V roce 1923 na Německém autosalonuv Berlíně debutoval motocykl BMW typu R 23. Sklidil veliký úspěch a soudobá produkce na něj po pětasedmdesáti letech existence motocyklové výroby stále ještě ideově navazuje. Přestože dnes existuje několik málo motocyklových značek ještě starších (Harley-Davidson například nedávno oslavil pětadevadesátiny, Moto Guzzi sedmasedmdesátiny a naše Jawa je naopak pouze o šest let mladší), patří BMW k nesmrtelné a všeobecně respektované motocyklové klasice. Za po-zornost však stojí také zajímavý detail, který by neměl být přehlédnut. Zatímco »Kladivo z Milwaukee« vstoupilo do histories vidlicovým dvouválcem, BMW zase s dvouválcovým »boxerem« a obě firmy vyrábějí motory této své typické koncepce dodnes.
Zejména mnichovská myšlenka potvrzuje genialitu jejího tvůrce, když s využitím moderních materiálů a technologií znovu a znovu dokládá, že vzduchem chlazený, podélně uložený dvouválec s protiběžnými písty a pohon zadního kola hřídelempřinášejí tolik výhod, že jsou stále schopné konkurovat i největším gigantům motocyklové výroby a jejich obrovskému tvůrčímu potenciálu. Vždy samozřejmě s využitím nejnovějších poznatků vědy a techniky. V roce 1935 například přináší BMW jako prvníkapalinové tlumiče teleskopické přední vidlice, ale dnešní boxer již disponuje špičkovou digitální elektronikou řídící motor, třícestným katalyzátorem výfukových plynů, unikátním zavěšením předního kola v konstrukci Telelever, brzdovým systémem s ABS třetí generace a dalšími prvky, které jej staví vysoko nad světové standardy v tak důležitých oblastech, jako je vztah k životnímu prostředí, jezdecké pohodlí a bezpečnost provozu. Nepřekvapí proto, že motocykl BMW byl jedním z hlavních exponátů slavné výstavy »The Art of Motorcycle« v Guggenheimově muzeu v New Yorku, která připomínala neslavnější milníky historie jednostopé dopravy a sportu.
Současný typ R 1100 S navazuje na slavné předchůdce z šedesátých až devadesátých let. Výrazně sportovní koncepce navazuje ideově zejména na velmi úspěšný typ R 90 S z let 1973-76, který jako první sériový BMW překonal hranici největší rychlosti 200 km/h, ale i pozdější R 100 S (1976-78) a R 100 CS (1980-84). Je nejvýkonnějším dvouválcem v historii firmy,protože se podařilo posunout původní agregát z typu R 1100 RS, představeného poprvé na jaře 1993, z 66 kW na 72 kW při současném snížení hmotnosti důsledným využitím lehkých slitin.
Víka ventilů proto například nesou nápis »Magnesium« a připomínají tak, že volba hořčíkové slitny jen v tomto detailu přinesla úsporu 800 gramů hmotnosti. Úpravy se zaměřily i na další podstatné prvky. Například zvýšení kompresního poměru z 10,7 na 11,3 : 1, optimalizaci prouděnívzduchu (úprava čističe vzduchu), zvýšení nejvyšších otáček motoru ze 7900 na 8400/min nebo instalaci nejnovější verze vstřikování paliva s elektronickou řídící jednotkou Bosch Motronic MA 2.4, což současně umožnilo velmi podstatné zvýšení úrovně servisu prostřednictvím mobilní diagnostické soupravy MoDiTec. Současně se zvýšením objemu olejové náplně na 4,1 litru byl optimalizován mazací systém. Podstatný podíl na zvýšení výkonu má i přepracování a »vyladění« výfukového systému, vybaveného moderním třícestným katalyzátorem.
Převodné ústrojí také »omládlo«o celou generaci. Osvědčená spojka »automobilového« typu dostala kapalinové ovládání při zmenšení průměru lamely ze 180 na 165 mm. Převodovka je nyní šestistupňová, což při optimalizaci odstupňování odpovídá nárokům sportovní jízdy, ale při zachování charakteristické snadnosti, přesnosti a spolehlivosti řazení. Podstatným detailem je všaki změna ukotvení kyvného ramene zadního závěsu Paralever nikoli již na bloku převodovky, ale na novém rámu z lehkých slitin, což přineslo zlepšení jízdních vlastností. Na úspoře hmotnosti se však podílí také stejně výkonný (15 Ah), ale menší a lehčí akumulátor (o 1400 g) i kompaktnější alternátor (o 970 g) o výkonu 600 W. Na přání, zejména při instalaci ABS a vyhřívaných rukojetí řídítek, lze mít oba zdroje proudu jestě výkonnější (19 Ah/700 W). Dynamičtější koncepci odpovídají samozřejmě i změny na podvozku:o 5 mm větší rozvor (1478 mm), zkrácený závlek předního kola ze 111 na100 mm při nepatrně zvětšeném úhlu hlavy řízení z 64,5 na 65. Průkopnické je zavěšení předního kola systémem Telelever, uplatněné mimo jiné také u krásného cruiseru R 1200 C či superluxusního kolosu K 1200 LT. V tomto případě se však jedná o výrazně odlehčenou variantu (především použitím kyvného ramene z lehké slitiny), ale současně vybavenou unikátním systémem nastavení tuhosti pružiny a míry útlumu z místa řidiče!
Zásadní změnou konstrukce proti původnímu typu je pak použití navýsost moderního a především lehkého rámu svařeného z dutých profilů z lehké slitiny. Pouze zadní část rámu nesoucí sedlo je z tenkostěnných ocelových trubek. Výrazně dynamický, originální i krásný design (při ladění tvaru se naněm všakvýznamně podílelitakéodborní specialisté v aerodynamickém tunelu) se hrdě hlásí k tradici značky, mimo jiné i imponujícíma vtipným detailem v podobě uplatnění charakteristické »ledvinky«, používané na maskách automobilů BMW. Stejně tak zaslouží pozornost naopak netradiční, ale navýsost elegantní vedení zadní části výfuků prostorem pod sedlem a jejich vyústění nad tabulkou SPZ. Čisté linie kapotáže optimálně konvenují s designem dominantního dvojitého světlometus asymetrickým tvarem krycího skla. Plastový kryt zadní části sedla používá i řada konkurenčních značek ve snaze vtisknout stroji optický dojem výrazně sportovního »singleseateru«. Osobitý je i tvar symetrické matně černé
přístrojové desky s dvojicí skvěle čitelných rozměrných analogových ukazatelů: rychloměru a otáčkoměru se žlutými číslicemi na černém podkladu. Je umístěna za velmi zdařile tvarovaným a až nečekaně účinným aerodynamickým štítkem z kvalitního plexiskla, umožňujícím relativně vzpřímenou polohu jezdce i ve vysokých rychlostech. Polokapotáž kryje rozměrnými postranními díly i nádrž z hliníkového plechu. Přední blatník je poprvé u BMW z uhlíkatého laminátu, kevlaru. Poslední generace »boxerů« BMW, vyráběných v novém berlínském závodě, patří k velmi úspěšným motocyklům na světovém trhu. Vždyť jich bylo v posledních pěti letech vyrobeno a hlavně prodánopřes 140 000!
Navzdory tomu, že se nejedná o levné zboží pro nejširší vrstvy motocyklistů, ale naopak o špičkově kvalitní a poměrně drahý originální a osobitý produkt. Na našem trhu nastupuje tento skvělý »boxer těžké váhy« – jakýsi Cassius Clay z Mnichova, s cenou 433 800 Kč, což jej řadí například vedle Triumphu Trident 900 (431 000 Kč), Moto Guzzi Nevada (410 000 Kč), Kawasaki VN 1500 Tourer (439 000 Kč), Harley-Davidsonu Sportser 1200 Custom (432 118 Kč) nebo Ducati 748 Biposto (447 447 Kč) či Hondy 1100 XX Super Blackbird (410 000 Kč). O nedostatek zájemců však u BMW rozhodně nemají obavy…
Motor: Čtyřdobý zážehový, vzduchem a olejem chlazený plochý dvouválec s protiběžnými písty a rozvodem HC, umístěný v rámu podélně. Vrtánía zdvih 99 x 70,5 mm, zdvihový objem 1085 cm3, kompresní poměr11,3 : 1. Největší výkon 72 kW při 7500ot/min, největší točivý moment 97 N.m při 5750ot/min. |
Převodné ústrojí: Primární převod ozubenými koly s přímými zuby. Jednolamelová suchá spojka o průměru 165 mm s opačným smyslem otáčení proti motoru a kapalinovým ovládáním. Šestistupňová převodovka s postupovým přímým řazením nožní páčkou. |
Podvozek: Prostorový rám svařený z dutých profilů z lehké slitiny s motorem jako nosným prvkem. Přední kolo uloženo v konstrukci Telelever, tvořené teleskopickou vidlici a trojúhelníkovým kyvným ramenem s centrální pružicí a tlumicí jednotkou, seříditelnou z místa řidiče, zdvih kola 110 mm. Zadní kolo letmo uloženo na kyvném rameni Paralever a odpruženo jedinou svisle umístěnou pružicí a tlumicí jednotkou Showa, seříditelnou kapalinovým ovládáním , zdvih kola 130 mm. Kotoučové brzdy Brembo s kapalinovým ovládáním (na přání s ABS); přední dvojitá s čtyřpístkovými třmeny a průměrem plovoucích kotoučů 305 mm, zadní s dvoupístkovým plovoucím třmenem a pevným kotoučem o průměru 276 mm. Kola z leštěné lehké slitiny, s pěti dvojitými paprsky vpředu 3,50 x 17, vzadu 5,00 x 17 (na přání 5,50 x 17). Palivová nádrž z hliníkového plechu o objemu 18 l, z toho 4 l zásoba. |
Rozměry a hmotnosti: Délka 2180 mm, šířka 880 mm, výška sedla nad zemí 760 mm, rozvor kol 1478 mm. Pohotovostní hmotnost 229 kg,užitečná hmotnost 221 kg, největší povolená celková hmotnost 450 kg. |
Provozní vlastnosti: Největší rychlost 226 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,0 s, kilometr s pevným startem 22,8 s, spotřeba paliva Naturalpři rychlosti 90 km/h 4,3 l/100 km, při rychlosti 120 km/h 5,2 l/100 km. |
Ondřej Horský (Svět motorů)
převzato z Modrobílé revue jaro 1999
Modrobílá revue – čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas