Vítězné Audi R8 trojice Biela, Kristensen a Pirro připsalo Michelinu nejen už deváté vítězství v Le Mans, ale i třetí zlato v řadě. Loni zvítězil BMW V12 LMP a předloni Porsche 911 GT 1.
Až do půl třetí ráno se ve vedení vystřídaly nejen obě zbývající Audi, když až do půl třetí ráno vedli, a to i přes havárii, Ortelli, Aiello a McNish. Pouze dvakrát přepustili vedení na velice krátkou dobu svým kolegům Alboretovi, Abtovi a Capellovi a konkurenčnímu Panozu. Po noční zastávce v boxech, při níž se měřila převodovka a brzdové destičky, se propadli na třetí příčku a do čela šlo, a už tam také zůstalo, Audi vedené Frankem Bielou.
Úspěch Michelinu podtrhly nejen první tři Audi R8, ale i dalších šest posádek, což pro francouzského výrobce pneumatik představuje nejúspěšnější ročník. Jezdci na pneumatikách Michelin triumfovali nejen v nejsledovanější kategorii sportovních speciálů, ale i v kategoriích vozů třídy GTS (Chrysler Viper) a GT (Porsche). Michelin poprvé startoval v Le Mans v roce 1923 a hned napoprvé triumfovala dvojice Lagache – Léonard s vozem Chenard & Walcker. Další úspěchy přidal v letech 1978, 87, 89, 92, 93, 95, 98 a 99. V roce 1993 s Peugeotem 905 a loni s BMW V12 dosáhl navíc hatricku.
Na pneumatikách Michelin startoval letos v Le Mans téměř každý druhý vůz, což vyžaduje perfektně sehraný servisní tým a promyšlenou organizaci logistiky. Michelin měl k dispozici šestnáct servisních kamionů s přibližně 4500 pneumatikami pro nejrůznější povětrnostní podmínky. Od několika druhů hladkých slicků až po pláště do deště. V depu se závodním vozům a jejich jezdcům věnovalo 16 techniků, 25 servismenů a 6 členů vedení týmu Michelin.
„Špičkové jízdní vlastnosti a trvanlivost – to jsou dva základní, bohužel většinou protichůdné – požadavky na pneumatiky pro Le Mans“, říká Gérard Aussage zodpovědný za okruhové pneu. „Díky dlouholeté zkušenosti Michelinu ze závodních tratí můžeme nabídnout pneumatiky tak vyvážených vlastností jako zřejmě žádný jiný výrobce. Protože okruh v Le Mans nemá příliš agresivní povrch a není tam mnoho opravdu ostrých zatáček, stává se rozhodujícím parametrem, podle kterého připravujeme směs závodních pneumatik, teplota. V zásadě máme připravené tři druhy směsí: jednu pro denní část závodu, druhou pro noc a třetí pro soumrak a rozbřesk.“
Už asi rok před startem začínali specialisté Michelinu spolupracovat přímo na vývoji nového vozu s továrními i soukromými týmy. Šest měsíců před startem odstartovali první jízdní testy. Jedním ze specifik závodu Le Mans je, že na 13,6 km dlouhém okruhu lze testovat pouze týden před startem. Proto všechny týmy i výrobci pneumatik hledají pro simulaci závodu co nejpodobnější okruhy. Michelin po několik posledních let s úspěchem využíval 5,8 km dlouhý okruh Paul Ricard. Jeho uzavření však donutilo specialisty Michelinu poohlédnout se po jiných tratích. Dobrým tipem byly okruhy v Monze, Magny-Cours, Jezeru a Sebringu. S týmem Audi cestovali technici Michelinu také do Jižní Afriky, protože tamní klima se podobá rozpálenému červnovému Le Mans. Nejlepším testem byly ovšem předchozí vytrvalostní závody v Daytoně a Sebringu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií