V letošním roce si sportovní veřejnost připomíná čtyřicet let od chvíle, kdy Philip Toll Hill (narozen 20.4.1927) získal na voze Ferrari 156 Dino titul mistra světa. Jeho kariéra začala před více než půl stoletím při závodech sportovních automobilů v Kalifornii. V roce 1949 zavítal poprvé do Evropy, respektive do Anglie, odkud si do své vlasti dovezl Jaguara XK 120. Po vylodění v New Yorku s ním absolvoval takřka pět tisíc kilometrů dlouhou jízdu napříč Amerikou.
Začátkem 50. let se začal se soukromým Ferrari v závodech sportovních vozů, přičemž největší rozruch vzbudil v roce 1954 druhým místem v náročném závodě Carrera Panamericana. To upoutalo samotného Enza Ferrariho, který se začal o Hilla živě zajímat a pro Le Mans v příštím roce mu nabídl tovární automobil. Rychle se zařadil mezi nejlepší jezdce, a tak ani nepřekvapí, že v roce 1956 vyhrál Velkou cenu Švédska vypsanou na 1000 km. A to byl jen začátek. Kariéru ve sportovních vozech zakončil v roce 1958, kdy vyhrál tři závody včetně 24 hodin Le Mans.
Srdce Phila Hilla však tlouklo pro formuli 1, o níž však Enzo Ferrari nechtěl ani slyšet. Proto si opatřil značně ojetý monopost Maserati 250 F a s ním dojel sedmý ve Velké ceně Remeše (1958). Teprve potom „commendatore“ změnil názor a na dva závody mu zapůjčil tovární stroj. Hill se odvděčil třetím místem na Monze, kde v roce 1960 také vyhrál svoji Velkou cenu. S Ferrari Dino 246 byl zároveň prvním, kdo zajel jedno kolo průměrem přes 200 km/h.
O rok později už bojoval o světový titul, tentokrát s Ferrari Dino 156. Po vítězství v Itálii a Belgii získal jako první Američan titul mistra světa F1. Ovšem v následujícím roce bylo všechno jinak, proti monopostům BMW, Lotus a Cooper už neměl šanci a tak po sporech s vedoucím závodního oddělení koncem roku Hill po sedmi letech opustil italskou stáj. Ve Formuli 1 se však v dalších letech už výrazně neprosadil a proto se v letech 1964 a 1965 vrátil raději do prostředí sportovních vozů, v němž startoval mj. s vozy Cobra, Aston Martin a Ford GT 40. Právě s Fordem dokázal na Severní smyčce Nürburgringu zajet čas pod devět minut. Poslední dvě velká vítězství získal za volantem vozu Chaparral v týmu Jima Halla.
Phil Hill má na svém kontě 13 zlatých věnců z mistrovství světa, třikrát vyhrál v Le Mans a Sebringu, dvakrát v závodě 1000 km Nürburgringu a jednou v Buenos Aires. Ve formuli 1 absolvoval 48 závodů, ve třech zvítězil, čtyřikrát byl druhý a sedmkrát třetí. Dnes se věnuje restaurování historických automobilů, s nimiž si také čas od času ještě i zazávodí.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií