Koncem roku 1991 byla v České republice zaregistrována společnost Nissan ČR, která během devíti let prodala u nás 14 740 osobních a užitkových automobilů. Pro vozy Nissan si mohou dnes zákazníci přijet do 37 prodejních míst devětadvaceti dealerů. V první polovině letošního roku presentuje Nissan na českém trhu hned několik novinek a proto jsme navštívili ing. Lubomíra Tvardíka, ředitele Nissan ČR.
Máme sice už polovinu dubna, přesto se prosím ještě poohlédněte za rokem 1999. Loni jsme v ČR prodali celkem 3003 automobily, což znamenalo dvacetiprocentní nárůst oproti předchozímu roku, a tím i posílení naší pozice na trhu. Jen pro zajímavost, nejpříznivější byl pro nás i ostatní dovozce rok 1997, kdy si zákazníci přišli k nám pro 3344 vozidel. Tehdy se prodalo celkem přes devadesát tisíc zahraničních vozidel.
A jak si vedly jednotlivé modely? S převahou zvítězil Nissan Almera se 1580 kusy, přičemž dvě třetiny připadají na sedan. Za ním následují Primera (350) a Micra (331). U užitkových byl zájem o těžký pick-up 4×4. Bohužel nám chybí velká skříňová dodávka, kterou Nissan do Evropy vůbec nedováží. Situace by se měla zlepšit v souvislosti s kooperací s Renaultem.
To byl tedy rok 1999, teď máme za sebou první čtvrtletí 2000. Za toto období máme na kontě 987 prodaných vozidel, což je víc než jsme si představovali. Za leden a únor jsme dokonce doprodali všechny Almery, které jsme měli na skladě a chtěli je původně nabízet až do května, kdy se objeví nový model.
Čemu přisuzujete takový zájem o Almeru, která se stala čtvrtým nejprodávanějším modelem, přičemž v prvních dvou měsících byla dokonce první? Nissan Almera, zvláště pak v provedení sedan, patří řadu let k velice oblíbeným vozům. Nabízí dostatek vnitřního prostoru i objemný zavazadlový prostor, čímž patří ve svém segmentu k nejprostornějším. Zážehový čtyřválec 1.4 o výkonu 55 kW zajišťuje velice dobrou dynamiku. A v neposlední řadě je to i atraktivní cena.
V Ženevě Nissan presentoval hned několik novinek, kdy se objeví u nás? Prodej luxusního Nissanu Maxima QX se šestiválcovými motory 2.0 a 3.0 jsme již začali. V prvních květnových dnech přijde nová Almera, zatím v tří a pětidveřovém hatchbacku, s třemi novými pohonnými jednotkami – zážehový čtyřválec 1.5 a 1.8 a vznětový 2.2 TDi. Turbodiesel 2.2 TDi je prvním motorem Nissanu s přímým vstřikem paliva na evropském trhu. Sedan rozšíří nabídku až v červenci. Problém opožděného prodeje spočívá v tom, že zatímco hatchback se vyrábí v Evropě, tak sedan dovážíme přímo z Japonska a přednost dostávají trhy, kde se prodá přes milion vozů ročně, tzn. Německo, Anglie, Francie, Itálie, Španělsko. Začátkem května potěšíme příznivce off-road výkonnějším Nissanem Patrol GR s novým čtyřválcovým turbodieselem 3.0 o výkonu 125 kW (170 k).
Můžete prozradit cenu nové Almery? Pochopitelně je o něco vyšší než u staršího modelu, ale domnívám se, že stále přijatelná. Např. pětidveřová Almera 1.5 přijde na 380 tisíc korun. Ovšem za tuto cenu dostane zákazník technicky dokonalý nový model, modernější motory, větší tuhost skeletu, skla s UV filtrem a celou řadu dalších zlepšení, pokud jde o pohodlí a bezpečnost.
Ve Vašem výčtu nepadla zmínka o modelu Tino? K tomu zatím nejsem schopen říct termín dodávek. Do Evropy mají první vozy přijít zhruba v srpnu. Tento segment MPV zaznamenává v poslední době značný rozmach a nárůst, ale spíš jen u nižší střední třídy a nikoliv ve vyšší (Sharan, Galaxy) jak původně předpokládali automobiloví analytici. Jsem přesvědčen, že si Tino i u nás najde spoustu kupujících už jen proto, že je odvozené od Almery.
Nissan je znám svými dokonalými samočinnými převodovkami. Jaký je o ně mezi zákazníky zájem? V podvědomí lidí stále u nás přetrvává názor, že automatické převodovky nejsou to pravé. Často teprve až si je sami vyzkouší, tak v nich nacházejí zalíbení. To platí také o bezestupňové převodovce CVT M6 s možností šestistupňového sekvenčního řazení, na přání dodávané do Primery. Řidič si musí sám osahat co vlastně umí převodovka a co umí automobil. Primera se s touto novinkou prodává poměrně dobře. Větší podíl automatů jsme zaznamenali u Maximy 3.0 a značný zájem je o Patrol GR s novým motorem, poprvé v Evropě nabízený také se samočinnou převodovkou.
Na závěr ještě jedna otázka, která bude zajímat asi spíš ženy. Kdy se můžeme těšit na novou Micru? Nový Nissan Micra bude prvním společným dílem rozvíjející se kooperace s Renaultem. Jejím základem je společná platforma s Twingem a Cliem a objeví se v roce 2002. Chtěl bych jen zdůraznit, že půjde o dosud největší sériově vyráběnou platformu v Evropě, v počtu jednoho miliónu.
Děkujeme za rozhovor.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií