Škoda Fabia může dnes zákazníkům nabídnout velice široké spektrum pohonných jednotek od výkonu 44 kW až do 74 kW, přičemž připraven je ještě dvoulitr 88 kW. Vedle stávajících dvou zážehových čtyřválců 1.4 a vznětového SDi rozšířil nedávno mladoboleslavský výrobce paletu ještě o další dva „benzíny“ a jeden turbodiesel. Takže k dispozici jsou čtyři zážehové a dva vznětové agregáty. Takový výběr uspokojí jak méně náročné řidiče, tak „sportovně“ založené či „šetřílky“ preferující nízkou spotřebu.
Motor | Výkon | Točivý moment (N.m/ot./min) |
1.4 | 44 kW (60 k) | 120/2500 |
1.4 | 50 kW (68 k) | 120/2500 |
1.4 16V | 55 kW (75 k) | 126/3800 |
1.4 16V | 74 kW (101 k) | 126/4400 |
1.9 SDi | 47 kW (64 k) | 125/1600 – 2800 |
1.9 TDi | 74 kW (101 k) | 240/1800 – 2400 |
Původně zamýšlené varianty 1.0 (37 kW) se zatím z výrobního programu „vytratily“, naopak se objeví dvoulitr o výkonu 88 kW (120 k), který s moderní konstrukcí ventilového rozvodu s tzv. letmým vačkovým hřídelem „Flino“ vyvine rychlost až 195 km/h.
Pro náš test jsme si tentokrát zvolili nejvýkonnější zážehový čtyřválec 1.4, na jehož zvýšeném výkonu 74 kW (101 k) má zásluhu především čtyřventilová technika, ale také rozvod 2x OHC, vačkový hřídel poháněný ozubeným řemenem či vícebodové vstřikování paliva. Na druhou stranu, vzhledem k nízkému objemu nelze od něj očekávat žádný převratný točivý moment. Nejvyšší hodnota 126 N.m je k dispozici až ve 4000 otáčkách za minutu.
Právě malý objem motoru má na svědomí menší pružnost a kdo chce jezdit hodně svižně, ten musí přeci jen víc řadit a vytáčet motor zhruba od 3500 otáček výše. Při sportovní jízdě, který si vyžádá v průměru 8 litrů na sto kilometrů, může řidiče překvapit prodleva elektronického pedálu plynu zamezující citlivé dávkování plynu. Ovšem při běžné jízdě se tento „neduh“ nikterak výrazně neprojeví. Naopak se vám motor odvděčí nízkou hlučností, a to i když pojedete „na pětku“ po dálnici vyšší rychlostí. Příjemně překvapí i nízká spotřeba, která se nám při hospodárnější jízdě pohybovala kolem 6,5 litru benzínu.
K bezpečné jízdě přispívají jak kotoučové brzdy, které jsou u šestnáctiventilové verze i na zadní nápravě, tak standardně montovaný systém ABS. Jen pro zajímavost, na zastavení ze stokilometrové rychlosti potřebuje 40,5 m, což lze považovat za velice dobrou hodnotu. Dobře nastavený podvozek (vychází z platformy příštího VW Polo) s tvrdší charakteristikou propůjčuje vozu výborné jízdní vlastnosti s neutrálním chováním v zatáčkách. A tak se ani při ostřejších průjezdech vůz nenaklání, což může některé méně zkušené řidiče „ukolébat“ představou, že si mohou dovolit jet ještě rychleji, bohužel pak nad hranicí svých možností.
Škoda Fabia 1.4 16V v provedení Comfort v základní ceně 379 900,- Kč (zahrnuje mj. užitečný palubní počítač a výškově i podélně stavitelný volant) sprintuje z klidu na „stovku“ za 11,5 s, na zrychlení ze 60 na 100 km/h „na čtyřku“ potřebuje 12,8 s a ručička rychloměru se zastaví na 185 km/h.