Přesně ve čtyři hodiny odpoledne, v sobotu 17. června, odstartuje jeden z nejslavnějších automobilových závodů světa, který se jel poprvé v roce 1923. Z loňských pěti továrních týmů (BMW, Mercedes, Toyota, Nissan) zbylo letos ve hře pouze Audi, neboť ani Porsche nestihlo z nedostatku kapacit připravit nový automobil. A Cadillac, který se po padesáti letech vrací do Le Mans, ani Chrysler, Panoz a řada dalších soukromých týmů by neměly pro Audi představovat žádné velké nebezpečí. Přesto se u Audi zatím jako vítězové necítí. „V Le Mans je zapotřebí dobrá příprava, rychlé auto, ale také štěstí“, říká z vlastní zkušenosti Reinhold Joest, jehož vozy už několikrát tento závod vyhrály, a který je zodpovědný za přípravu tří Audi. Do nich usednou posádky Alboreto – Capello – Abt, Biela – Pirro – Kristensen a Aiello – McNish – Ortelli. Cadillac vysílá do maratónu hned čtyři atraktivní, ale ne příliš rychlé modely Northstar LMP.
Do hlavní kategorie prototypů je přihlášeno 26 vozidel sedmnácti týmů, mezi nimiž nejsou bez šance na slušné umístění ani vozy Panoz LMP. Hodně vysoko by mohla pomýšlet trojice se startovním číslem 11: Brabham, Magnussen a Andretti. Slabostí Panozů je hlavně vpředu uložený motor, který je jednak příliš žíznivý, ale i výkonově slabý. Nejvytíženějšími jezdci budou Dalmas (vítěz z roku 92, 94, 95 a 99) Beretta a Minassim, kteří se během čtyřiadvaceti hodin budou střídat hned ve dvou vozech Reynard – Mopar. O překvapení by se mohl postarat i tým Rafanelli s prototypem Lola – Judd nebo francouzský ROC Team, který vsadil na kombinaci podvozku Reynard s dvoulitrovým motorem VW.
V této kategorii startují čistokrevné sportovní prototypy rozdělené do dvou skupin, které se vzájemně liší hmotností, motorem a šíří pneumatik
kategorie | LM-P 900 | LM P 675 |
hmotnost | 900 kg | 675 kg |
motor | atmosferický 6 litrů přeplňovaný 4 litry | atmosferický 3,4 litru přeplňovaný 2 litry |
šíře pneu | 16“ | 14“ |
Dalších 22 vozů odstartuje v kategorii GTS a GT zastoupené pouze třemi značkami, a to Chrysler Viper GTS, Chevrolet Corvette a Porsche 911 GT 3.
Jedním z jezdců, kteří budou reprezentovat značku Audi bude Dán Tom Kristensen, vítěz z roku 1997, společně s Alboretem a Johanssonem na voze Joest-Porsche.
Jaký význam má pro Vás Le Mans? Le Mans je pro mě nejtěžší automobilový závod světa. Závod, organizace, show, diváci – vše je tady fantastické a neuvěřitelné. Jen si vemte, jaké prostředky vynakládají některé firmy, aby uspěly v tomto jediném závodě, který je dlouhý jako celé sezóna formule 1.
V roce 1997 jste Le Mans vyhrál? Poprvé jsem přijel do Le Mans v pondělí před závodem a o týden později odjížděl s traťovým rekordem a vítězstvím. To bylo pro mě neuvěřitelné. Na to nezapomenu a ještě vnoučatům bude o tom vyprávět. Jako dítě jsem viděl dvakrát film Le Mans se Steve Mc Queenem, ovšem atmosféra je ještě mnohem víc uchvacující.
Která část tratě se Vám líbí nejvíce? Zatáčky Porsche. Tady vjedete z normální silnice na část stálého závodního okruhu. V této pasáži se jede jako po kolejích. Myslím si, s Audi to bude vzrušující – speciálně v noci tady může jezdec hodně získat, pokud svému vozu plně důvěřuje.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií