Autobusy Scania na etanol

Mezinárodní konference ekologické městské dopravy spojené s výstavou ekologických vozidel využila Scania Czech Republic k představení nového typu městského autobusu s alternativním pohonem na etanol.

Švédsko představuje jakýsi vzor pro přizpůsobování technologií ekologickým požadavkům. Systém městské dopravy ve Stockholmu využívá mj. autobusů Scania Blue Line s alternativním pohonem na etanol již několik let. Kloubové autobusy s kapacitou 120 cestujících jsou vybaveny klimatizací a jednou ze zajímavostí je jejich napojení na satelit, který zaručuje neustálý přehled o pohybu autobusů ve městě a podává cestujícím na zastávkách nepřetržitě přesné informace, jak dlouho budou ještě čekat. Modré ekologické autobusy mají ve městě vždy zelenou, protože kdykoliv se ke křižovatce blíží, tak se díky senzorům světelná signalizace přepne na zelenou.


Autobusy Scania na etanol

Městský nízkopodlažní autobus Scania Omni Link s pohonem na etanol pohání devítilitrový šestiválec s dvouventilovou technikou a mechanickým vstřikováním paliva. Dosahuje výkonu 169 kW (230 k) při 1800 až 2000 otáčkách za minutu a točivého momentu 1035 Nm při 1000 – 2000 otáčkách.

Motory na alternativní pohon využívají jedno ze tří paliv – etanol, propan nebo vodíkové palivové články. Etanol vyrobený z biomasy představuje palivo, které produkuje méně oxidů dusíku a emisí než diesel a nevytváří nadměrnou koncentraci oxidu uhličitého v ovzduší. Přitom efektivnost etanolových a vznětových motorů je téměř stejná, ovšem nižší energetický obsah etanolu znamená vyšší spotřebu. Motory s pohonem na propan mají asi o 25 procent nižší efektivnost než vznětové a vyžadují vyšší množství paliva. Posledním typem alternativních paliv jsou vodíkové články. Scania dokončuje vývoj takového autobusu, který ještě do konce roku podrobí zkušebním jízdám.


Autobusy Scania na etanol

Použití etanolu nevyžaduje žádných rozsáhlejších úprav motoru, také při opravách, údržbě a plnění nádrže se s etanolem pracuje stejně jako s naftou. Podstatný rozdíl mezi etanolovým a klasickým vznětovým motorem je výrazně nižší hodnota emisí. Po technické stránce je odlišné pouze nastavení motoru, válců a vstřikovacího čerpadla.

Scania má s vývojem autobusů na alternativní pohon dlouholeté zkušenosti a dnes je největším světovým výrobcem autobusů na tento pohon.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Předprodej hybridní Toyoty Aygo X začíná. Jaké jsou české ceny?

Předprodej hybridní Toyoty Aygo X...

Toyota Aygo X prošla proměnou, dostala modernější tvář, ale také pohon – poprvé je k dostání jako hybrid. A právě teď startuje dlouho očekávaná možnost zarezervovat si svůj nový vůz...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...