Hned od Nového roku si musíme dát velký pozor na některé novinky, které nás na silnicích čekají. Jednou z nejzávažnějších je přednost chodců na přechodech, ovšem nikoliv absolutní, jak je někdy nesprávně presentováno. Mělo by jít o vzájemnou ohleduplnost, a tak jak ze strany řidičů, tak i chodců. Řidič je povinen umožnit chodci použít přechodu, pokud na něj už vstoupil, případně chce přejít. Ovšem chodec je povinen přecházet pouze na přechodu, pokud je ve vzdálenosti zhruba 50 metrů. A ani na něm nesmí vstoupit do vozovky těsně před přijíždějícím vozidlem. Ještě jednou proto apelujme na vzájemnou toleranci.
Stejně jako tomu už je v některých ostatních zemích, nesmí řidič při jízdě držet telefon. Pokud chce telefonovat, potom musí mít vozidlo vybavené sadou hands-free.
Během zimního času a za snížené viditelnosti musí řidiči všech motorových vozidel rozsvítit obrysová světla a potkávací světla. Motocyklisté musí svítit celoročně. Nechte si proto raději seřídit světla, abyste jejich nesprávným seřízením neoslňovali ostatní.
Konečně i u nás začíná platit pravidlo tzv. „zipu“ o pravidelném střídání vozidel v případě, že se dva a více pruhů sbíhá do jednoho. Zároveň je už také legalizováno používání varovných světel v případě nečekaného nebezpečí. Na dálnici nyní nesmí vozidla s konstrukční rychlostí pod 80 km/h a vozidla jedoucí po kruhovém objezdu mají přednost.
Policista může vyžadovat pouze řidičský průkaz, doklad o pojištění a doklady od vozu. U dopravní nehody se škodou do 20 tisíc Kč a pokud nedojde ke zranění, případně škodě na majetku třetí osoby, nemusí být přítomen policista. Účastníci se však musí dohodnout na vině a navzájem si vyměnit osobní údaje. Pokud však jeden účastník bude trvat na vyšetření nehody policií, potom musí všichni ostatní setrvat na místě.
Nakonec jsme si nechali používání dětských sedaček a zádržných systémů, kde je situace dost nejasná. Děti do 12 let a pokud jsou menší než 150 cm musí používat zádržného systému, pokud jsou vozy vybaveny bezpečnostním pásem. Nově lze převážet dítě v sedačce i na místě spolujezdce, pokud je vyřazen z činnosti airbag. Jenže se už nemluví o tom v jaké sedačce. V zahraničí totiž platí, že airbag musí být odpojen tehdy, pokud dítě převážíme hlavou proti směru jízdy v tzv. kolébce. V ostatních případech není nutno airbagy odpojovat, pouze sedadlo by mělo být posunuto co nejvíc dozadu. Problém je také v tom, že poslanci požadují, aby se tato povinnost vztahovala pouze na dálnice a silnice pro motorová vozidla. Takže tady zatím není jasné, jak vše dopadne. Bez ohledu na výsledek, by však řidiči měli převážet děti vždy (!) v homologovaných dětských zádržných systémech a nestarat se o to, jak poslanci celou záležitost vyřeší. Za zranění dítěte či v nejhorších případech jeho smrti vám nic nedají.