Upravený dvoupalivový dvanáctiválcový motor o zdvihovém objemu 5,4 l v prodlouženém sedanu BMW 750iL dosahuje shodného výkonu asi 150 kW (204 k) při provozu jak na vodík, tak na běžný benzin. U BMW totiž pracují v rámci programu Clean Energy (čistá energie) na tom, aby vodíková pohonná jednotka dosáhla stejného stupně využitelnosti jako klasický spalovací motor na benzin nebo naftu. Prototyp BMW 750hL ujede až čtyři stovky kilometrů na jednu nádrž vodíku, superpodchlazeného na teplotu -253oC. Pokud se vodíková nádrž vyprázdní, řidič jednoduše přepne na benzinovou a pokračuje dál v jízdě.
BMW 750hL vyhovuje všem bezpečnostním požadavkům a mezinárodním předpisům. Vodíková nádrž prošla veškerými druhy nárazových testů ve vozidle a prokázala přinejmenším stejnou bezpečnost jako palivová nádrž na benzin. Řada bezpečnostních systémů zaručuje, že tlak v nádrži nikdy nepřevýší hodnotu 4 barů. I při těžké havárii je jakékoli nebezpečí vyvolané vodíkovou nádrží vyloučeno.
Vodíkový dvanáctiválec BMW 750hL je už pátou generací vodíkového pohonu, v němž se vodík spalováním mění na vodní páru. Zkapalněný vodík se v programu Powered by BMW with Sun and Water (pohon BMW ve spolupráci se sluncem a vodou) vyrábí elektrolýzou z vody. Samozřejmě za přispění sluneční energie nebo hydroenergie, čímž vzniká ekologicky nezávadný vratný cyklus, kdy se voda převádí z páry znovu na vodu. Přírodní zásoby se tím nezmenšují a kvalita životního prostředí se nemění. Další ukázkou možností moderních technologií je absence akumulátorové baterie. Ve voze ji nahrazuje sada vodíkových palivových článků, které zásobují elektrický systém, aniž by běžel motor. Tato výhoda se využije zejména v horkých klimatických podmínkách, kdy při zastavení vozu pracuje klimatizace právě jen na energii z palivových článků a nevznikají žádné výfukové emise.
Automobilka BMW na jaře vyrobila pro ověření tohoto projektu omezenou sérii automobilů BMW řady 7 na vodíkový pohon, aby prokázala, že je připravena na jejich sériovou výrobu. Flotila BMW 750hL bude sloužit mezi Mnichovem a Hannoverem po dobu světové výstavy EXPO 2000. V Hannoveru na letišti v Mnichově byla postavena první veřejná automatizovaná plnicí stanice. Pokud politici a petrolejářské koncerny tento ekologický program podpoří výstavbou čerpacích stanic, pak už nebudou vodíková vozidla vizí budoucnosti, ale stanou se realitou všedního dne.
převzato z BMW Modrobílá revue – léto 2000
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií