Kdo to zavinil? (II)

Včera jsme si připomněli pionýrské doby automobilismu, dnes se podívejme , jak vypadala situace na přelomu století.

Paradoxem je, že zpočátku neměl Daimler v úmyslu stavět automobily, ale od začátku preferoval zdroj pohonu, který lze využít jak na zemi, tak ve vzduchu, na vodě i na kolejích. Maybach však svého přítele přesvědčil o nutnosti souběžného vývoje motoru s celkovou koncepcí automobilu. Výsledkem byl Daimler-Phoenix s motorem vpředu (1897), později přestavěný v závodní speciál. Ještě před důchodem stačil Maybach postavit několik strojů včetně slavného Simplexu, který se stal konstrukčním vzorem moderního automobilu. Od svých předchůdců se lišil především nízko položeným těžištěm, delším rozvorem a tlakovým mazáním obsluhovaným z  místa řidiče. Zároveň šlo o první Daimler nesoucí jméno Mercedes, a to po dvanáctileté dceři Emila Jelinka, rakouského obchodního zástupce firmy Daimler.


U Daimlera převažoval vždy spíš podnikatelský duch, a proto se staral víc o obchodní zájmy, naproti tomu Maybach se věnoval výhradně konstrukčním úkolům.


Daimler s Maybachem se nikdy osobně nesetkali s Karl Benzem, ač to z Cannstattu (dnes část Stuttgartu) do Mannheimu nebylo daleko. Pracovali nezávisle na sobě a jediné, co je spojovalo, byla společná myšlenka“ cesta k automobilu vede pouze přes kompaktní rychloběžný motor. Svými objevy se vlastně zasloužili o počátek motorismu. Z jejich nápadů vznikly stovky různých typů vozidel a ještě dnes platná koncepce automobilzu.


Kdo to zavinil? (II)

Karl Benz nejdříve v roce 1871 založil firmu na výrobu stavebního nářadí. Když se však dostal do potíží, tak obrátil pozornost k dvoudobým motorům. Po dvouletém vývoji se v prosinci 1879 rozběhl jeho první motor a o tři roky později založil „Benz Co“, vyrábějící stacionární spalovací motory podle dvoudobého principu, aby později přešel na čtyřdobé. Na jedné straně orientoval svůj zájem na výrobu malých motorů pro průmyslové účely a na druhé se věnoval vývoji poháněcího ústrojí pro mobilní silniční vozidla. Obchody šly dobře, výroba stoupala a tak mohl finančně zajištěný Benz připravovat vlastní vůz. Pro svůj vynález využil Ottova čtyřdobého agregátu, ale oproti Daimlerovi nestavěl pouze motor, ale hned kompletní tříkolové vozidlo, které si 29.ledna 1886 nechal patentovat a v červnu předvedl jako první automobil světa. Tříkolku poháněl nad zadní nápravou a za sedadlem řidiče uložený čtyřdobý vodou chlazený jednoválec (984 ccm, výkon 0,9 k) na ligroinový olej, dnešní benzol. Historici a odborníci se tak shodují, že na vzniku automobilu mají Benz i Daimler stejnou zásluhu. V roce 1893 předvedl Benz čtyřkolový vůz a ze samé radosti nad vydařeným dílem jej nazval Victoria. Zároveň se ukázal jako úspěšný podnikatel a v roce 1900 dal najevo, že „Benz Co“ je největším automobilovým výrobcem tehdejšího světa.

Těžká situace na trhu v polovině 20.let donutila v roce 1924 společnosti „Daimler Motoren GmbH“ a „Benz Co“, aby vytvořily společný podnik. Z této fúze vznikla v roce 1926 Daimler Benz AG. Od té doby nesou všechna její auta název Mercedes Benz a třícípou hvězdu ve znaku.




(Dokončení zítra)

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...