Audi nejvýkonnější sériová limuzína vyjíždí

Na nedávném mezinárodním autosalonu v Paříži představila automobilka Audi nový model Audi A8 L 6.0 quattro poháněný šestilitrovým dvanáctiválcem – největším a nejvýkonnějším dvanáctiválcem, který se kdy objevil pod kapotou sériově vyráběné limuzíny.

Dvanáctiválec zdvihového objemu šest litrů má výkon 309 kW/420 k, jeho točivý moment dosahuje hodnoty 550 Nm! Luxusní limuzína nejvyšší třídy Audi A8 L 6.0 quattro poháněná tímto motorem potřebuje ke zrychlení z 0 na 100 km/h pouhých 5,8 s a její maximální rychlost je z bezpečnostních důvodů elektronicky omezená na 250 km/h (této rychlosti mimochodem vůz dosáhne už 38 sekund po rozjezdu).


Odborníci oceňují hladkost a bezprostřednost, s jakou se šestilitrový dvanáctiválec roztáčí z nejnižších otáček až ke hranici 6000 min-1. Také průběh točivého momentu je vynikající – přes 90 procent jeho nejvyšší hodnoty 550 Nm je k dispozici už při 2500 ot/min. Díky tomu dokáže mohutná limuzína Audi A8 L quattro obdivuhodným způsobem zrychlit například při předjíždění.


Přenos výkonu dvanáctiválcového motoru na všechna čtyři kola modelu Audi A8 L 6.0 quattro zajišťuje pětistupňová samočinná převodovka tiptronic, která dává řidiči možnost i manuálního řazení jednotlivých rychlostních stupňů. Řidič může řadit buď jednoduchým „ťukáním“ dopředu a dozadu do páky voliče nebo pouhým mačkáním tlačítek na kůží obšitém volantu.


Audi je v současné době jediným výrobcem automobilů, který ve své sériové produkci používá dvanáctiválcový motor koncepce dvojitého „V“, označované také jako „W-motor“. Tato koncepce má několik výhod, jednou z nejzásadnějších je, že celý agregát – bez ohledu na vyšší počet válců a větší zdvihový objem – je stejně kompaktní, jako konvenční vidlicový osmiválec V8. Šestilitrový W-motor v Audi A8 L quattro je překvapivě malý – jeho šířka činí pouze 690 mm a délka 513 mm. Jedině díky těmto skromným rozměrům bylo možné připravit vůz s pohonem všech kol – u konvenčně stavěných vidlicových dvanáctiválců by se komponenty systému pohonu všech kol pod kapotu vozu prostě už nevešly.


Kompaktní rozměry a hojné využití lehkého hliníku a magnézia v konstrukci dvanáctiválcového motoru se odrazily i v jeho nízké hmotnosti, Audi A8 L 6.0 quattro váží pouze 1980 kg – tedy mnohem méně, než u podobně stavěné konkurence. Výkonová hmotnost modelu Audi A8 L 6.0 quattro činí jen 6,4 kg/kW (4,7 kg/k), což je hodnota srovnatelná s kvalitními sportovními vozy.


Při stavbě dvanáctiválcového W-motoru pro Audi A8 L 6.0 quattro šli konstruktéři automobilky zajímavou cestou – na rozdíl od svých předchůdců nenavrhli koncepci se třemi řadami válců, ale propojili dva ultrakompaktní vidlicové šestiválce V6, jejichž řady válců svírají mimořádně ostrý úhel rozevření jenom 15 stupňů. Tyto dvě šestiválcové jednotky jsou propojeny v širokém úhlu 72 stupňů, díky čemuž je výška celého motoru nižší, než u předchozích W-dvanáctiválců. Srdcem celého motoru 6.0 W12 je 20,5 kg těžký klikový hřídel uložený v sedmi ložiscích.


Dalším charakteristickým znakem motoru Audi 6.0 W12 je suchá kliková skříň. Olej potřebný pro mazání motoru se přivádí čerpadlem z oddělené olejové nádrže. Ta je uložena za pravým předním světlometem a s motorem je propojena dvojicí hadic. Olejové čerpadlo je poháněné řetězem přímo od klikového hřídele, vodní chladič, namontovaný na levé straně motoru, se stará o účinné chlazení motorového oleje. Také tímto řešením se Audi A8 L 6.0 quattro podobá výkonným sportovním vozům – motor s tzv. suchou olejovou skříní je totiž optimálně mazaný i při velkých příčných zrychleních, což je u sportovních vozů běžný stav.


Dva sací a dva výfukové ventily každého válce motoru Audi 6.0 W12 jsou řízené dvojicí vačkových hřídelů. Systém proměnného časování sacích i výfukových ventilů (vačkové hřídele sacích ventilů se mohou natáčet v rozmezí 52 stupňů, hřídele ovládající výfukové ventily pak v rozmezí 22 stupňů) zaručuje optimální plnění i vyprazdňování spalovacích prostorů v celém širokém spektru otáček motoru. Také díky tomu jsou dynamické parametry dvanáctiválcového motoru skutečně špičkové.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....