Paradoxem je, že zpočátku neměl Daimler v úmyslu stavět automobily, ale od začátku preferoval zdroj pohonu, který lze využít jak na zemi, tak ve vzduchu, na vodě i na kolejích. Maybach však svého přítele přesvědčil o nutnosti souběžného vývoje motoru s celkovou koncepcí automobilu. Výsledkem byl Daimler-Phoenix s motorem vpředu (1897), později přestavěný v závodní speciál. Ještě před důchodem stačil Maybach postavit několik strojů včetně slavného Simplexu, který se stal konstrukčním vzorem moderního automobilu. Od svých předchůdců se lišil především nízko položeným těžištěm, delším rozvorem a tlakovým mazáním obsluhovaným z místa řidiče. Zároveň šlo o první Daimler nesoucí jméno Mercedes, a to po dvanáctileté dceři Emila Jelinka, rakouského obchodního zástupce firmy Daimler.
U Daimlera převažoval vždy spíš podnikatelský duch, a proto se staral víc o obchodní zájmy, naproti tomu Maybach se věnoval výhradně konstrukčním úkolům.
Daimler s Maybachem se nikdy osobně nesetkali s Karl Benzem, ač to z Cannstattu (dnes část Stuttgartu) do Mannheimu nebylo daleko. Pracovali nezávisle na sobě a jediné, co je spojovalo, byla společná myšlenka“ cesta k automobilu vede pouze přes kompaktní rychloběžný motor. Svými objevy se vlastně zasloužili o počátek motorismu. Z jejich nápadů vznikly stovky různých typů vozidel a ještě dnes platná koncepce automobilzu.
Karl Benz nejdříve v roce 1871 založil firmu na výrobu stavebního nářadí. Když se však dostal do potíží, tak obrátil pozornost k dvoudobým motorům. Po dvouletém vývoji se v prosinci 1879 rozběhl jeho první motor a o tři roky později založil „Benz Co“, vyrábějící stacionární spalovací motory podle dvoudobého principu, aby později přešel na čtyřdobé. Na jedné straně orientoval svůj zájem na výrobu malých motorů pro průmyslové účely a na druhé se věnoval vývoji poháněcího ústrojí pro mobilní silniční vozidla. Obchody šly dobře, výroba stoupala a tak mohl finančně zajištěný Benz připravovat vlastní vůz. Pro svůj vynález využil Ottova čtyřdobého agregátu, ale oproti Daimlerovi nestavěl pouze motor, ale hned kompletní tříkolové vozidlo, které si 29.ledna 1886 nechal patentovat a v červnu předvedl jako první automobil světa. Tříkolku poháněl nad zadní nápravou a za sedadlem řidiče uložený čtyřdobý vodou chlazený jednoválec (984 ccm, výkon 0,9 k) na ligroinový olej, dnešní benzol. Historici a odborníci se tak shodují, že na vzniku automobilu mají Benz i Daimler stejnou zásluhu. V roce 1893 předvedl Benz čtyřkolový vůz a ze samé radosti nad vydařeným dílem jej nazval Victoria. Zároveň se ukázal jako úspěšný podnikatel a v roce 1900 dal najevo, že „Benz Co“ je největším automobilovým výrobcem tehdejšího světa.
Těžká situace na trhu v polovině 20.let donutila v roce 1924 společnosti „Daimler Motoren GmbH“ a „Benz Co“, aby vytvořily společný podnik. Z této fúze vznikla v roce 1926 Daimler Benz AG. Od té doby nesou všechna její auta název Mercedes Benz a třícípou hvězdu ve znaku.
(Dokončení zítra)