Pneumatikářský koncern Michelin se v příštím roce po šestnácti letech vrátí do formule jedna, když jeho partnery budou týmy BMW/Williams a Jaguar Racing. Ještě před zahájením ročníku 2003 se pneumatiky Michelin objeví i na monopostech Toyota a vážně se hovoří i o týmu Benetton-Renault.
„F1 udělala za posledních šestnáct let obrovský krok vpřed. Proto, i když jsme v minulosti dosáhli skvělých výsledků, nehovoříme o návratu ale o vstupu do F1,“ říká Edouard Michelin, šéf francouzského koncernu Michelin. Michelin si nenechává příliš nahlížet pod pokličku, některé informace však na veřejnost prosakují; o dalších lze spekulovat z informací Pierre Dupasquiera, šéfa sportovního oddělení Michelinu: „Tajemství jízdních vlastností pneumatik nespočívá pouze ve vlastnostech, jako jsou směs či struktura, ale hlavně v souladu mezi pneumatikou a autem celkově. Například aerodynamika je tak důležitá, že je nutné věnovat velkou pozornost změně průměru pneumatik na automobilu v pohybu“.
Odborníci Michelinu si vývoj pneumatik rozvrhli do deseti sekcí, testování začalo už v březnu a probíhalo na osmi okruzích (Ladoux, Miramas, Barcelona, Jerez, Monza, Silverstone, Estoril a Mugello). Zkušební jezdci Tom Kristensen a Jorg Müller najeli s monopostem Williams FW21B/BMW) a s Jaguarem přes 10 000 kilometrů, při nichž vyzkoušeli vlastnosti stovky různých druhů pneumatik. Zkušební tým spotřeboval celkem přes tři tisícovky prototypových plášťů!
Michelin se netají, že současné předpisy, nařizující aby i „suché“ pneumatiky měly podélné drážky, považuje za překonané. Před časem FIA k tomuto kroku přistoupila s cílem zvýšit bezpečnost jezdců (drážky zmenšují styčnou plochu pneumatiky s dráhou a nedovolují tedy tak rychlé průjezdy zatáčkami). Výrobci pneumatik pro F1 toto nařízení obcházejí tím, že jejich drážkované pneumatiky se rychle ojedou, drážky zmizí a monopost jede na „slickách“. „Pokud se má výkonnost monopostů omezovat pneumatikami, měly by být drážky dokonalejší, aby byla auta snáz ovladatelná. Možná k tomu dojde v roce 2002 nebo 2003,“ odhaduje další vývoj P. Dupasquier.
„Náš hlavní úkol se zdá jednoduchý. Musíme umět objektivně posoudit, zda s určitými pneumatikami jsem za srovnatelných podmínek rychlejší než s jinými,“ shrnuje svoji roli Tom Kristensen, který se netají tím, že by je i role zkušebního jezdce Michelinu mohla vynést do pozice pilota F1. „Konkurentů je mnoho, ale který z nich najezdil za jediný rok s monopostem přes šest tisíc kilometrů“, říká Tom Kristensen.
Značka Michelin není ve Formuli jedna žádným nováčkem. V roce 1977 způsobily radiální pneumatiky Michelin v F1 doslova revoluci a když v roce 1984 Michelin šampionát opouštěl, měl na svém kontě 59 vítězství, tři světové tituly v jezdcích a dva ve značkách.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií