BMW X5, pětidveřové kombi s pohonem všech kol, větší světlou výškoua zvýšenou průchodivostí v terénu, vychází z konstrukce osobních automobilů řad 3 a 5. Přináší ovšem nový požitek z jízdy, umocněný výše umístěnými sedadly a nezávislým zavěšením všech kol, která jsou zárukou vynikajících jízdních vlastností jak na silnici, tak v terénu. Do samonosné karoserie se montují různé motory z dnešní nabídky BMW a systém pohonu všech kol využívá nejnovějších technických řešení. Novinka je určena především pro severoamerický trh, později však přijde i do Evropy. Podobně jako sportovní roadster Z3 se bude vyrábět v americkém Spartanburgu.
Při premiéře v Detroitu neopomněl dr.Wolfgang Reitzle, člen představenstva BMW zodpovědný za technický vývoj, zdůraznit, že nový X5 nemá kritizované vlastnosti současných terénních vozů, ale svou vyspěloukonstrukcí reprezentuje zcela nový přístup v kategorii vozidel pro aktivní využití volného času a jeho dynamické i jízdní vlastnosti jsou zcela srovnatelné s tím, na co jsme u výrobků značky BMW zvyklí. BMW X5 není odvozeno z řady 5, ale je to nově konstruovaný automobil. Byla pro něj vyvinuta zcela nová podlahová plošina, kte-rá není variantou žádného
z již existujících vozů (ani Range Roveru). Pérování ve stylu sportovního sedanu se prověřovalo na severnísmyčce Nürburgringu. Navzdorysvým rozměrům vůz vykazuje součinitel od-poru vzduchu vynikající hodnotu 0,35 (konkurence má běžně 0,40)a zákazník bude vybírat z široké nabídky zážehových osmiválců 3.5/235 k a 4.4/282 k, známých z řady 5 a 7, ale i šestiválců 3.0/201 k, případně turbodieselu 3.0 DI/181 k.
Ve druhé fázi výroby se ovšem objeví i originální vznětový osmiválec 4.0 DI Biturbo/235 k, připravený nejprve pro sedan BMW 740d. Také BMW X5 je prošpikován technickými finesami. Nechybí například Hill Descent Control, tedy zařízení, které při jízdě z prudkého svahu nedovolí nekontrolované rozjetí vozu, systém dynamické stability jízdy DSC s automaticky svorným diferenciálem a brzdovým asistentem, »chytré« čelní airbagys odstupňovanou technologií aktivace, bočníi patentované hlavové airbagy vpředu i vzadu a v tomto výčtu bychom mohli pokračovat. BMW jako první v kategorii terénních vozů nabídne nejen hlavové airbagy, ale také xenonové hlavní světlomety.
BMW už má ve vývoji automobilů s pohonem všech kol určité zkušenosti. Přehlédneme-li nepříliš rozšířené varianty osobních vozů BMW s pohonem všech kol (např. 525iX), pak musíme zmínit zapomenutý terénní automobil 4×4 s označením BMW 325, který koncem třicátých let vznikl v 3225 exemplářích. Ten měl nejen pohon všech kol, ale i řízení všech kol. Dostal slavný šestiválcový dvoulitr o výkonu 37 kW z řady osobních typů 320 až 329, dosahovalrychlosti 80 km/h a už tenkrát měl nezávislé zavěšení všech kol. Kromě vojenského se BMW 325 prodával i pro civilní použití: jeden z vozů používal rumunský král při lovu zvěře, jiné se vyvezly až do Afriky, licenci na jejich výrobu zakoupily také firmy Stoewer a Hanomag.
Segment osobních automobilů 4×4 pro volný čas se neustále rozšiřuje, a proto ani automobilka BMW nechce stát stranou. Nový BMW X5 je odpovědí na dramatický vývoj trhu a stále větší množství těchto automobilů, které spojují vlastnosti osobního vozu s přednostmi terénních vozidel, s nimiž se nemusíte bát vyjet mimo asfaltové silnice. Výroba BMW X5 se rozběhne v létě a prodej bude zahájen koncem letošního roku.
převzato z Modrobílé revue jaro 1999
Modrobílá revue – čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií