BMW X5: Vhodný pro každou cestu

Na asfaltu je nové BMW X5 stejně rychlé a obratné jako limuzína, mimo silnici se však může chlubit nejmodernější technologií pohonu všech čtyř kol.

BMW X5: Vhodný pro každou cestu

Anton Knon, architekt z Pasova na bavorsko-rakouské hranici, je oddaným ctitelem značky BMW. Mezi modely, které tento padesátiletý stavitel sportovních areálů a činžovních domů vlastní, najdeme i cestovní vozy 325iX a 525iX. A příští BMW? „Nejlépe nová X5,“ odpovídá Knon.

Majitel horské chaty v rakouském Bad Hofgasteinu, vášnivý lyžař, tenista, potápěč a fanoušek sportovních vozů Knon tráví hodně času na cestách. „Normálně najezdím 80 000 kilometrů za rok,“ říká a shrnuje charakteristiku vozu, který by vyhovoval jeho osobním nárokům: „Musel by mě odvézt z Pasova do Mnichova, Hamburku nebo Berlína rychle, bezpečně a pohodlně jako limuzína a musel by také vypadat dobře na stavbě.“


Mohutný off-road by architekt nevyužil, z devadesáti procent jezdí po kvalitních silnicích. Upřednostnil by proto raději vůz, jenž by se více blížil limuzíně, ale který by měl pohon všech čtyř kol, aby dobře zvládl i středně obtížný terén. Johann Schiefer, odpovídající v BMW za testování prototypů, se nad takovým popisem pousměje: „Najel jsem s X5 desítky tisíc kilometrů po rozbitých silnicích a polních cestách celého světa a můj tým i já jsme provedli bezpočet testů na kluzkých površích jako je led a sníh. Musím říct, že i na seberozbitější cestě poskytuje X5 dokonalý jízdní komfort.“


Pro jízdu mimo silnici dali konstruktéři X5 do vínku velkou světlou výšku, nezávislé závěsy kol a nejnovější technologii pohonu všech čtyř kol. Rozložení trakční síly – 62 procent na přední nápravu a 38 procent na zadní – zajišťuje rozvodovka umístěná za převodovkou. Optimální jízdní stabilitu za všech okolností zajišťuje elektronický protismykový systém DSC (Dynamic Stability Control); automatická diferenciální brzda (ADB-X) a automatické řízení stability (ASC-X), které zaručuje nejvýkonnější tah na náročném povrchu jako je sníh, bláto nebo vlhké listí. Brzdný systém je vybaven tzv. regulací sjezdu (Hill Descent Control) omezující rychlost při velmi prudkém klesání na maximálně 6 km/h. Při svém vstupu na trh – závěrem roku – bude předveden v USA a v roce 2000 i v ostatních zemích. X5 přitom bude obut v 19ti palcových pneumatikách.


Schiefer velmi rád vzpomíná na své první dojmy z X5: „Pamatuji si první zatáčky, kterými jsem projížděl velmi klidně… zvýšil jsem rychlost a prototyp byl i nadále neuvěřitelně svižný a perfektně ovladatelný.“ X5 prokázal mimořádné kvality na asfaltu při testech na okruhu Nürburgring – nejrychlejší kolo zajel za 9 minut a 28 vteřin, čímž o téměř 60 vteřin překonal nejlepší časy konkurenčních značek, které na tuto trať vyslaly své nejsportovnější off-road modely. „Co mě jako letitého testovacího jezdce ale opravdu zaujalo,“ říká nadšeně Schiefer, „byla hravá lehkost, s jakou lze tohle auto řídit i v maximálních rychlostech.“ X5 bude zpočátku poháněn osmiválcem o obsahu 4,4 litru, který dokáže vůz zrychlit na 100 km/h během méně než osmi vteřin a který zaručí maximální rychlost přes 200 km/h.


BMW X5: Vhodný pro každou cestu

Základem perfektního ovládání X5 je její samonosná karosérie. „Problémem při vývoji X5 bylo navržení takové karosérie, která by splnila požadavky kladené na limuzínu, ale zároveň by zaručila mimořádnou pevnost nutnou pro jízdu v terénu,“ vysvětluje Herbert Gütt, jenž řídil karosářské práce na X5. Další konstrukční problémy s sebou přinesly krátké sportovní přesahy přes osy. Problém krátkých absorpčních pásem na předku vozu byl například vyřešen použitím pěnového systému. Výsledek? Nárazník je schopen ztlumit menší nárazy, aniž by došlo k jeho poškození. Požadavky týkající se vzhledu a funkce vozu se během počáteční vývojové fáze natolik rozrostly, že konstruktéři byli nuceni rychle opustit původní ideu využít komponenty z modelů řady 5. Karosérie byla nakonec od základu zcela nová, bez jediné součásti pocházející z jiných řad.

Žádná automobilka nedokáže v dnešní době zkonstruovat úspěšný vůz bez pomoci nejmodernějších počítačových technologií. Richard Kramhoeller, vedoucí vývoje X5, je v této souvislosti obzvláště hrdý na jeden fakt: „Díky rozsáhlému využití počítačových simulací jsme to poprvé zvládli s jediným vzorkem,“ vysvětluje s viditelným uspokojením. „Ušetřili jsme tak spoustu času, aniž bychom snížili kvalitu.“


Swantje Rösnerová, která vedla designérské práce na interiéru X5, měla před sebou podobně složitý problém – jejím úkolem bylo vnést do vzhledu vozu přesně odměřenou dávku napětí. Analýzy veřejného mínění ukázaly, že zákazníci upřednostňují interiéry, kontrastující pohodlnou atmosférou s pevným, robustním exteriérem, krátkými přesahy přes osy, širokými pneumatikami a dvojitými výfukovými trubkami.


Zadání bylo dokonale naplněno. V X5 byly oproti úspornému interiéru celé řady jiných off-road modelů použity materiály stejné kvality, jakou najdeme ve velkých limuzínách BMW. Díky vysokému posazení sedadel, nízké přístrojové desce a nízkým prahům vzniká silný dojem prostornosti. V počáteční verzi bude zdraví pasažérů chránit standardní systém se šesti airbagy, případně s dalšími dvěma dle volby zákazníka. V pozdějších modelech se počítá s instalací deseti airbagů.


BMW X5 představuje zcela novou třídu automobilů, které jsou jedinečné svou všestranností – automobil je určen hlavně na zpevněné silnice, ale zároveň je ideálně vybaven i pro středně obtížné terény. Je dynamický, ale stále ještě komfortní. Joachim H. Blickhäuser, výrobkový manažer BMW pro speciální modely, vyzdvihuje jedinečnost posledního výrobku automobilky BMW: „X5 představuje zcela novou, samostatnou koncepci vozidla. Označujeme jej jako SAV – Sports Activity Vehicle – obratný, silný vůz pro aktivní lidi toužící po nových zážitcích na čtyřech kolech, ideální pro sportovní činnost, volný čas a pohodlné cestování, přitom ale dokonale využitelný v každodenním provozu.“


Praktické detaily, jako například horizontálně rozdělené zadní dveře a volitelná výsuvná ložná plocha pro jednodušší nakládání, odrážejí systematický přístup, s jakým konstruktéři BMW tento koncept realizovali. Architekt Anton Knon od svého nového BMW tolik nežádá – X5 v sobě bez jakýchkoliv kompromisů dokázal skloubit výhody limuzíny s výhodami off-road modelů.

Thomas Hartmann
převzato z BMW magazínu 1/99

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu na výrobu vysokonapěťových baterií.

BMW zahajuje v Thajsku výstavbu závodu...

BMW položila v thajském Rayongu základní kámen k výstavbě výrobního závodu na produkci vlastních vysokonapěťových baterií 5. generace. BMW Group tak připravuje další továrnu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost od 2 milionů

Nové BMW M4 Coupé a Cabrio: Dokonalost...

Více výkonu, výraznější design, nové možnosti individualizace a digitální inovace. Divize BMW M představuje nové modely M4: Coupé i Cabrio s ještě intenzivnějšími geny ze světa...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW X5 Protection VR6

Nové BMW X5 Protection VR6

Nové provedení nejprodávanějšího pancéřovaného vozu světa s klasifikací VR6 přichází s přepracovaným designem a upraveným interiérem se špičkovými prvky digitalizace – přebírá...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA pro 250 vyvolených

BMW ALPINA B5 GT: Nejvýkonnější ALPINA...

Už více než 50 let se značka ALPINA věnuje vývoji a výrobě výjimečných automobilů pro znalce a nadšence. Pro ně letos nabízí jednu lahůdku. Model B5 GT coby vrcholné provedení BMW řady 5...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové BMW 5 bude prvním vozem schváleným pro autonomní jízdu do rychlosti 130 km/h v Německu

Nové BMW 5 bude prvním vozem...

BMW Group je první automobilkou v Německu, která může nabídnout systém pro částečně automatizovanou jízdu rychlostí až 130 km/h. Spolkový dopravní úřad Kraftfahrtbundesamt (KBA) udělil...