Dvoudenní prezentace Škody Octavia, které jsem se zúčastnil, proběhla pro české, slovenské, maďarské a chorvatské novináře 27. a 28. srpna. Program prezentace byl dokonale připraven a byl tak obsáhlý, že o získaných poznatcích vás budu informovat v článcích, které budeme uvádět postupně v příštích několika dnech. Pokud budete po jejich přečtení požadovat další podrobnosti nebo informace, zašlete nám, prosím do redakce e-mailem vaše připomínky a dotazy. Zodpovíme je pak souhrnně 18. září 2000.
Dovolte, abych se v prvním článku zmínil nejen o historii modelu Škoda Octavia, ale i o úspěších a výhledu ŠkodaAuto – podniku, který má nejen vynikající hospodářské výsledky, ale i důstojně reprezentuje značku Škoda v evropských i ostatních zemích světa. O tom nás informoval v úvodním vystoupení na tiskové konferenci předseda představenstva a generální ředitel ŠkodaAuto ing. Vratislav Kulhánek.
Nejdříve tedy k modelu Škoda Octavia: počet prodaných vozů se zvýšil celosvětově ze 48 000 kusů v roce 1997 na téměř 147 000 kusů v roce 1999. Při čemž významně stoupl export Škoda Octavií z téměř 28 000 vozů v roce 1997 na téměř 127 000 vozů v roce 1999 – to znamená nárůst až neuvěřitelných 446 %. A je nutné, abych připomenul, že rozhodující počet Octavií – 97 300 – byl v roce 1999 prodán v západní Evropě, kde konkurence na trhu je velmi vysoká. Vysoký export počtu Felicií, Fabií i Octavií dokazuje, že modely Škody se staly synonymem spolehlivých a bezpečných vozů, synonymem moderní techniky, přítažlivého designu a maximální kvality.
I na našem českém trhu dociluje Škoda Octavia spolu se Škodou Octavia Combi vysoké roční prodeje. V minulém roce 1999 se prodalo na českém trhu 15 300 modelu Škoda Octavia a 5 095 vozů Škoda Octavia Combi, to znamená 41 % podílu na trhu v nižší střední třídě, v které bylo v roce 1999 v ČR prodáno celkem 49 665 vozů 36 značek.
I celkové úspěchy firmy ŠkodaAuto jsou pro celé naše národní hospodářství významné: vždyť počet prodaných vozů v roce 1995 – 225 tisíc se zvýšil v roce 1999 na více než 400 tisíc což představuje zvýšení téměř o 80 %. Podle střednědobého plánu se počítá s prodejem přes 500 tisíc vozů. ŠkodaAuto je nesporně klíčovým podnikem v regionu východní Evropy. V brzké době se připojí k jejím montážním závodům v polské Poznani a bosenském Sarajevu další výrobní závod v Indii.
Souběžně s rostoucím prodejem vozů se zlepšuje i finanční situace společnosti ŠkodaAuto: s tržbami 110,5 Kč miliardy je největším průmyslovým podnikem v naší republice. V minulém roce byl hospodářský výsledek ve výši 2,6 miliardy Kč vůbec nejlepším v historii firmy. Finanční situace firmy jí umožňuje věnovat vysoké podíly na investice: za 10 let bylo proinvestováno 80 miliard Kč a s dalšími 60 miliardami se počítá do budoucích let. Mimo investice umožňuje dobrá finanční situace firmě věnovat poměrně velké finanční prostředky i do oblasti vztahu k lidem a životnímu prostředí, jak vás průběžně v našem magazínu informujeme. Taktéž vysoké finanční částky věnuje firma na zabezpečení růstu kvalifikace svých zaměstnanců. V souvislosti s nadcházejícím školním rokem vám přineseme v září o tom vyčerpávající a jistě i pro vás zajímavou informaci.
Zítřejší 2.pokračování bude zaměřeno na motory, zejména nové pro Octavii a Octavii Combi.