Společnost Honda ČR umožnila českým a slovenským motoristickým novinářům v praxi si ověřit jízdní vlastnosti nového kupé Honda Insight a přesvědčit se o výhodách hybridního pohonu, spojující přednosti spalovacího motoru a elektromotoru. A to i přesto, že se s jeho dovozem do České republiky nepočítá.
Hybridní systém označený jako IMA (Integrated Motor Assist), dodávající vozu více výkonu, se vyznačuje výkonným zážehovým tříválcem (výkon 50 kW/68 k při 5700 ot./min, toč.moment 90 N.m při 4800 ot./min), elektromotorem (výkon 10 kW) a velmi lehkou mechanickou pětistupňovou převodovkou v kombinaci s lehkou aerodynamickou karosérií (cx=0,25). Výborná hospodárnost a zároveň i vysoký výkon, srovnatelný se zážehovým motorem 1.5 řadí tento agregát mezi nejlepší na světě. Využívá přitom mnoha špičkových Hondou vyvinutých technologií jako např. spalování velmi chudé směsi, nízké emise či nabíjení akumulátorů při brzdění apod.
Jak už jsme se zmínili, srdcem vozu je litrový dvanáctiventilový tříválec SOHC VTEC, který je ve své kategorii nejmenší a nejlehčí na světě (56 kg) a byl vyvinut speciálně pro systém IMA. Nízkou spotřebu paliva umožnilo spojení proměnného časování ventilů VTEC-E a zvládnutí technologie spalování velmi chudé směsi v poměru vzduch – voda 25:1. K úspoře hmotnosti přispěly mj. ojnice kované z ušlechtilé oceli a vytvrzené pro větší pevnost, nová slitina hořčíku použitá pro spodní víko motoru, na držák olejového filtru a klimatizace a výztuhy bloku motoru. Kilogramy dále šetří tenké vrstvy válců, hořčíkový kryt elektronické řídící jednotky a zvýšený podíl plastů (sací potrubí, kryt hlavy motoru, řemenice vodního čerpadla). Zvláštností motoru je o 14 mm posunutá osa klikového hřídele vůči ose válců, takže nyní tlačí písty a ojnice v horní poloze přímo dolů, čímž se minimalizuje (asi o 30 %) boční třecí síla mezi pístem a stěnou válce.
Elektrickou část tvoří ultratenký elektromotor (60 mm) umístěný přímo na klikovém hřídeli (slouží i jako vysokootáčkový spouštěč spalovacího motoru), nikl-metal hydridové akumulátory (20 kg) a vyspělá elektronická jednotka. Oproti vozu s ryze elektrickým pohonem nepotřebuje Insight vnější zdroj k doplňování elektrické energie, ale čerpá ji z akumulátoru při zrychlování, kdy podporuje spalovací motor. Výkon motoru je tak v režimu Motor Assist zvyšován z 50 kW (68 k) na 56 kW (76 k). Jak jsme se však mohli sami přesvědčit dynamické jízdě nejvíce prospívá hodnota točivého momentu zvýšená s podporou elektromotoru z 90 N.m při 4800 ot./min na 113 N.m při 1500 otáčkách.Naopak při zpomalování vozu funguje elektromotor jako generátor dobíjející akumulátory.
Jakmile jsme zastavili a zařadili neutrál, elektronický řídící systém okamžitě vypnul pohonnou jednotku, což nám signalizovala zelená kontrolka „Auto Stop“ na přístrojové desce. Zařazením „jedničky“ elektromotor opět samočinně nastartoval spalovací motor.
Veškeré potřebné provozní údaje se dozví řidič z přehledného displeje, kterému vévodí digitální rychloměr doplněný vlevo umístěným otáčkoměrem, vpravo je pak ukazatel stavu paliva, nabití akumulátorů a indikátor funkce a nabití systému IMA. Nechybějí údaje o průměrné a aktuální spotřebě včetně denního a celkového počítadla kilometrů a údaje o spotřebovaném palivu. Díky tomu jsme mohli sledovat jak si „hybrid“ počíná v různých režimech. Tak třeba při ekonomické jízdě po dálnici (ca 30 km) a po „okreskách“ (25 km) si vzal v průměru 3,4 litru benzínu. Na členitých silnicích s několika kopci a sjezdy jsme se dostali dokonce na hranici tří litrů, ovšem za cenu až příliš lehké nohy. Při sportovnější jízdě se lze dostat zhruba na hranici necelých pěti litrů. Hybridní jednotka si nechá líbit i takové „lahůdky“ jako jízdu na pětku rychlostí 35 km/h. Na „stovku“ zrychlí za 12 s a největší rychlost končí na 180 km/h.
Sportovní duch vozů Honda si uchovává i tvrdší nastavení podvozku, který tak poskytoval vozu dobrou stabilitu i v ostřejších zatáčkách. Svůj vliv na tom mají i pod podlahou zavazadlového prostoru uložené akumulátory, zlepšující rozložení hmotnosti.
Konstruktéři Hondy spočítali, že snížení hmotnosti (pohot.hmotnost vozu je 850 kg), optimalizace aerodynamiky a snížení valivého odporu (jedna z vlastností, s níž jsme se u jiného vozu dosud nesetkali) se podílí na úspoře paliva z 35 %, systém pohonu zhruba ze 65 %, v porovnání s Civicem 1.5. Jen pro dokreslení nové speciální pneumatiky mají o 40 % menší valivý odpor a o 5 % nižší hmotnost. Všechny části karosérie tvoří hliníkové díly, z plastu jsou pak přední blatníky, kryty zadních kol a několik dalších detailů. Extrémně tuhá a pevná karosérie splňuje nejnovější americké, evropské a japonské bezpečnostní normy. Pohodlný a dostatečně prostorný interiér zase vyhovuje normám odolnosti proti bočnímu nárazu, platným od roku 2003.
Honda Insight, při jejíž vývoji bylo zaregistrováno přes tři stovky patentů, oslovuje především ty zákazníky, kteří preferují šetrný přístup k životnímu prostředí, ale zároveň chtějí sportovní kupé. Velmi nízká spotřeba paliva zaručuje nízké emise CO2. Hodnota 80 g/km je dokonce nejnižší mezi sériově vyráběnými automobily. Také všichni pozvaní novináři přispěli ke zlepšení životního prostředí alespoň vysázením smrčků do křivoklátských lesů. Proti zatím hovoří pouze vysoká cena, v Německu ca 50 tisíc marek. Úkolem nového kupé je však co nejvíce odzkoušet technologii hybridního pohonu tak, aby mohl být v příštích letech nasazen v podstatně větší míře v sériových modelech. V každém případě bylo svezení s Hondou Insight příjemným zážitkem,
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií