V Evropě je ročně ukradeno asi 2 miliony automobilů, z nichž téměř polovina není již nikdy nalezena. Ani Česká republika není v tomto směru výjimkou – nejčastěji jsou okrádání majitelé automobilů domácí značky Škoda, dalšími velmi frekventovanými značkami v zájmu zlodějů jsou Volkswagen, AUDI, BMW, Mercedes, Renault, Ford a Fiat.
Firma Maria Vet ve spolupráci s firmou Tauris přinesla nový způsob značení vozidel. Jedná se o umístění 2 kusů mikročipů na přední palubní desku automobilu, těsně pod čelní sklo, vždy v pravém a levém rohu. Další mikročipy si může majitel vozu instalovat na libovolném místě uvnitř interiéru, čímž se zvyšuje možnost a spolehlivost identifikace v případě odcizení vozidla.
Používají se mikročipy TROVAN ID 200 o průměru 26,0 mm a ID 100 o průměru 2,1 mm a délce 11 mm, které byly vyvinuty původně pro jednoznačnou identifikaci zvířat. Kódy těchto čipů jsou spolu s údaji o majiteli a vozidle uloženy v centrální databance.
Systém TROVAN se tedy skládá z těchto základních částí : mikročipu, čtecího zařízení a antény.
Mikročip (transpordér) obsahuje desetimístný alfanumerický kód nainstalovaný laserem, pracuje v nízkofrekvenčním spektru, je pasivní, nevyžaduje baterie a jeho životnost je prakticky neomezená.
Čtecí zařízení s anténou vyšle při požadavku na čtení mikročipu silový impuls, kterým se mikročip nabije a následně vyšle signál obsahující potřebné údaje zpět ke čtecímu zařízení. Toto je možno připojit přímo k počítači nebo k programovatelnému ovládacímu zařízení prostřednictvím standardních rozhraní. Soubor výrobků nabízí volbu mezi pevnými a přenosnými čtecími zařízeními spolu s řadou standardizovaných antén.
Při ztrátě vozidla nahlásí majitel centrální databance jeho odcizení. Tento údaj se pak objevuje při každém dotazu na identifikaci daného vozidla. Policista nebo celník tak při běžné kontrole může okamžitě přečíst kódy pomocí čtecího zařízení. Reader 500P nebo Reader 500 a dotazem v databance zjistit, že se jedná o odcizené vozidlo. Výhodou systému je to, že kontrolující orgán může identitu vozu zajistit i bez přítomnosti řidiče ve vozidle.
Např. i kupující ojetého vozu si může nechat prověřit požadavkem na dotaz do centrální databanky, zda-li vozidlo není registrováno jako odcizené.
Zloděj registraci vozidla pozná podle výstražných nálepek umístěných na oknech a na dvou mikročipech umístěných pod sklem na palubní desce. Může sice instalované čipy z palubní desky odstranit, musí však počítat z demontáží čelního skla a ze zjevným poškozením povrchu palubní desky v místě instalovaných mikročipů, které lze dodatečně jen velmi těžko dokonale opravit. Přitom si hlavně není jist, zda-li uvnitř vozidla nejsou umístěny další mikročipy, které si instaloval majitel na skrytých místech. Tím se stává kradené vozidlo pro zloděje výrazně méně zajímavé než stejné vozidlo bez tohoto zabezpečení.
Systém TROVAN tak splňuje požadavky kladené na automatickou identifikaci v celé řadě aplikačních oblastí a v mnoha prostředcích. Na rozdíl od magnetických metod či způsobů využívajících čárového kódu systém TROVAN nevyžaduje přímou viditelnost mezi mikročipem a čtecím zařízením. Mikročip je tedy funkční a je možno jej přečíst, ať je viditelný nebo ukrytý, bez ohledu na prach, nečistotu, sníh nebo atmosférickou vlhkost. Lze jej přečíst i přes vrstvu kapaliny, nekovové materiály a většinu kovů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií