První dálkovou rallye z Londýna do Sydney uspořádaly v roce 1968 anglický Daily Express a australský Sydney Telegraph. Chtěly tak navázat na tradiční jízdy Peking – Paříž (1907) a New Your – Paříž (1908). Na šestnáct tisíc kilometrů se tehdy vydalo 98 posádek, z nichž 58 vidělo cíl. V první etapě s cílem v Bombaji si vedl Nejlépe Roger Clark s Fordem Cortina, ovšem hned na australském území jej začaly provázet technické problémy a musel vzdát. Jeho potíží využil Belgičan Gilbert Staepelaere s Fordem 20MRS a zdálo se, že nic nestojí v cestě, aby vyhrál. Jenže několik set kilometrů před cílem odpadl pro poruchu motoru a jeho pozici zaujal Bianchi s Citroënem DS 21. Cestu k vítězství mu však překazila srážka s protijedoucím vozem a tak zcela nečekaně zvítězila posádka Cowan – Coyle – Malkon s Hillmanem Hunter před Hopkirkem (BMC 1800), Vaughanem (Ford Falcon), Zasadou (Porsche 911) a Aaltonenem (BMW 1800).
Maratón se měl původně pořádat každé dva roky, později byl interval prodloužen na čtyři, ale nakonec se repríza uskutečnila až v roce 1977. Vítězství obhájil Andrew Cowan, současný šéf soutěžního týmu Mitsubishi Ralliart, tehdy jedoucí s Mercedesem 280 SF, stejně jako druhý v cíli Tony Fowkes. Dost zmatků způsobilo zrušení jedné zkoušky, kterou však někteří jezdci absolvovali včetně Paddy Hopkirka s Citroënem CX 2400. Kdyby se totiž tato erzeta započítávala, potom by se radoval právě Hopkirk, jehož protest nebyl uznán.
Tím skončilo maratónské dobrodružství, na jehož obnovu se čekalo až do roku 1993, kdy se na trať vydaly posádky historických vozidel vyrobených do roku 1968. Mezi nimi nechybělo ani několik jezdců i vozů, které startovali v prvním ročníku. Zvítězili Francis Tuthill a Anthony Showell na Porsche 911 před Ianem Vaughanem s Fordem Falcon GT a Mike Kirklandem s Peugeotem 504.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.