Příčinou vyššího pojistného je mimo jiné i kritický stav českých silnic a dálnic

Nedostatečné financování oprav a rozvoje komunikací bude také v příštích letech tlačit náklady motoristů rychle vzhůru

Motoristé i dopravci, využívající českou silniční a dálniční síť, jsou nyní zaskočeni téměř třetinovým zvýšením povinného ručení na příští rok, které pojišťovny odůvodňují prudkým nárůstem škod při nehodách. Málokdo si přitom bohužel uvědomuje, že na vyšších nákladech pojišťoven má svůj velký podíl i neutěšený stav silnic a dálnic, mnohde připomínajících už více tankodrom, než cestu.


Příčinou havarijního stavu více než poloviny komunikací je skrytý dluh státního rozpočtu, přesahující 350 miliard korun.To je suma, která podle expertů Světové banky měla být – a nebyla – investována do české silniční sítě. Pro příští rok přitom státní rozpočet nepočítá pro financování investic a oprav silnic ani s jedinou korunou. A v souvislosti s mimorozpočtovým Státním fondem dopravní infrastruktury se hovoří o částce pouze 17,3 miliardy korun pro rok 2001, tedy o téměř čtyři miliardy méně než v roce 2000, zatímco silničáři podle odborných odhadů potřebují ze státních zdrojů minimálně 28 miliard korun.


Méně peněz přinese další prudké zhoršení již nyní kritického stavu komunikací, což se promítne do vyšší nehodovosti a vyšších škod. Mimo jiné i pojišťovny tak budou v dalším roce opět dotlačeny k dalšímu zvýšení pojistného.


„Mezi oficiálními příčinami letošních dopravních nehod sice závada komunikace figuruje přímo jen necelým půlprocentem, ale špatný stav silnic se bezesporu velmi významně podepisuje také na nehodách, připisovaných řidičům – přitom například nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky je čtvrtou nejčastější příčinou nehod. A nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky dokonce figuruje v čele tabulky deseti nejtragičtějších příčin nehod motorových vozidel v roce 2000. Zlepšení technického stavu vozovek a dobudování základní komunikační sítě by – jak ukazují i zahraniční zkušenosti – rozhodně přispělo ke znatelnému snížení počtu nehod, respektive snížení hmotných škod,“ potvrzuje Martin Diviš z pojišťovny Kooperativa.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....