Božský Roberto se přemluvit nenechal

„Tak nevím, jestli se ten Roberto nezbláznil,“ řekl v roce 1997 na závěrečné párty účastníků německého šampionátu cestovních vozů třídy Superturismo populární »Nikotin«, jak se přezdívá Joachimu Winklehockovi.

Božský Roberto se přemluvit nenechal

Winkelhock je dlouhá léta továrním jezdcem BMW a když se dověděl, že italský pilot Roberto Ravaglia končí kariéru, tak se skoro rozčílil. Ravaglia byl rovněž už pomalu »inventářem« BMW a Winkelhock byl vedle něho zvyklý žít léta. I když štíhlý Italposlední sezónu dal vale cestovním vozům a jezdil »gétéčka«.

„Je to takovej italskej cvok. Každý občas řekneme, že končíme – většinou když nás něco naštve – ale pak vychladneme a vykouří se nám toz hlavy i s tím vztekem. On to asi přehnal. Vždyť může ještě klidně takových pět šest roků jezdit,“ mudrovalWinkelhock dál, kouřil jako odsouzenýk smrti a vypočítával, kdo z elitních jezdců je starší než Ravaglia. Nakonec došel k názoru, že starší jsou pomalu všichni kromě něj samotného. „Já jsem sice o tři roky mladší, ale starší než on vypadám. Johnnymu Cecottovi, Stuckovi, Klausi Ludwigovi, Steve Soperovi, Rolandu Aschovi a bůhví komu ještě dalšímu je víc, Dieter Quester nebo Jacques Lafitte končili v padesáti, princ »Poldi« von Bayern už má čtyřiapadesáta budou ho muset odstřelit, aby sundal helmu a přestal závodit. A on si skončí ve čtyřiceti,“ pokračoval Winkelhock. A pak ještě dodal: „On není italskej cvok. On je totální cvok. Vždyť ani nechodí jako každej Ital na fotbal…“


Roberto Ravaglia je skutečně zvláštní Ital a byl vždycky trochu jiný než ostatní. Vždy klidný, usměvavý, mírný až plachý. Pro značku BMW se stal legendou – za volantem vozů s modrobílým symbolem závodil čtrnáct let a vyhrál snad úplně všechno, co se v »cesťácích« vyhrát dalo. Přitom se dal pořádně do závodění až tehdy, když měl v kapse inženýrský diplom. Proto se dlouho věnoval »jenom« motokárám a během pěti sezón byl dvakrát italským šampiónem. Dva roky skoro nezávodil, aby dostudoval a až ve čtyřiadvaceti se do toho dal znovu, rok jezdil ve špici italského mistrovství ve formuli 3 a i když ho nevyhrál, dostal nabídku jezdit v této kategorii evropský šampionát (v roce 1982 jezdil ve voze Ralt, příští sezónu pilotoval Dallaru).


Narodil se v městečku Mestre u Benátek, kde bydlí dodnes, a na světpřišel s talentem od boha. A to neuniklo v průběhu evropskéhošampionátu formule 3 pánům z BMW Motorsport, kteří mu nabídli na sezónu 1984 volant BMW 635 Csiv seriálu ME cestovních vozů. V roce 1985 dva závody vyhrál, o rok později byl mistrem Evropy.


V roce 1987 se stal – v dosud jediném světovém šampionátu cestovních vozů – i mistrem světa. A otevřel dveře dokořán nehynoucí světové slávě tehdy nového modelu BMW M3.


„Zažil jsem u BMW nádherné časy. Pro »em-trojku« a obecně pro »bavoráky« jsem se asi opravdu narodil. Dosáhl jsem v nich všeho, co si závodník může jen přát. Asi proto jsem nikdy příliš vážně neuvažovalo závodění ve formuli 1, i když občas nějaká ta nabídka byla. Byl tu samozřejmě i jiný důvod. Začal jsem brát závodění skutečně vážně dost pozdě a v malé formulce jsem skončil ažv šestadvaceti. Takže ten pravý čas pro »ef-jedničku« jsem dávno prošvihl v době, kdy jsem dával přednost škole. Na »bavoráku« jsem doopravdy začal a také jsem na něm skončil. Odešel jsem v době, kdy už vlastně nebylo co získat a motivace byla stále slabší,“ komentuje svou kariéru Roberto Ravaglia.


Dokázal vyhrát i obě nejslavnější evropské »čtyřiadvacetihodinovky« cestovních vozů na Nürburgringu (1989 – opět na BMW M3) i ve Spa Francorchamps (1994 na BMW 318is). Zvítězil ve velmiprestižním otevřeném mezinárodním šampionátu Německa DTM s dvouapůlitrovou »em-trojkou« v roce 1989 (v DTM se to jen hemžilo jezdci, kteří měli za sebou řadu závodů formule 1 a on sis nimi dělal co chtěl); o rok později vyhrál italský šampionát. V roce 1993 se pak stal i prvním italským mistrem v nově zavedené třídě Superturismo na BMW 318i. Odolal různým lákavým nabídkám – např. stát se továrním jezdcem Alfy Romeo. „Prostě to nepřipadalo v úvahu.“

Božský Roberto se přemluvit nenechal


Roberto Ravaglia jakoby snad ani Italem nebyl. Měl výjimečný talent, ale nehřešil na něj a nadměrně neriskoval. Jezdil vybroušeným elegantníma čistým stylem, ale nenechával se strhávat k exhibicionismu. Byl pro svůj jemný kultivovaný vzhled miláčkem žen, ale neholdoval divokým pártya prakticky se kolem něj netrousily žádné fámy a sexuální aféry. Každý Ital chodí na fotbal a do hospody. Roberto Ravaglia chodil raději do lesa, občas s puškou na rameni, jezdil na kole a v motorových člunech.


Když oznámil konec kariéry po jediné sezóně na vozech třídy GT, pokusili se ho naposledy přemluvit Aldo Bigazzi a Gabriele Raffanelli, jeho staří známí z týmu BMW Bigazzi. Dali mu lákavou nabídku k návratu do třídy Superturismo, ale »božský« Roberto opět odolal. Řekl jen: „Vždycky jsem věděl co dělám. A teď vím, že je čas toho nechat. Kromě nějakých bláznivin už není ostatně ani nic velkého, co bych mohl vyhrát.“

převzato z Modrobílé revue jaro 1999
Modrobílá revue – čtvrtletník BMW Auto Clubu Praha v AČR

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
AUTOCENTRUM Olomouc s.r.o.
Horní Lán 445/1, 779 00 - Olomouc
585 750 354
seat@seatolomouc.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...