Motoristé i dopravci, využívající českou silniční a dálniční síť, jsou nyní zaskočeni téměř třetinovým zvýšením povinného ručení na příští rok, které pojišťovny odůvodňují prudkým nárůstem škod při nehodách. Málokdo si přitom bohužel uvědomuje, že na vyšších nákladech pojišťoven má svůj velký podíl i neutěšený stav silnic a dálnic, mnohde připomínajících už více tankodrom, než cestu.
Příčinou havarijního stavu více než poloviny komunikací je skrytý dluh státního rozpočtu, přesahující 350 miliard korun.To je suma, která podle expertů Světové banky měla být – a nebyla – investována do české silniční sítě. Pro příští rok přitom státní rozpočet nepočítá pro financování investic a oprav silnic ani s jedinou korunou. A v souvislosti s mimorozpočtovým Státním fondem dopravní infrastruktury se hovoří o částce pouze 17,3 miliardy korun pro rok 2001, tedy o téměř čtyři miliardy méně než v roce 2000, zatímco silničáři podle odborných odhadů potřebují ze státních zdrojů minimálně 28 miliard korun.
Méně peněz přinese další prudké zhoršení již nyní kritického stavu komunikací, což se promítne do vyšší nehodovosti a vyšších škod. Mimo jiné i pojišťovny tak budou v dalším roce opět dotlačeny k dalšímu zvýšení pojistného.
„Mezi oficiálními příčinami letošních dopravních nehod sice závada komunikace figuruje přímo jen necelým půlprocentem, ale špatný stav silnic se bezesporu velmi významně podepisuje také na nehodách, připisovaných řidičům – přitom například nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky je čtvrtou nejčastější příčinou nehod. A nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky dokonce figuruje v čele tabulky deseti nejtragičtějších příčin nehod motorových vozidel v roce 2000. Zlepšení technického stavu vozovek a dobudování základní komunikační sítě by – jak ukazují i zahraniční zkušenosti – rozhodně přispělo ke znatelnému snížení počtu nehod, respektive snížení hmotných škod,“ potvrzuje Martin Diviš z pojišťovny Kooperativa.