Automobily na elektrický pohon dráždí konstruktéry a vynálezce už od doby, kdy Karl Benz a Gottlieb Daimler předvedli svá první motorová vozidla. Mezi první světové konstruktéry elektromobilů se řadí také ing. Dr. František Křižík, narozený v roce 1847 v Plánici u Klatov. Neproslavil se však jen elektromobily, ale nechal si patentovat také samočinný regulátor elektrické obloukovky, postavil první elektrickou centrálu v Čechách, zařídil první veřejné osvětlení, v roce 1891 předvedl na Letné první elektrickou dráhu a o pět let později otevřel první veřejnou elektrickou dráhu v Karlíně.
Letos si připomínáme hned dvě jeho výročí. V roce 1900 elektrifikoval železniční trať z Tábora do Bechyně a v roce 1895 dokončil stavbu prvního elektromobilu jehož zadní nápravu poháněl planetovým soukolím pětikoňový elektromotor. Olověný akumulátor s 42 články byl uložen v zadní části vozu. Po jeho ověření v pražských ulicích postavil ing. Křižík další model, řízený volantem a s řetězovým pohonem zadních kol.
Za nejdokonalejší můžeme označit třetí vůz, elegantní čtyřmístný Landaulet se dvěma elektromotory pohánějícími každý jedno zadní kolo. Problémem všech elektromobilů byl však krátký akční rádius a proto Křižík obrátil pozornost k hybridním vozům. Původně chtěl postavit vlastní vozík, jak dokládají výkresy dvouválcového spalovacího motoru pohánějícího generátory elektrického proudu. Nakonec dal přednost vozu Laurin & Klement jehož 4,5litrový čtyřválec pohánělo dynamo, které napájelo dva stejnosměrné elektromotory zadních kol. Poslední vůz, kterým vývoj elektromotorů ing. František Křižík ukončil, předvedl v roce 1908 na Jubilejní výstavě v Praze.