Dalšími v řadě budou motory objemu 1,6 litru, dále 2,0 nové generace, šestiválec 2.7 a rovněž nové motory pro lehká užitková auta.
5. listopadu 2001, Jan Hamza st.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií