Abt závodí na zemní plyn

Firma Abt sportsline se zabývá mj. i přestavbou vozů na pohon zemním plynem, a to nejen u osobních a užitkových vozů, ale s úspěchem jej vyzkoušela i v závodním Audi A4 quattro.

Závodní speciál Audi A4 quattro, vycházející ze čtyři roky starého superturisma, připravili ve spolupráci se společností Thyssengas, která má s alternativními pohony bohaté zkušenosti – sedm let přestavuje vozy na zemní plyn. Dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec se speciálním elektronickým sekvenčním vstřikováním dosahoval výkonu 200 kW/272 k při 5000 otáčkách za minutu. Vysoký točivý moment 270 N.m propůjčoval vozu skvělé jízdní vlastnosti, srovnatelné s přeplňovanými zážehovými motory. Teoreticky by bylo možné dosáhnout výkonu ještě vyššího, jenže na úkor spotřeby, spolehlivosti a především životnosti.


Abt závodí na zemní plyn

V roce 1999 se tým Abt Spotsline zúčastnil s tímto vozem závodu 24 hodin Nürburgringu, v němž už v měřeném tréninku naznačil svůj potenciál. Zajel třetí nejrychlejší čas a ještě po více než dvou hodinách si držel tuto pozici i v závodě. Pak ale musel Christian Abt zajet do boxů a nechat vyměnit celý motor, protože ztrácel výkon. Příčinou byl kámen, který odlétl od kol jiného vozu a roztrhl ozubený řemen. Výměna trvala 3,5 hodiny, přesto se vyplatila, protože v dalším průběhu závodu Audi názorně demonstrovalo, jaké možnosti v sobě zemní plyn jako palivo skrývá – dosažené časy odpovídaly druhé či třetí pozici v cíli.

Tým měl k dispozici speciální tankovací zařízení s 4000 m3 plynu, což představuje zhruba 4000 litrů konvenčního paliva, přičemž naplnění tří nádrží z uhlíkových kompozitů po 68 litrech trvalo osmdesát sekund.

Abt závodí na zemní plyn

Na otázku, zda je použití zemního plynu v závodním voze bezpečné, odpovídá Christian Menzel, jeden ze tří jezdců, kteří vůz řídili: „V žádném případě. Pravděpodobnost, že se může něco stát, když unikne plyn je velice nízká, protože se zapaluje hůř než benzin a navíc je bezpečnostním opatřením věnována mimořádná pozornost“.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kolo do auta nepatří aneb jak si nepokazit cyklovýlet/hqdefault.jpg">

Kolo do auta nepatří aneb jak si...

Pokud jste až dosud převáželi kolo uvnitř auta, je dobré vědět, že to není jen složitější než použití nosiče, ale i méně bezpečné. Naučte se proto kolo převážet chytře a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jaké auto si teď koupit kvůli emisím? Hybridy nebo plug-iny jsou u osobních vozů jistota

Jaké auto si teď koupit kvůli emisím?...

Jak se rozhodnout pro správný typ pohonu? Pro každého uživatele je dobré něco jiného. Pro osobní vozy jsou dnes ideální hybridy nebo plug-in hybridy, říká produktový manažer Toyota Václav...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...