Dnes pětapadesátiletý legendární švédský jezdec Stig Blomqvist spolupracoval se škodovkou v letech 1994 až 1997. Byl zapojen do vývoje Škody Felicie Kit Car, s níž také startoval. Pomáhal týmu rovněž s vývojem Octavie Kit Car s jednou poháněnou nápravou. Během své kariéry vyhrál Stig Blomqvist 11 soutěží mistrovství světa a celkem 33x vystoupil na stupně vítězů. V roce 1984 se stal se spolujezdcem Björnem Cederbergem mistrem světa. Letos zatím startoval s Anou Goni v pěti soutěžích mistrovství světa s Mitsubishi Lancer skupiny N. Příležitost startovat s Octavií WRC v mistrovství světa mě naplňuje radostí a vzrušením. Věřím, že dopomohu značce k dobrému výsledku,“ říká Blomqvist.
Vaše spolupráce s týmem Škoda Motorsport se datuje již od začátku 90. let. Co stálo na jejím začátku?
Především dlouholeté přátelství s vedoucím týmu Pavlem Janebou. A také několik náhodných setkání. Na začátku devadesátých let jsem spolupracoval s Velimexem, kde mě jeden švédský technik požádal, abych v Mladé Boleslavi vyzkoušel favorita. V letech 1994 a 1995, jsem se dvakrát zúčastnil Bohemia rallye s Felicií Kit Car. Také jsem jel dvakrát britskou RAC rallye a v roce 1996 dojel třetí.
Rukama vám prošly všechny tři poslední soutěžní speciály Škoda, můžete porovnávat, jaké byly?
S felicií se jezdilo moc dobře. Byla výborně ovladatelná, takže jsem se v řízení opravdu vyžíval. O Octavii Kit mnoho říci nemohu. Jel jsem s ní pouze při testování před Finskou rallye. Nicméně už tehdy jsem cítil, že je to velký krok vpřed ve výkonnosti. Dnes má škodovka auto světové úrovně a lidé by už měli říkat: “Pozor, jsou to velcí hoši!”
Ve světové rallye se pohybujete již řadu let. Jaké to je, přesedat ze speciálu formule 2 s jednou poháněnou nápravou do vozu skupiny N se všemi poháněnými koly a nyní do Octavie WRC?
Musím přiznat, že jsem jezdecky vyrostl na autech s jednou poháněnou nápravou a tím pádem dobře vím, jak s “dvoukolkami” jezdit. I dnes má pro mne kouzlo, si nějaké takové auto vyzkoušet, ale technika WRC, to je prostě čistá jezdecká radost. Auto funguje perfektně a udělá přesně to, co mu řeknete. Jenomže je tak pekelně rychlé, že mu to musíte říci ve správný okamžik. Pokud jde o auta skupiny N – myslím si, že je to pro mladé talentované jezdce stále lepší řešení, než začínat s vozy formule 1600, které by měly být finančně dostupnější, ale nejsou. Nehledě na to, že vozy s jednou poháněnou nápravou opravdu nepředstavují budoucnost rallyesportu. Auta s motorem o objemu 1600 cm3 nemohou dát jezdcům takové návyky pro pilotáž techniky WRC jako vozy skupiny N, protože ty mají kromě pohonu všech kol také podobnou hmotnost jako “véercéčka”. Proto chápu politiku automobilky Škoda, která se nehodlá v programu 1600 angažovat.
Jakou má značka Škoda Auto v současnosti ve Švédsku pověst?
Dnes je to velmi známý výrobce automobilů a pokud jde o sportovní historii, tak každý ví, jak dlouho už se Škoda soutěží účastní. Nicméně do doby, než přišel program WRC, ji mnozí podceňovali. Dnes už většina lidí zaregistrovala špičkovou techniku v podobě Octavie WRC a vidí, že si vede stále lépe. Arminovo třetí místo v Keni bylo jasným důkazem, mně osobně to potvrdily testy před Finskou rallye. Vůz, který jsem si vyzkoušel před rokem, se vůbec nemůže srovnávat s dnešním.
Jak se zrodil start s Octavií WRC v nadcházející Finské rallye?
Byla to shoda šťastných náhod. Se spolujezdkyní jsme Anou přemýšleli, jak naložit s naším startem ve Finsku. Tam se totiž sejde pokaždé mnoho dobrých skandinávských jezdců s vozy skupiny A a my věděli, že v takové konkurenci nemůžeme s “enkovým” lancerem pomýšlet příliš vysoko. Tak jsem se zeptal Pavla Janeby, zda existuje možnost pronájmu octavie, a jak vidíte, našlo se řešení, se kterým jsou obě strany spokojeny.
Ve Finsku se do startovního pole vrátí několik es vaší generace, m.j. Markku Alen.
Když jsme se dozvěděli, že Markku pojede, bylo nám jasné, že nesmíme zůstat pozadu a musíme mít také vůz WRC! A jestli se ptáte, zda si myslím, že ho porazím, tak říkám ano. Doufám, že se mi to povede! Nechtějte po mně, abych předpovídal výsledek. Mohu vám ale slíbit: Nepojedeme pomalu!
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií