Veliká popularita a vyzrálá, zdařilá konstrukce způsobily, že výrobce mohl ponechat i model 2000 bez inovačních změn. Koncepčně navazuje na nesmírně úspěšný R 100 RT (R 80 RT) z roku 1978, kterých vyjelo z berlínského montážního pásu do roku 1995 přes 60 000. Následující přestavba byla zaměřena zejména na aerodynamiku a ochranu posádky před větrem a nepřízní počasí, pohodlí při dlouhých cestách, mimořádnou ovladatelnost, robustnost konstrukce garantující dlouhou životnost a minimální nároky na servis.
CESTOVNÍ ETALON
Progresivní, ale současně výrazně nadčasová koncepce stavby motoru umožnila potvrdit nejvyšší standard, podložený až překvapivě příznivým poměrem celkové hmotnosti a výkonu motoru. Poskytuje totiž v konečném efektu možnost využívat jeho sportovní charakteristiky na volných silnicích a dálnicích stejně jako mohutného točivého momentu, srovnatelného snad i s lokomotivou pro bezkonkurenčně snadné zdolávání nekonečných strmých serpentin alpských průsmyků nebo také energické a na čtyřech kolech nedosažitelné kličkování přehuštěným městským provozem.
NESMRTELNÝ BOXER
Hnací agregát, nesmrtelný plochý dvouválec chlazený vzduchem a olejem, je fenomenální perlou konstrukce. Je stejně trvalou hodnotou historie i současnosti motocyklové techniky jako vidlicový dvouválec Harley-Davidson, ale nesrovnatelně technologicky modernější. Soudobý typ je shodný s motorem sportovněji orientovaného modelu R 1100 RS. Charakterizuje jej zdvihový objem 1085 cm3, čtyři ventily na válec, ale nyní zejména špičková elektronická řídící jednotka Bosch Motronic 2.2, která nejen ovládá časování zapalování, ale neméně přesně řídí optimální okamžik a objem vstřiku paliva do sacího potrubí. Má největší podíl na relativně vysokém výkonu (66 kW), skvělém točivém momentu (95 N.m), ale také až překvapivě nízké spotřebě paliva (při stabilizované rychlosti 90 km/h činí jen 4,7 l/100 km). Jednostopý „bavorák“ samozřejmě patří také mezi nejlepší světové stroje co do vztahu k životnímu prostředí. Proto je také vybaven špičkovým řízeným katalyzátorem výfukových plynů.
KRÁLOVSKÝ KOČÁR (1)
Příznivce značky již jistě není třeba upozorňovat na naprosto originální a mimořádně zdařilé konstrukční prvky podvozku. Vedení předního kola v konstrukci Telelever racionálně a vtipně kombinuje princip kyvného ramene (dobře známého ze zavěšení kol automobilů) s konvenční teleskopickou vidlicí v roli pouhého vodítka. Výhodou je robustnost konstrukce při zachování nízké hmotnosti a možnost instalace jediné progresivní plynokapalinové pružicí a tlumicí jednotky tak, jak ji známe ze systémů zavěšení zadních kol sportovních motocyklů. Konečným efektem jsou příkladné jízdní vlastnosti a pohodlí srovnatelné snad jen s královským kočárem. Nikoli náhodou jsou motocykly BMW nejčastějším „náčiním“ dopravních policistů v celém světě. Umožňují totiž absolvovat dlouhou a těžkou směnu bez mimořádné únavy, ale současně dynamický pohyb v provozu a naprostou spolehlivost. Tedy parametry, které musí uspokojit i nejnáročnějšího cestovatele. Dokonce i takové, kteří nepatří k podvyživeným, protože stroj je koncipován pro užitečnou hmotnost 208 kg. Tedy i pro vzpěrače těžké váhy.
KRÁLOVSKÝ KOČÁR (2)
Posádka motocyklu na dlouhé cestě potřebuje však nejen kvalitní podvozek. Skvělým konstruktérským kouskem v tomto případě je stavba sedla. Je nejen příkladně pohodlné, ale také v širokém rozsahu nastavitelné co do výšky nad zemí. Umožňuje tak bezpečné zvládání relativně těžkého stroje (ve své kategorii však BMW R 1100 RT patří výrazně do dolní poloviny hmotnostního spektra ve srovnání s konkurencí) i jezdcům vysloveně subtilních postav. Nepřekvapuje proto jistě jeho popularita mezi řidičkami. Naprostou samozřejmostí v této souvislosti je i příkladně ergonomicky rozmístěná soustava ovládacích prvků (odpovídajících samozřejmě konfigurací mezinárodním standardům), vzdálenosti mezi řídítky, sedlem a stupačkami atd. Vysoce nadprůměrné pohodlí má i spolujezdec, který nesedí na tenkém plátku molitanu zašitém v kožence, ale na velmi pohodlném a skvěle čalouněném i tvarovaném sedle. A k dispozici má více než dobře umístěné a rozměrné stupačky. Luxusem snad až přílišným jsou vyhřívané rukojeti řídítek (na přání), s nimiž se snad lze vydat v prosinci za polární kruh…
NEJEN SKVĚLÁ AKCELERACE
Těžký stroj při úplném povoleném zatížení a s plnou nádrží není rozhodně lehkonohou baletkou. Má blíže k zápasníkovi sumo. Jeho celková hmotnost může totiž dosáhnout až 490 kg. Když vezmeme v úvahu jeho schopnost jet až dvousetkilometrovou rychlostí, pak je jasné, že mimořádné nároky musí splňovat i brzdy. Proslulá italská firma Brembo je dnes dodavatelem i nejnáročnějším producentům jednostopé techniky v čele s nejlepšími japonskými značkami, takže se v sortimentu firmy našel snadno i typ vhodný pro BMW. V tomto případě byly vpředu instalovány dva rozměrné nerezové plovoucí kotouče o průměru 305 mm s čtyřpístkovými třmeny, které nesou hlavní zátěž v deceleraci a jsou co do účinnosti zcela srovnatelné s brzdami závodních motocyklů. Zadní brzda samozřejmě obvykle působí pouze jako pomocná, ale přesto ji tvoří nemalý pevný kotouč o průměru 276 mm s plovoucím dvoupístkovým třmenem. To vše ale nestačí, takže tento velký tourer je standardně vybaven špičkovým elektronicko- hydraulickým protiblokovacím systémem ABS druhé generace.
SOUPRAVA LAHŮDEK
Pro cestování na dlouhé vzdálenosti vysokými rychlostními průměry nestačí jen výkonný motor, účinné brzdy a pohodlné sezení. Posádka je chráněna také příkladně řešeným plexištítem, který v tomto případě disponuje naprosto ojedinělou kvalitou. Je totiž elektricky nastavitelný. To umožňuje pilotovi zaujmout jak polohu co nejvíce vyhovující jeho postavě a jezdeckému naturelu, ale také měnit polohu štítu podle provozních podmínek. Detailem estetickým i aerodynamickým je umístění předních směrových svítilen do krytů zpětných zrcátek. Tato část kapotáže však slouží současně jako chránič rukou řidiče. O přívodu teplého vzduchu od chladiče oleje na ruce jezdce bylo již řečeno. Kokpit je však také vybaven prostorem pro instalaci radiopřijímače a přehrávače. Komfortu posádky přispívá i objem nádrže paliva, který poskytuje možnost absolvovat dlouhé úseky bez zastávek pro tankování. Pokles na úroveň čtyř litrů signalizuje kontrolka na přístrojovém panelu. Motocykl je výrobcem standardně vybaven soupravou schránek z mimořádně odolného plastu. Každá z nich má objem 33 litrů. Zavazadlový prostor je tak téměř srovnatelný s malým automobilem, ale schránky jsou snímatelné a použitelné jako „kufry“. K tomu všemu patří již jen jako opravdová lahůdka nabídka výrobce motocyklu i co do výstroje. Lze si totiž pořídit přilbu, kombinézu, rukavice, boty a další drobnosti v barvách a designu značky.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
- Motor: Čtyřdobý vzduchem a olejem chlazený zážehový plochý dvouválec s protiběžnými písty, rozvodem HC a čtyřmi ventily na válec uložený v rámu podélně. Zdvihový objem 1085 cm3, vrtání a zdvih 99 x 70,5 mm. Kompresní poměr 10,7 : 1. Největší výkon 66 kW při 7250/min, největší točivý moment 95 N.m při 5500/min. Elektronicky řízené vstřikování paliva a digitální zapalování s programovou regulací předstihu zážehu Bosch Motronic MA 2.2. Tlakové oběžné mazání s plnoprůtokovým čističem oleje. Elektrický spouštěč 1,1 kW. Akumulátor 12 V/19 Ah, alternátor 12 V/700 W.
- Převodné ústrojí: Primární převod ozubenými koly. Jednolamelová suchá spojka o průměru 180 mm s opačným smyslem otáčení a kapalinovým ovládáním. Pětistupňová převodovka s postupovým přímým řazením nožní páčkou. Převodové stupně 4,16 – 2,91 – 2,13 – 1,74 – 1,45. Sekundární převod zapouzdřeným kloubovým hřídelem 2,91.
- Podvozek: Dvojitý prostorový uzavřený rám svařený z ocelových trubek s motorem jako částečně nosným prvkem. Přední kolo uloženo v kombinované konstrukci Telelever s kyvným ramenem a jedinou široce seříditelnou centrálně svisle umístěnou pružicí a tlumicí jednotkou. Zdvih kola 120 mm. Zadní kolo letmo uchyceno na kyvném rameni Paralever, také s jedinou svisle umístěnou široce seříditelnou plynokapalinovou centrální pružicí a tlumicí jednotkou. Zdvih kola 135 mm. Kotoučové brzdy s kapalinovým ovládáním a třecími segmenty ze spékaného kovu (na přání s ABS druhé generace). Přední dvojitá s plovoucími kotouči o průměru 305 mm a čtyřpístkovými třmeny, zadní jednoduchá s kotoučem o průměru 276 mm a dvoupístkovým plovoucím třmenem. Kola s drátěným výpletem vpředu 3,50 x 17, vzadu 4,50 x 18. Radiální bezdušové pneu vpředu 120/70 ZR 17, vzadu 160/60 ZR 18. Palivová nádrž o objemu 25,2 l.
- Rozměry a hmotnosti: Délka 2195 mm, šířka 898 mm, rozvor kol 1485 mm, nastavitelná výška sedla nad zemí 780/800/820 mm. Pohotovostní hmotnost 282 kg, užitečná 208 kg.
- Provozní vlastnosti: Největší rychlost 196 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h 4,3 s, kilometr s pevným startem 24,3 s. Spotřeba paliva Natural (kombinovaná) 5,3 l/100 km.
- Cena: 522 700 Kč.
Ondřej Horský (Svět motorů)
BMW Modrobílá revue – léto 2000
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas