Která firma bude nejúspěšnější při vývoji automobilu s nejnižší spotřebou? Takové je motto vývojových středisek předních světových automobilek posledních několika let. V roce 1997 ohlásil Ferdinand Piëch, nejvyšší představitel VW, že VW vyvine vůz se spotřebou 3 litrů, které se nejpozději v roce 1999 začne sériově vyrábět. Už tehdy ho nikdo nebral příliš vážně – to nikdy nedokáže, a kdyby snad ano, potom určitě ne v tak krátkém čase, domnívali se kritici. Dnes je „třílitrové“ Lupo realitou a dokonce se malý turbodiesel prodává mnohem lépe, než si ve Wolfsburgu mysleli. Teď „udeřil“ F. Piëch podruhé. Chce „jednolitrové“ auto postavit a ještě jej předvést za svého funkčního období. Dva roky má na to, aby neskončil jako Baron Prášil a podruhé vyvrátil všechny kritické připomínky.
O vozidle se spotřebou jednoho litru mají ve Wolfsburgu už delší dobu konkrétní představy. Jak dokládají první obrázky, studie se opticky blíží spíše kabinovému skútru Messerschmitt, s nímž v 50. letech přišel letecký konstruktér Fritz Fend. Tento muž také v minulém roce zkonstruoval vozítko „F 2000“, které mělo rovněž nabídnout spotřebu pod 3 litry a letos se mělo dokonce začít prodávat. Koncem roku však bohužel Fritz Fend ve věku 80 let zemřel. Vůz postavený v tradici Messerschmittu měl spotřebu kolem 2 litrů benzínu na 100 km a v aerodynamickém tunelu mu byla naměřena hodnota odporu vzduchu cw = 0,11. To je zhruba třetina hodnoty, které dosahují běžné automobily.
Extrémně lehká stavba studie VW, která váží necelých 500 kg, má cw = 0,1. Oba cestující z úsporných důvodů sedí rovněž za sebou. Tyto údaje zní velice důvěryhodně, ale jak může mít VW spotřebu ještě o litr menší? Možným vysvětlením je motor. F 2000 poháněl konvenční zážehový motor, zatímco VW jde zcela jinou cestou, když zadní kola má pohánět úsporný tříválcový turbodiesel.
Oba modely se liší také svým tvarem. F 2000 připomíná tryskové letadlo, VW je víc zaoblený a svými blatníky připomíná New Beetle. Karosérie úsporného vozu musí být nejen lehká, ale i velmi aerodynamická. Čím je lehčí a proudnicová, tím vzniká menší odpor vzduchu a snižuje se spotřeba. Tím se vysvětluje, proč je VW pro dva a proč sedí za sebou. Otázkou je, zda takový automobil pojede opravdu za jeden litr paliva. Pokud ano, potom však není vyloučeno, že by se náklady na jeho výrobu mohly vyšplhat na 80 tisíc marek. A to už je opravdu hodně. Za dvoumístné auto je zákazník ochoten zaplatit maximálně 20 tisíc marek. A tak se nechme překvapit, zda se „litrový“ VW stane skutečností anebo nás F. Piëch překvapí něčím ještě do třetice.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií