Vůz ŠkodaOctavia Combi 4×4 představuje ve své kategorii ojedinělou a zákaznicky velmi atraktivní nabídku. Vůz ŠkodaOctavia Combi 4×4 se po technické stránce liší od „normální” verze tím, že má pohon i na zadní kola, který se v případě potřeby automaticky aktivuje. Za tím účelem je vybaven takzvanou mezinápravovou spojkou Haldex. Ta se skládá z elektronicky řízené lamelové spojky, která rozděluje hnací moment v závislosti na přilnavosti kol na přední a zadní nápravu. Verzi s pohonem všech kol lze zvenčí rozeznat podle nápisu na zadní části vozu. Dodatečný pohon zadní nápravy se speciálním víceprvkovým zavěšením a kotoučovými brzdami vyžaduje poněkud zvýšené dno zavazadlového prostoru. Při používání vozů ŠkodaOctavia Combi 4×4 na cestách s nezpevněným povrchem je k dispozici z nabídky výbav na přání pevný ochranný kryt motoru.
ŠkodaOctavia Combi 4×4 je nyní k dispozici ve třech stupních výbav a se čtyřmi motory. Novinkou je verze s naftovým motorem 1,9 TDI o výkonu 74 kW (101 k), který se vyznačuje nejmodernějším způsobem vysokotlakého vstřikování systém čerpadlo – tryska (tzv. „Pumpe-Düse-System”) a šestistupňovou ručně řazenou převodovkou. Nabízí velmi příznivé hodnoty výkonu i točivého momentu 240 Nm, které dosahuje již od 1800 ot/min při nízké kombinované spotřebě – 6,2 l na 100 km. Druhou novinkou v nabídce motorů pro Combi 4×4 je přeplňovaný 20ti ventilový benzinový čtyřválec o objemu 1,8 l a výkonu 110 kW/150 k, poskytující tomuto vozu mimořádné dynamické vlastnosti. ŠkodaOctavia Combi 4×4 se i nadále dodává s osvědčeným motorem 1.9 TDI o výkonu 66 kW (90 k) a s dvoulitrovým benzinovým motorem (85 kW/ 115 k).
Na šestikilometrovém okruhu jsem se přesvědčil o nesporných výhodách náhonu 4×4, který zabezpečuje velmi dobré vedení vozu na nezpevněném i na kluzkém terénu – mezinápravová spojka bez prodlevu reaguje a v potřebné okamžité hodnotě zvyšuje nebo snižuje hnací moment zadních kol.
Významnou a účelnou novinkou je šestistupňová mechanická převodovka, která umožňuje zařazení odpovídajícího rychlostního stupně vzhledem ke sklonu silnice, zatížení vozu a provozní situace. Je samozřejmé, že snižuje i spotřebu. Po testování na 60ti kilometrovém okruhu okolo Budapešti mohu potvrdit, že jednotlivé stupně šestistupňové převodovky jsou vhodně odstupňované a umožňují nejen jízdu dynamičtější, jistější a bezpečnější předjíždění, ale i snížení spotřeby v porovnání s dosavadní pětistupňovou převodovkou.
V zítřejším již pátém pokračování o designu, o novém interiéru a výbavách Škoda Octavia a Škoda Octavia Combi modelů roku 2 001 a významné novince – podstatném prodloužení servisních intervalů a dalších výhodách pro zákazníky.